באר שבע | טור סופ"ש

בירת הסייבר? באר שבע כבר מזמן אפילו לא בירת הנגב

הבנייה למגורים מסתפקת בצמודי קרקע, הרכבת המהירה לתל אביב רק מאריכה את מסלולה, וקריית גת ודימונה חותרות שוב ושוב לקחת לה את הבכורה • עשרות שנים שבאר שבע מנסה להתרומם בתור המטרופולין של הדרום, בינתיים היא רק מתרחקת מהיעד, והאזור כולו מפסיד

באר שבע. 211 אלף תושבים / צילום: Shutterstock
באר שבע. 211 אלף תושבים / צילום: Shutterstock

בשבוע הבא (5.9) ייסגר מכרז לרכישת קרקעות להקמת 50 בתים צמודי קרקע בשכונת הפארק בעיר באר שבע. חודש לאחר מכן, יסגר מכרז לעוד 629 צמודי קרקע שייבנו בשכונת הרקפות בכניסה הצפונית לעיר (כולל מגרשים של 700 מ"ר ויותר). ככה, בזחילה מדכאת, המדינה מרימה ידיים ממאמציה להפוך את באר שבע למטרופולין הדרומית של ישראל. במקום מתחם צפוף של מגורים, תעסוקה, מסחר וחיים אורבניים, ההגדרה הכי בסיסית למטרופולין, גם באר שבע מציעה בעיקר בית עם גינה, בפחות ממחיר דירה בתל אביב.

אין שתי מטרופולינים קרובות כל כך

במרץ 2014 הצהיר ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כי "באר שבע תהיה בירת הסייבר של חצי הכדור המזרחי". כמעט 9 שנים אחרי, אפילו כבירת הנגב היא מתקשה להחזיק מעמד. רק לפני שבועיים קיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום דיון ארוך באישור הקמת "קמפוס הסייבר", בלא אחרת מאשר העיר דימונה. כמה ימים קודם לכן אמרה שרת הפנים אילת שקד כי דימונה הופכת ל"מעצמת סייבר" ול"בירת הנגב המזרחי", וראש העירייה בני ביטון כבר הכריז שדימונה תהיה "המטרופולין החמישית של ישראל". לא צריך להיות מתכנן דגול כדי להבין שאין שתי מטרופולינים, במרחק של 30 קילומטר זו מזו.

דימונה. 35 אלף תושבים / צילום: Shutterstock
 דימונה. 35 אלף תושבים / צילום: Shutterstock

אבל בעצם למה רק שתיים? קצת פחות מ־40 קילומטר צפון־מערבית לבאר שבע, נחגג ממש לאחרונה הסכם גג שלישי של המדינה מול עיריית קרית גת, לתוספת של עוד 10,000 דירות בתקציב של מיליארדי שקלים. ראש העיר, אבירם דהרי, הכריז: "מטרופולין קרית גת יוצאת לדרך". דהרי גם אמר בוועדה המחוזית ש"אם מדינת ישראל מחפשת עוד בתי כלא לדחוף, וחושבים שקריית גת תהיה הפראיירית התורנית, נגמרו הדברים האלה. כל הזבל, החצץ, הבטונים, המיחזורים, הסיפורים - תזרקו בבאר שבע".

במילים אחרות, לא די שבאר שבע נאבקת כבר שנים ללא הצלחה בישובים הפרבריים שלידה - עומר, להבים ועוד, היא מפסידה היום בלא מעט קרבות אפילו ל"מטרופולינים" אחרות באותו מרחב. עדות נוספת למדינה לא מתוכננת.

קריית גת. 58 אלף תושבים / צילום: Shutterstock
 קריית גת. 58 אלף תושבים / צילום: Shutterstock

התקציב והפרברים שמעכבים את הרכבת

והנה עוד דוגמה להחלשת באר שבע: לפני עשור בדיוק חנך שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ את הרכבת החדשה והמהירה בין באר שבע לתל אביב - "55 דקות בלבד, במקום שעה ורבע". והיום? הרכבת בין תל אביב לבאר שבע נוסעת במשך כשעה וחצי. ישנה כמובן הבטחה שאוטוטו תדהר שם רכבת מהירה פי כמה, שתעשה את הדרך ב־35 דקות, אבל האישור והתקציב עדיין מתמהמהים, וסביר יותר שנחגוג בינתיים עוד ועוד תחנות חדשות בישובים הפרבריים הסמוכים - שכמובן יאריכו את הדרך. גם ההחלטה להקים רכבת קלה בבאר שבע זכתה לאישור סופי ולצהלות במשרד התחבורה, אבל בלי שמישהו דאג לתקציב.

ואפילו כשהמדינה הולכת צעד קדימה, היא נסוגה מיד לפחות צעד אחד לאחור. בימים האחרונים ביקרו הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ בקמפוס לימודי הסייבר שמקים הצבא בבאר שבע. הממשלה קבעה מזמן שהחיילים ילמדו שם בשלוחה של אוניברסיטת בן גוריון, אבל הצבא החליט לפנות ראשונה דווקא לאוניברסיטת תל אביב. כי בסופו של יום, החיילים מצפים לכל הפחות לקבל תעודה מתל אביב, ודאי כל עוד אין רכבת מהירה שתמלט אותם בחזרה למטרופולין היחידה בישראל.