למה אופנת הברבי היא המגמה שנשים זקוקות לה כעת?

נשים הפכו את טרנד ה-Barbiecore להצהרה של עוצמה נשית • קים קרדשיאן, מייגן פוקס, ליזו וגלן קלוז - כולן לובשות עכשיו ורוד

בובת ברבי / צילום: Shutterstock, maris spb
בובת ברבי / צילום: Shutterstock, maris spb

קתרין ק' זארלה היא עורכת עמודי האופנה של Off Duty, מוסף הלייף סטייל של הוול סטריט ג'ורנל 

"ברבי הייתה כל מה שלא רצינו להיות ואמרו לנו להיות", אומרת הפעילה הפמיניסטית גלוריה סטיינם ב-"Tiny Shoulders: Rethinking Barbie". הסרט התיעודי הזה, מ־2018, חוקר את הולדתה, ההשפעה התרבותית והאבולוציה של הבובה מתוצרת מאטל (Mattel). מהרגע שקיבעה סטנדרט יופי נשי לבן, בלתי ניתן להשגה, ועד דמותה העדכנית, שמגיעה במגוון צבעים, מבני גוף וגזעים.

עם זאת, כשעמדתה של סטיינם מהדהדת באוזניהן, נשים רבות מאמצות כעת את Barbiecore, אסתטיקה שמזכירה את הצעצועים בצבעי ורוד וניאון של שנות ה־70, ה־80 וה־90, עם השיער הבלונדיני, המותניים הדקיקים וכפות הרגליים המחודדות שתמיד מוכנות לנעלי עקב.

כולן לובשות את הצבע

רק ביוני האחרון, ראינו את המגמה הזו באינסטגרם של קים קרדשיאן. היא העלתה לעמוד שלה תמונה בה היא לבושה בבגדי בלנסיאגה בגוון ורוד. השחקנית מייגן פוקס, הצטלמה בשמלה ורודה בעיצוב ננסי דוג'קה לצד ארוסה גאן קלי, שעטה מצידו תספורת בצבע ורוד. גם הזמרת ליזו, קייטי סטורינו, משפיענית רשת ומייסדת חברת היופי Megababe והקומיקאית זיווה פומודו אוהבות את הטרנד; וכן השחקנית גלן קלוז ונשים רבות אחרות שהגיל, מבנה הגוף והרקע שלהן לא יוצגו על ידי הגרסה הישנה של בובת ברבי.

בין הנשים האלה ישנה גם כריסה "ספארקלס" וילנואבה, מורה לפילאטיס, מעצבת בגדים ויוצרת תוכן בת 32 מלוס אנג'לס, שהעריצה את ברבי בנערותה. "כפיליפינית⁻ אמריקאית מדור ראשון, נאבקתי בזהות שלי", היא מספרת. "ברבי הייתה מישהי שהסתכלתי אליה כלפי מעלה, בגלל שהיא יכלה להיות כל מה שרצתה". לאחר גירושיה, הפכה וילנואבה את ביתה ומקום העבודה שלה לבית החלומות של ברבי. כבר זמן רב היא מתלבשת רק בוורוד. היא אפילו צבעה בוורוד את הזנב והאוזניים של פו⁻פו, כלב פודל קטוע רגל שהצילה.

2 דברים שכדאי לדעת

מאדאם דה פומפדור, פילגשו של מלך צרפת לואי ה־15 ,אהבה מאוד את הצבע ורוד. בשנת 1757 היא ביקשה מיצרנית הפורצלן הצרפתית Sèvres לייצר עבורה סדרת כלי פורצלן, בגוון חדש ומעודן של ורוד. היצרנית קראה לסדרה הזו על שמה Rose Pompadour.

בובת הברבי היקרה ביותר בעולם היא "ברבי סטפנו קנטורי" ששוויה 300 אלף דולר. מעצב התכשיטים האוסטרלי סטפנו קנטורי עיצב עבור ברבי ענק יהלומים אמיתיים בחיתוך אמרלד. באותה השנה הבובה נמכרה במכירה פומבית בכריסטי'ס תמורת 205 אלף דולר, שנתרמו לקרן מחקר סרטן השד. 

הסרט שהזניק את הוורוד

חלק מהפופולריות של המגמה הזו נובעת מהסרט "ברבי", שאמור לצאת לאקרנים בקיץ הבא. צילומים מהסט של כוכבי הסרט, מרגו רובי וריאן גוסלינג, פורסמו בחודשים האחרונים. השחקנים האלה אינם בדיוק בחירות פורצות דרך לגילום ברבי וקן. מה שפחות צפוי הוא הליהוק של במאית הסרט, גרטה גרוויג, שיצרה סרטים בעלי אופי פמיניסטי כמו "ליידי בירד" מ־⁻2017 ו"נשים קטנות" מ־⁻2019. "מרגו רובי באופן סטריאוטיפי קשורה [לברבי] על בסיס המראה שלה", אומר ריצ'רד דיקסון, נשיא ומנהל תפעול ראשי במאטל, "אבל השילוב של גרטה גרוויג בסרט מוסיף עניין ומסתורין".

בעוד שאולי היה ניתן לקרוא למגמה הזו בשם אחר מ-Barbiecore - האשטג שיש לו נכון להיום 26.5 מיליון צפיות בטיק טוק - אופנה אולטרה⁻נשית בצבעי ורוד הייתה צצה עם או בלי הסרט, כך אומרת סאיסנגית' דסווני, מחברת Stylus, המספקת תחזיות אופנה למותגים וחברות. היא מסבירה שמדובר בחלק מ"לבוש הדופמין": בגדים בצבעים חזקים עם גוון חשמלי, שמעלים את מצב הרוח.

