הירידה הכלכלית בסין לא מבשרת טובות לנתוני הילודה

ישנם דמוגרפים החושבים שהאוכלוסייה הסינית תתחיל להתכווץ כבר השנה, בגלל שצעירים מעכבים את תחילת הקמת המשפחה

מחלקת יולדות בסין / צילום: Reuters, Chen bin
מחלקת יולדות בסין / צילום: Reuters, Chen bin

קשיים כלכליים והשפעת מגבלות הקורונה גורמים לחלק מהסינים הצעירים לדחות תוכניות להתחתן או להביא ילדים, ובכך פועלים נגד מאמצי בייג'ינג להגביר את כמות הלידות.

ישנם חוקרי דמוגרפיה שכעת חושבים ש־2022 תהיה השנה בה האוכלוסייה הסינית מתחילה להתכווץ, בין היתר כתוצאה מאי וודאות גוברת בקרב הצעירים לגבי השאלה איך להתפרנס.

האתגר הדמוגרפי בסין כבר היה גדול. מספר הלידות נמצא בירידה בחמש השנים האחרונות ובשנה שעברה בקושי עבר את מספר מקרי המוות.

נתונים לגבי המחצית הראשונה של 2022 מחלק מהמחוזות והערים מצביעים על ירידות נוספות בלידות בהשוואה לשנה שעברה, בגלל שמגבלות הקורונה הותירו עשרות מיליוני סינים תקועים בבתים וחנקו את הפעילות הכלכלית ברחבי המדינה.

הנתונים הרשמיים לגבי יולי כללו נקודת מידע לא קלה לעיכול: בין הסינים בגיל 24 ומטה, אחד מכל חמישה היו מובטלים. חלק ממי שאיבדו את משרותיהם אומרים שהקפיאו תוכניות גדולות לחיים.

באופן אירוני, חלק ממקרי הפיטורים נגרמו בגלל הצעדים של בייג'ינג להפוך את גידול הילדים ליותר בר השגה. צעדי ענישה על יזמי נדל"ן כדי לרסן את מחירי הבתים העולים וצעדים נגד תעשיית המורים הפרטיים במדינה הביאו לפיטורים של אנשים רבים שעבדו בתחומים אלה.

הלחץ הכלכלי משפיע על החלטות משפחתיות

כשסנדי ליו סיימה לימודים באוניברסיטה נחשבת בבייג'ינג לפני ארבע שנים, קיבלה עבודה כמהנדסת בחברת טכנולוגיה. היא תכננה להתחתן עם חבר שלה ולקנות דירה בבייג'ינג בתוך כמה שנים.

הקיץ, פוטרה. כעת תוכניות הנישואים שלה מוקפאות. "אני לא יכולה לדמיין שאני מתחתנת ומתחילה משפחה בלי משכורת", אמרה ליו.

אמילי יו נהגה לנהל מסעדת סושי קטנה עם בעלה בגואנשי, מחוז בדרום סין, אבל סגרי קורונה מתגלגלים עשו זאת בלתי אפשרי לשמור את העסק מעל המים. יו, בת יחידה בת 31, אומרת שקיוותה שאולי לבנה בן ה־3 יהיה אח. יש למשפחה מעט חסכונות אבל כעת היא מחפשת משרה חלקית ודחתה תוכניות לעשות ילד נוסף.

"החיים פשוט נעשים קשים יותר ויותר", אמרה יו.

"כשהלחץ הכלכלי עצום ואנשים רבים חשים שפרנסתם לא בטוחה, ברור שזה משפיע על ההחלטות של אנשים ועל מספר הלידות", אמרה שוג'יאן פנג, עמיתת מחקר בכירה באוניברסיטת ויקטוריה באוסטרליה.

על פי מחקר משותף של הצוות שלה במרכז ללימודי מדיניות באוניברסיטה והאקדמיה למדעי החברה באוניברסיטת שנחאי, מכון מחקר רשמי, האוכלוסייה הסינית תתחיל להתכווץ השנה. הירידה צפויה להאיץ בשנים הבאות, ועד שנת 2100 צפויה האוכלוסייה הסינית לרדת ל־587 מיליון איש, פחות מחצי מבערך 1.4 מיליארד איש כיום.

התחזיות של הצוות היו מבוססות על נתונים כולל נתוני פוריות, תמותה וחלוקת האוכלוסייה לפי גיל ומגדר.

לא רק הילודה: גם כמות הנישואים פחתה

תחזיות האו"ם שפורסמו ביולי צופות ירידה באוכלוסייה הסינית ב־2023, אז צפויה הודו לעקוף את סין כמדינה המאוכלסת ביותר בעולם, וצופות שיהיו בסין 771 מיליון איש עד 2100.

תחזיות האו"ם מניחות שיעור ילודה - כמות הילדים שאישה יולדת בימי חייה - של 1.16 ב־2021. שיעור הילודה בסין ב־2020 היה 1.3, פחות אפילו מ־1.34 שהיו באותה שנה ביפן, הידועה בכך שאוכלוסייתה מזדקנת.

במועצת הבריאות הלאומית לא הגיבו לבקשת תגובה. במועצת המדינה, גוף הממשל הבכיר ביותר בסין, ובלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, המפרסמת נתונים דמוגרפיים, לא הגיבו לבקשות תגובה.

סין מרשה היום לזוגות נשואים להביא שלושה ילדים, אבל מורשת של מדיניות הילד האחד, שבוטלה ב־2016, היא ירידה בכמות הנשים בגיל ילודה.

