בינה מלאכותית ניצחה בתחרות אמנות - ולא כולם קיבלו את זה יפה

יצירת אמנות שנוצרה באמצעות תוכנת הבינה המלאכותית "Midjourney" זכתה במקום הראשון בקטגוריית האמנות הדיגיטלית בתחרות בקולורדו • תוצאות התחרות עוררו סערה בקרב אמנים רבים, חלקם טוענים כי מדובר בזכייה לא הוגנת • ג'ייסון מ' אלן, שעומד מאחורי היצירה: "אני לא מתכוון להתנצל. ניצחתי ולא עברתי על אף חוק"

היצירה הזוכה בתחרות: ''Théâtre D'opéra Spatial'' / צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א
היצירה הזוכה בתחרות: ''Théâtre D'opéra Spatial'' / צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א

ג'ייסון מ' אלן, תושב קולורדו, התלבט מאוד לפני שהחליט להשתתף בתחרות האמנות הראשונה שלו. כעת, התמונה עטורת הפרסים שהגיש מעוררת מחלוקת בנוגע להאם ניתן ליצור אמנות באמצעות מחשב, ומהי למעשה ההגדרה של אמן.

5 שניות, פחות מחצי דולר ופוסט אחד בפייסבוק: החוקר ש"זייף" את הנחיתה על הירח באמצעות בינה מלאכותית 
לפניכם שלוש תמונות. נחשו איזו מהן צוירה בידי אדם ואיזו על ידי מחשב? 

בחודש אוגוסט האחרון אלן, העומד בראש חברת המשחקים "Incarnate Games", זכה במקום הראשון בקטגוריית "אמנות דיגיטלית/עיבוד תמונה מגמתי" בחטיבת האמנים הצומחים בתחרות האמנויות היפות של מדינת קולורדו. התמונה שהגיש, שכותרתה "Théâtre D'opéra Spatial" ("תיאטרון אופרה בחלל" בצרפתית), נוצרה באמצעות תוכנת "Midjourney" - מערכת בינה מלאכותית להמרת טקסט לתמונות. הפרס הכספי שקיבל על זכייתו עומד על 300 דולרים.

"אני מוקסם מהדימויים האלה. אני אוהב את זה. ואני חושב שכולם צריכים לראות את זה", אמר אלן בן ה-39 בריאיון ל-CNN. הוא התחיל לעצב באמצעות בינה מלאכותית השנה, וברגע שהכיר את Midjourney הוא נהיה אובססיבי לגביה. הוא יצר מאות תמונות, והגיש שלוש מתוכן לתחרות.

התמונה המנצחת של אלן נראית כמו הכלאה בהירה וסוריאליסטית בין ציורים מתקופת הרנסאנס ובין ז'אנר הסטימפאנק, והיא אחת משלוש תמונות שהגיש לתחרות. בסך הכל, 11 אנשים הגישו 18 יצירות אמנות לקטגוריית "אמנות דיגיטלית/עיבוד תמונה מגמתי" בחטיבת האמנים הצומחים. ההגדרה לקטגוריה קובעת ש"אמנות דיגיטלית" מתייחסת לעבודות בהן "השתמשו בטכנולוגיה דיגיטלית כחלק מהליך היצירה או התצוגה". כשנרשם לתחרות הצהיר אלן כי Midjourney שימשה ליצירת התמונה, לדבריו.

"למה שזה יהיה משהו להתגאות בו?"

Midjourney היא אחת מתוך מספר הולך וגדל של מחוללי תמונות באמצעות בינה מלאכותית, ביניהם "DALL-E" של חברת OpenAI (שייסד אילון מאסק), "Imagen" של גוגל, "vq-diffusion" של מיקרוסופט, "Gaugen2" של אנבידיה ועוד.

החדשנות של הכלים האלה, האופן בו הם משמשים לייצור תמונות, ובמקרים מסויימים הגבלת הגישה לכמה מהתוכנות החזקות ביותר הובילו למחלוקת בנוגע לשאלה אם הם יוצרים אמנות או רק מסייעים לבני אדם ביצירתה. אלן נכנס למוקד הוויכוח זמן קצר לאחר שניצח בתחרות: הוא פירסם את הזכייה שלו בשרת הדיסקורד של Midjourney ב-25 באוגוסט, יחד עם תמונות של שלוש היצירות שהגיש. ההודעה שלו הפכה לוויראלית בטוויטר ימים ספורים לאחר מכן, עם תגובות רבות של אמנים שזעמו על זכייתו של אלן בשל השימוש שלו בבינה מלאכותית ליצירת התמונה.

"למה שזה יהיה משהו להתגאות בו?", שאל אחד המשתמשים. אחר הגיב: "זה מבאס בדיוק מאותה סיבה שאנחנו לא מאפשרים לרובוטים להשתתף באולימפיאדה". אדם נוסף כתב ש"בהמשך הדרך, צריכה להיות לאמנות של בינה מלכותית קטגוריה משלה".

עם זאת, למרות שאלן לא השתמש במכחול או בצבע על מנת ליצור את היצירה המנצחת שלו, לטענתו עדיין הייתה מעורבת הרבה עבודה והשקעה בתהליך. "זה לא שאתה מערבב כמה מילים ביחד וזוכה בתחרויות", הסביר. כדי לקבל את שלוש התמונות שהגיש לתחרות, הוא אמר, לקח יותר מ-80 שעות.

