האוצר העניק לקבוצת אדאני-גדות הארכה של חודש וחצי במכרז נמל חיפה

מטרת ההארכה היא לאפשר לקבוצת אדאני גנות להשלים את הסגירה הפיננסית במכרז • קבוצת אדאני-גדות, הציעה סכום של 4.1 מיליארד שקל - גבוה בכמיליארד שקל מההערכות המוקדמות

גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Reuters, Amit Dave
גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Reuters, Amit Dave

משרד האוצר הודיע כי הועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה קבעה כי מועד קבלת אישור השרים והממונה על התחרות הוא ה-27.11.2022. כלומר, אושרה בקשת הקבוצה המורכבת מאדאני ההודית וגדות הישראלית למתן ארכה לסגירה הפיננסית במכרז להפרטת נמל חיפה.

"החלטת הוועדה באה בהתחשב בתקופת החגים והחופשות המרוכזות, המתחילה בסוף ספטמבר 2022 והנמשכת עד אמצע אוקטובר 2022. כמו כן, בהתחשב בפעולות שנקטה הקבוצה המורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים (1985) בע"מ וחברת Adani Ports and Special Economic Zone Ltd, שנבחרה כמציע המועדף, להתקדמות בהליך המכירה", נמסר מהמשרד".

● נמל חיפה יחזור למדף? מספנות ישראל מתחממת על הקווים אך הזוכים אופטימיים

קבוצת אדאני־גדות, שמורכבת מחברת אדאני פורטס ההודית (ששייכת לגאוטם אדאני - אחד מהאנשים העשירים בעולם) ומגדות מסופים הישראלית, זכתה כאמור במכרז לרכישת נמל חיפה בחודש יולי האחרון, לאחר שהצעתה נקבה בשווי של 4.1 מיליארד שקל - גבוה בכמיליארד שקל מההערכות המוקדמות - סכום שמתוכו היא אמורה לשלם בפועל 3.9 מיליארד שקל.

מתוך סכום זה אמורה הקבוצה להשיג מימון של 2.8-3 מיליארד שקל (כ־75% מתמורת העסקה), ואת היתרה, כמיליארד שקל, להזרים מההון העצמי. בשלב זה נמצאת הקבוצה בהליך בחירת הבנק שיוביל את הקונסורציום המממן, כנראה בשבוע הבא, וככל הידוע יש כמה מתמודדים לכך, ובהם בנק בינלאומי גדול עם נוכחות בישראל.

מנכ"ל גדות מסופים, עופר לינצ'בסקי, אמר לגלובס השבוע לכי "העבודה של הקבוצה מול הגופים המממנים נמצאת בעיצומה, גם ברמת הכנת המודלים וקבלת ההצעות. עבודה זו מתקדמת כהלכה ללא שום עיכובים. הבקשה שהגשנו להארכה הינה טכנית בלבד, ונובעת מהעובדה הפשוטה שאנחנו מדברים על תקופה של חודשי הקיץ ותקופת החגים. ברקע נציין שכל פרויקטי התשתית והמכרזים הגדולים לוקחים מספר חודשים לסגירה פיננסית, ואין בנמל חיפה משהו מיוחד בנושא הזה".

ואולם יש גם מי שקושרים בין בקשת הדחייה למצב הפיננסי של החברה שכן ב־23 באוגוסט פורסם דו"ח של חברה בשם קרדיט סייטס, הממוקמת בסינגפור ושייכת לקבוצת דירוגי האשראי פיץ', שלפיה קבוצת אדאני "ממונפת יתר על המידה", לאחר שהשתמשה באשראי בצורה אגרסיבית לצורך רכישות והתרחבות בעסקיה.