משבר האנרגיה האירופי: שווייץ מאיימת במאסר למי שיחמם את הבית באופן מוגזם

על רקע משבר האנרגיה האירופי, הממשלה השווייצרית מכינה תקנות חריפות במיוחד למקרה חירום בו לא יהיה מספיק גז, בהן הציבור יידרש לחמם את הבתים עד 19 מעלות צלזיוס בלבד • העוברים על התקנות יהיו צפויים לקנסות כבדים או למאסר של עד 3 שנים

רדיאטור ביתי. שוויץ מאיימת במאסר למי שיחמם את הבית באופן מוגזם / צילום: Reuters, IMAGO/Christian Ohde
רדיאטור ביתי. שוויץ מאיימת במאסר למי שיחמם את הבית באופן מוגזם / צילום: Reuters, IMAGO/Christian Ohde

הממשלה השווייצרית מפצירה בציבור בשבועות האחרונים לחסוך בצריכת החשמל והאנרגיה הכוללת שלו באופן משמעותי, על רקע משבר האנרגיה האירופי וההתייקרות המשמעותית של גז ומקורות אחרים. קמפיין ציבורי שהושק על ידי הממשלה קורא לציבור להימנע מאמבטיות, ובמקום זאת להתקלח בזריזות, ואפילו לבשל עם מכסה סגור, כדי להימנע מ"בזבוז" האנרגיה שנוצר מבישול ללא מכסה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כעת, מדווחים כלי התקשורת במדינה כי הממשלה מכינה תקנות חדשות וחריפות במיוחד, אם יוכרז מצב של משבר אנרגיה במדינה בחורף הקרוב. לפי הדיווחים, אם לא יהיה מספיק גז לחימום ולתעשייה בחורף הקרוב, מתכוונת הממשלה לסגור את החימום בבריכות השחייה הציבוריות ואספקת המים החמים המרכזית תעמוד על מים בטמפרטורה של 60 מעלות בלבד. במקביל, הציבור יונחה לחמם את הדירות שלו למקסימום של 19 מעלות בלבד.

אך לרוב הכותרות זכו העונשים הקבועים למי שיעברו על החוק. לפי התקנות החדשות, כל מי שיעבור על תקנות החירום הללו יהיה צפוי לקנס משמעותי או למאסר של עד שלוש שנים. מאסר ייגזר על מי שיורשע בכך שעבר את התקנות במכוון ובאופן מוגזם, למשל על ידי הפעלת בריכה מחוממת וחימום הבית ל-25 מעלות נעימות באופן קבוע. הקנס יכול להגיע לעד 3,000 פרנק שווייצרי (כ-10,000 שקל) לפי היומון השווייצרי "בליק".

דוברת של הממשלה אמרה כי במקרה הצורך יהיו "בדיקות רנדומליות", אך כי המשטרה אינה צפויה לנטר באופן קבוע את כל בנייני הדירות והבתים הפרטיים כדי לוודא שהתושבים עומדים בתקנות. "המשטרה לא תלך לכל מקום, אבל יהיו בדיקות נקודתיות". כלי התקשורת בשווייץ הזכירו כי במדינה יש מסורת ארוכה של "הלשנות שכנים" על מי שעוברים על החוק. החוק עצמו נמצא בהליכי חקיקה ועדיין לא אושר סופית.

האיום השווייצרי משקף את החבל הדק שעליו ממשלות היבשת צריכות לפסוע בחורף הקרוב. מצד אחד, עליהן לנסות לסייע לתושבים להתמודד עם מחירי אנרגיה שזינקו באופן חסר-תקדים כתוצאה מהמלחמה באוקראינה והסנקציות על רוסיה. הן אינן יכולות להרשות לקשישים לקפוא למוות או לאוכלוסייה לסבול טמפרטורות נמוכות משום שהמחיר על החימום הוא מעבר להישג יד. מצד שני, הן צריכות לעודד חיסכון שיסייע להן להתמודד עם מה שנראה כמחסור מתקרב בגז שיחייב קיצוב.