לדבריו, ראשית הוא שיחק עם ביטויים שהובילו את התוכנה ליצירת נשים בשמלות ויקטוריאניות וקסדות חלל. עם הזמן ועם לא מעט שינויים בטקסט שהגיש ל-Midjourney, כמו התאמת תאורה וצבעים, הוא יצר 900 גרסאות של מה שהוביל לשלוש התמונות האחרונות שלו. הוא ליטש את התמונות האלה בפוטושופ, לאחר מכן הוא העלה אותן לתוכנה לשיפור הרזולוציה בשם "Gigapixel AI" ואז הדפיס אותן בבית דפוס מקומי.

"הבינה המלאכותית ניצחה, האנושות הפסידה"

אלן אמר כי העריך שהזכייה שלו לא תתקבל בצורה טובה, והתבצר בעמדתו. "כמה מעניין לראות איך כל האנשים האלה בטוויטר שמתנגדים לאמנות שנוצרת על-ידי בינה מלאכותית הם הראשונים לזרוק את האדם מתחת לאוטובוס, באמצעות הכפשת האלמנט האנושי. זה נראה לכם צבוע?", כתב בדיסקורד. "אני לא מתכוון להתנצל על זה. ניצחתי ולא עברתי על אף חוק", הוסיף. בריאיון לניו יורק טיימס אמר כי "זה לא הולך לעצור. האמנות מתה, אחי. זה נגמר. הבינה המלאכותית ניצחה, האנושות הפסידה".

לדבריו, המבקרים האלו שופטים את האמנות לפי שיטת היצירה שלה, ובסופו של דבר אמנות שנוצרת באמצעות בינה מלאכותית תתקבל באופן רחב: "מה אם היינו מסתכלים על זה מהצד הקיצוני השני - מה אם אמן יקים סדרה קשה ומסובכת להחריד של מכשולים כדי ליצור יצירה, נניח שהוא יהיה תלוי הפוך ומוצלף בזמן שהוא מצייר? האם יש להעריך את עבודתו של אמן זה אחרת מאשר של אמן נוסף שהלך ויצר את אותה יצירה באופן 'נורמלי'? אני יודע מה יקרה בסופו של דבר, הם פשוט הולכים לפתוח קטגוריית 'אמנות בינה מלאכותית' עבור דברים כאלה".

אלן ציין שמשמח אותו שהוויכוח בנוגע לשימוש בבינה מלאכותית באמנות מושך כל כך הרבה תשומת לב. "במקום לשנוא את הטכנולוגיה ואת מי שעומד מאחוריה, עלינו להכיר בכך שמדובר בכלי עוצמתי ולהשתמש בו לטובה, כך שכולנו נוכל להתקדם במקום לזעוף על כך".

לפי עיתון בקולורדו, השופטים שהוקצו לקטגוריה לא היו מודעים לכך שהיצירה הזוכה נוצרה באמצעות בינה מלאכותית - אך לדבריהם, זה לא היה משנה את החלטתם מכיוון שהם שפטו את האופן בו "האמנות מספרת סיפור". קאל דוארן, אמן ומורה לאמנות שהיה אחד מהשופטים, כינה את העבודה של אלן "יצירה יפהפיה". "אני חושב שיש הרבה שמעורב ביצירה הזו ואני חושב שטכנולוגיית הבינה המלאכותית עשויה לספק יותר הזדמנויות לאנשים שאולי לא ימצאו את עצמם אמנים בדרך המקובלת", אמר דוראן.

אלן לא מוכן לספר בינתיים מה הייתה הנחיית הטקסט שעומדת מאחורי התמונה שלו. לדבריו, הוא מתכנן לשמור אותה בסוד עד שיפרסם יצירה גדולה יותר, אותה הוא מקווה לסיים ליצור מאוחר יותר במהלך השנה.

פעם זו הייתה המצלמה, היום זו הבינה המלאכותית

הוויכוח בין התומכים ב"אמנות אנושית" ובין מי שמשתמש בטכנולוגיה ליצירת אמנות הוא לא חדש. פעם, רבים ראו בהמצאת המצלמה איום על האמנות האנושית. באופן דומה, כשהכלים הדיגיטליים הופיעו לראשונה, רבים דחו אותם בגלל המחסור במגע יד אדם. עכשיו, המחלוקת היא על האמנות עצמה.

אמנים רבים טוענים שאמנות שנוצרת על-ידי בינה מלאכותית היא שונה מאמנות שנוצרה באמצעות שיטות טכנולוגיות קודמות. לדבריהם, תוכנות כמו Midjourney ו-DALL-E פועלות באופן שמבדיל אותן מאמצעים טכנולוגיים שקדמו להן, משום שהן "לומדות" מליוני תמונות מהאינטרנט. במקרה כזה, אמנים שמשתפים ברשת את יצירותיהם, תורמים ללא ידיעתם למנועי הבינה המלאכותית של המתחרים שלהם, ועומדים בפני סכנה לאבד את מקור פרנסתם.