מרינה לרודה, אחת המייסדות של מותג נעליים מניו יורק שנקרא על שמה, אומרת: "העולם כל כך רציני כרגע. יותר מתמיד, נשים משתמשות באופנה כדי להקליל מעט את החיים". היא משלבת פריטים מעולמה של ברבי (נעלי פלטפורמה ורודות למשל), גם במלתחת העבודה וגם במלתחת הפנאי.

הפרשנות של ולנטינו

הסגנון הזה כבר קיים חודשים רבים, מאז שבית האופנה ורסצ'ה הציג נעלי פלטפורמה מסאטן וורוד בתצוגת האופנה שהתקיימה במרץ 2021. אבל הכניסה של תחום האופנה כולו ל-Barbiecore "החלה ברמה הגבוהה ביותר ובדרך היפה ביותר בתצוגת הסתיו של וולנטינו שראינו במרץ השנה", אומרת בת' בוצ'יני, בעלת הבוטיק הניו יורקי Kirna Zabête. עם רקע בצבע ורוד בוהק וכמעט כל גוון של ורוד ומג'נטה שניתן להעלות על הדעת, אותה תצוגה הייתה טייק מתוחכם על הרעיון של Barbiecore, עוד לפני שהמגמה הזו קיבלה את שמה.

הסטייליסטית מלוס אנג'לס ארין וולש, שהלבישה ביולי האחרון את השחקנית אן התאוויי בשמלה ורודה של ולנטינו, לכבוד תצוגת ההוט קוטור של המותג, לא מרגישה כל כך בנוח עם בובות הברבי הדקיקות שהיא זוכרת מנעוריה. ועדיין, היא תומכת לגמרי במגמת barbiecore של ימינו. "זה הופך את הרעיון על ראשו. למצוא בנפלאות המוגזמת [של ברבי] את העוצמה הנשית", היא אומרת. "וכמה נפלא זה שהדבר הזה קורה כשכמה מהזכויות הבסיסיות שלנו נלקחות מאיתנו?"

אן האת'וויי בשמלת ברבי / צילום: Reuters, Piovanotto Marco/ABACA via Reuters Connect
 אן האת'וויי בשמלת ברבי / צילום: Reuters, Piovanotto Marco/ABACA via Reuters Connect

גם קאיו גמבר, פרופסורית ללימודי מגדר ומיניות באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, סבורה שמדובר במגמה חתרנית ביסודה. "כשלראשונה התחלתי ללמד לימודי נשים, הרגשתי שהרבה מגמות באופנה מכשילות אותנו", היא אומרת, ומציינת את העקבים הגבוהים מאוד וחצאיות המיני שהיו כל כך קצרות "שאי אפשר היה להתכופף אפילו כדי לשתות מברזיה". בנעוריה, ראתה בעקבים ובגרביונים "סוג של מדים. כך צריכות נשים צעירות להתלבש". כיום היא מסתכלת על אופנה "כמרחב פרפורמטיבי. אפשר ללבוש היום אופנת ברבי ומחר סרבל. זה מקום נפלא: להיות מסוגלת לראות את עצמך בדרכים רבות ולא רק בדרך אחת".

שרה הובר, היסטוריונית אמנות, מבקרת תרבות ועיתונאית בת 36 מניו יורק, רצתה ללבוש בגדי ברבי מאז שהייתה נערה. כיום היא נוטה לז'קטים, חצאיות מיני קצרות ונעלי פלטפורמה. מבחינה מסוימת, מדובר ב"רגע מתסכל של השלכת הזרועות לאוויר", היא אומרת. המקום הקשה בו נשים נמצאות כיום, לטענתה, מותיר להן שתי אפשרויות: "או שאני רוקדת לפי החליל שמנגנים לי ואז אני בצרות, או שאני לא רוקדת לפיו ואז אני לא מושכת", היא אומרת. מבחינתה, תלבושת היפר⁻נשית היא "פעולה קטנה של התנגדות".

הבובה הפכה לאיקונה

תהיה המוטיבציה אשר תהיה, דיטה רפסטרופ, מנהלת קריאייטיב במותג הדני Ganni, מציעה לטירוניות במגמת ה-Barbiecore להתחיל עם שילוב קלאסי, למשל ז'קט רקום בצבע ורוד עם משהו ג'ינס. ג'ודי קאהן, סגנית נשיא רשת חנויות היוקרה ניימן מרקוס, שהשיקה השנה קולקציה מוצלחת בשם Barbie x Balmain, מציעה בתור התחלה ללכת על אקססורי ורודים - נעליים או תיק. המעצבת מניו יורק סאלי לאפואנט מ⁻-LaPointe מציעה "חליפת מנהלים ורודה", כדרך מפתיעה ללבוש את הצבע הזה. בדומה לרפסטרופ, לאפואנט, שבעבר גילחה את הראש של בובת ברבי שלה, גורמת לפריטים ורודים להיראות מעט יותר קשוחים על ידי שילובם עם פריטים כמו נעלי צבא שחורות.

מגמת Barbiecore לא מדברת רק לנשים. "הייתי חובב בובות ברבי כל חיי", אומר מעצב האופנה האמריקאי ג'רמי סקוט, שעיצב עבור בית האופנה מוסקינו ב־⁻2015 קולקציה בהשראת ברבי. "אני אוהב אותה כישות, כאיקונה, כצעצוע, כאמצעי לשינוי". הוא מצביע על מגוון הבובות שהוציאה חברת מאטל בשנים האחרונות. "אני אוהב שהיא מערערת את העניינים. אולי אנשים מרגישים מעט שובבים בכך שהם אוהבים אותה".