אייל עופר מזרים עוד 400 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

אייל עופר, בנו של סמי עופר ואחיו של עידן, השקיע 400 מיליון דולר מהונו הפרטי על מנת להקים קרן שנייה למפעל הטכנולוגיה שלו, או. ג'י. טק • הונו של עופר, המכהן כיו"ר עופר גלובל ומבעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות, נאמד בכ- 13.6 מיליארד דולר לפי מגזין פורבס • גם קרן בסמר, הפעילה בישראל, הודיעה על סגירת קרן של 3.85 מיליארד דולר להשקעות בסטארט-אפים בשלב המוקדם

אייל עופר / צילום: Anne-Sophie Heist
אייל עופר / צילום: Anne-Sophie Heist

אייל עופר, יו"ר עופר גלובל, מבעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות ובעל מניות ברויאל קריביאן, מנצל את הירידות בשווקים כדי להשקיע בחברות הייטק בשלב מוקדם יחסית. עופר השקיע 400 מיליון דולר מהונו הפרטי על מנת להקים קרן שנייה למפעל הטכנולוגיה שלו, או. ג'י. טק (O.G Tech) הקרויה על שם הקבוצה, מה שמסכם התחייבות כוללת של מעל לחצי מיליארד דולר מהונו האישי לתחום. עופר - בנו של סמי עופר ואחיו של עידן, נכלל במאייה השנייה ברשימת המיליארדרים של פורבס ועל פי המגזין נאמד הונו הכולל ב- 13.6 מיליארד דולר.

עופר הקים את הקרן הראשונה כבר ב-2017 עם הון של 100 מיליון דולר, מה שהפך לדריסת הרגל הראשונה שלו בעולם ההייטק. בהמשך, עם הצורך בהמשך מימון לחברות, גדלה הקרן ל- 150 מיליון דולר. לשותפים המנהלים בקרן מונו בנו דיוויד עופר, ובכירים מהענף כמו זיו קופ ורועי אורון, שהשקיעו עד כה ביותר מ-20 חברות סטארט-אפ בשלבים מוקדמים.

הקרן ייצרה עד כה אקזיטים צנועים יחסית - חברות כמו אינדג'י אנסיילו או מייצ'ק, שנמכרו בכמה עשרות מיליוני דולרים כל אחת - והנפקת ארבה רובוטיקס, אך היא מחזיקה במניות של חברות בעלי שיעור צמיחה גבוה כמו אפליקציית ניהול העובדים קונקטים, חברת תקצירי הוידיאו האוטומטי WSC Sports, ופלטפורמות הפינטק לנדבאז ובלו-וויין. בכל מקרה, בקרן מודים שהאקזיטים מהקרן הראשונה החזירו כבר יותר ממחצית מההשקעות המקוריות. כמו כן מגלים בקרן כי לה ארבע חברות שחצו את קצב ההכנסות השנתי של 100 מיליון דולר.

גמישות גבוהה יותר לשותפים

גם הקרן השנייה תשקיע בחברות צמיחה צעירות בעלות מוצר, שרק מתחילות את שלב המכירות שלהן (סטארט-אפים המחפשים לגייס סיבוב B), עם צ'קים שיכולים לנוע בין 5 מיליון דולר לעשרות מיליונים בשלבים מאוחרים יותר. אחת הסיבות שעופר החליט להגדיל את השקעתו בקרן היא לאפשר לשותפים גמישות גבוהה יותר בהשקעות גם בשלב מאוחר יותר, הדורש הון רב יותר על מנת לשמור על אחזקות. סך החברות בהן תשקיע הקרן יעמוד על בין 10 ל-15.

על צוות השותפים בקרן נמנים זיו קופ, לשעבר שותף בגלנרוק, קרן ההשקעות של ליאון רקנאטי, ובקרן מרקר, ובעברו סמנכ"ל התפעול של אאוטבריין; רועי אורון, לשעבר מנכ"ל חברת ההשקעות והנדל"ן סוסא, ומנכ"ל AOL ישראל; ודיוויד עופר, בנו של אייל - פעיל בהשקעות הון סיכון בחמש השנים האחרונות, ובעברו בנקאי השקעות בגולדמן זאקס, ומנכ"ל צי ספנות פרטי להובלת מכולות.

קבוצת עופר גלובל השקיעה בחברות טכנולוגיה עוד בטרם הוקמה או. ג'י טק; למעשה, עופר היה אחד המשקיעים הישירים בחברות כמו פייסבוק ואובר עוד בטרם אלה הונפקו בבורסה. בעוד עמיתיו המיליארדרים משקיעים בדרך כלל בקרנות פרייבט אקוויטי או קרנות הון סיכון המתמחות בכך, קיבל עופר קיבל החלטה לא שגרתית להקים קרן בבעלותו - ולהפוך למשקיע המוגבל (Limited Partner) היחיד בה. הקרן מנוהלת ממונקו, מקום מושבו של עופר, ולה משרדים בתל אביב ובלונדון.

עוד הודיעה הערב (ה') קרן ההון סיכון האמריקאית בסמר על סיום תהליך הגיוס של הקרן ה-12 שלה בסך 3.85 מיליארד דולר להשקעה בחברות סטארט-אפ צעירות. הקרן, שעל השקעותיה המוקדמות בישראל נמנות וויקס, פייבר, הבאנה לאבס ואינטוסל, תמשיך להשקיע בסטארט-אפים ישראלים החל משלב הסיד (שלב פיתוח ראשוני של המוצר, עוד לפני שלב המכירות - א"ג). אדם פישר, שמוביל את הסניף הישראלי של בסמר, אומר כי הקרן תמשיך להשקיע כ- 15% מהונה בחברות ישראליות.

אדם פישר, שותף בקרן בסמר / צילום: באדיבות קרן בסמר
 אדם פישר, שותף בקרן בסמר / צילום: באדיבות קרן בסמר

למרות משבר השווי בענף הטכנולוגיה, זו קרן השקעות השלב המוקדם הגדולה ביותר של בסמר עד כה. קודמותיה, הקרן ה-11 גייסה 2.48 מיליארד דולר בשנת 2021. הקרן העשירית מ-2018 גייסה 1.85 מיליארד דולר.