גם כמות הנישואים פחתה. נתונים רשמיים שפורסמו בימים האחרונים הראו שמספר רישומי הנישואים בשנה שעברה ירד ל־7.6 מיליון, הנתון הנמוך ביותר מאז שהחלה הממשלה לעקוב אחריו באמצע שנות ה־80. הירידה הכי בלטה בקרב הצעירים.

רישומי נישואים ברבעון הראשון של השנה, התקופה החדשה ביותר לגביה קיימים נתונים זמינים, הראתה רמה אפילו נמוכה יותר מהתקופה המקבילה ב־2021.

מנהל חשבונות בן 31 שגר באיזור הדלתא של נהר הפנינה בסין, אמר שמאז שנה שעברה כמה מהחברים שלו שעבדו בתחום הנכסים פוטרו או סבלו מהקטנות שכר משמעותיות.

הוא חושב שיש לו מזל שהוא עובד מדינה. כעת הוא רוצה לצאת לדייטים רק עם נשים שיש להן משרה ממשלתית, על מנת להבטיח שגם לכל שותפה פוטנציאלית לנישואים יש ביטחון תעסוקתי.

מאיירת בפרילנס בשם ריטה ז'אנג רכשה באפריל 2021 דירה עם בעלה כשהמחירים החלו לעלות, מחשש שאם יחכו, הדירות יתייקרו אפילו יותר. מאז מחירי הבתים היו בירידה בגלל צעדי בייג'ינג נגד תחום הבינוי, ורבים מלקוחותיה של ז'אנג פיטרו אנשים והקטינו הזמנות.

"אנחנו נאבקים לשלם את המשכנתה שלנו. אנחנו לא מספיק בטוחים לגבי ההכנסה העתידית שלנו כדי לשקול לעשות ילדים", אמרה ז'אנג.

קושי לקבל גישה לטיפול רפואי במסגרת מגבלות הקורונה גם הוא חשש משמעותי מבחינת ז'אנג. "מה אם אהיה בהיריון או אלד את הילד באמצע סגר?" אמרה.

תשלומי הפנסיה יהפכו ל-20% מהתמ"ג של סין עד 2100

בתקרית אחת שהובילה למחאות עממיות ברשתות החברתיות השנה, אישה משיאן במערב סין הפילה עובר בחודש השמיני להיריון בגלל שמגבלות הקורונה מנעו ממנה לקבל טיפול רפואי, מקרה שגרם לרשויות להתנצל באופן פומבי.

פקידים בכירים סיניים מכירים באתגרים הדמוגרפיים, וצופים שהאוכלוסייה תתחיל לרדת בתקופה שמכסה את תוכנית החומש הנוכחית ומסתיימת ב־2025.

"כמות קטנה של לידות והזדקנות במסגרת צמיחה שלילית באוכלוסייה יהפכו לנורמה", נכתב במאמר שפרסמה מועצת הבריאות הלאומית באתר של קיושי, עיתון המפלגה הקומוניסטית באוגוסט.

מודלים ממוחשבים שנעשו באוניברסיטת ויקטוריה רומזים שללא שינויים לגיל הפרישה המחייב בסין, תשלומי הפנסיה שלה יגדלו ל־20% מהתמ"ג ב־2100 לעומת 4% ב־2020. גברים בסין לרוב פורשים בגיל 60 ונשים בחלק מהתחומים פורשות בגיל 50.

בעיר הנמל נינגבו, כמות הלידות ירדה בכמעט 11% במחצית הראשונה של השנה לעומת השנה הקודמת, בזמן שדז'ו, עיר במזרח סין, דיווחה על ירידה שנתית של 9% במספר הלידות. בשתי הערים היו חודשים בהם היו סגרי קורונה בשנתיים האחרונות.

"מדיניות אפס קורונה היא כמו להוסיף קרה לשלג, ולהחמיר מגמה של ירידה בילודה", אמר יי פושיאן, חוקר באוניברסיטת וויסקונסין־מדיסון, המאמין שהאוכלוסייה הסינית כבר מתכווצת כמה שנים.

הוא מעריך שצעדי הכלת הקורונה של סין, שלטענתו גרמו לירידה חדה בכמות החתונות ב־2020 וב־2021, יגרמו לירידה בלידות בסדר גודל של מיליון לידות במהלך 2021 ו־2022.

ב־Yuwa Population Research, קבוצה של כחצי תריסר דמוגרפים וכלכלנים סיניים, חזו מוקדם יותר השנה שירידת גודל האוכלוסייה תתחיל ב־2022. בקבוצה חוזים שהאוכלוסייה הסינית תצטמק ל־685 מיליון איש עד 2100. הה יאפו, דמוגרף הקשור למכון המחקר, ציין את המדיניות הכלכלית ואת צעדי הכלת הקורונה כגורמים שהאיצו את הירידה בגודל האוכלוסייה.

בחודש שעבר בייג'ינג הרשתה לנשים רווקות לקבל כסף לכיסוי חלק מההוצאות שלהן בזמן חופשת לידה. בעבר, היה צורך להראות רישיון נישואים כדי לקבל גישה לכספים האלה, והצעד נראה על ידי חלק מהאנליסטים כסימן לכך שבייג'ינג נעשית סובלנית יותר כלפי הרעיון שגם אנשים לא נשואים עושים ילדים.