ניתוח טכני: רמת הסיכון של S&P 500 עדיין גבוהה. האם זה הזמן להיכנס?

השוק האמריקאי עדיין לא במגמת עלייה, ורמת הסיכון נותרה גבוהה • אך העובדה שנוצרה נקודת שפל מעלה את הסבירות שנקודת שיא חדשה בדרך, והרצף העולה אמור להביא את המדד אל מעל 4,325 נקודות • וגם: הנפט, בין אסטרטגיית השקעות לטקטיקה

 
  

 הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף, מקבוצת קו מנחה

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

מיד עם תחילת הירידות במדד האמריקאי S&P 500, נקבתי במספר פרמטרים שאליהם יש לשים לב כדי להבין האם מדובר בתיקון שבסיומו יתחדשו העליות, או בחזרה מצערת למגמת ירידה. הגרף שנבחר למעקב הוא זה השבועי, והשבוע האחרון הביא איתו בדיוק את המרכיבים שציינתי, ומעבר. מי שהכין רשימת מניות למעקב יהיה כנראה בצד המנצח, אם כי גם לקנות את המדד זו החלטה טובה. 

ניתוח טכני: ה-S&P 500 מתקרב לתחתית. כמה זמן ייקח התיקון? 
ניתוח טכני: מדד S&P 500 מאבד גובה? עכשיו מגיעות ההזדמנויות 

שוק המניות האמריקאי עדיין לא במגמת עלייה ורמת הסיכון נותרה גבוהה, אם כי הירידות האחרונות הביאו איתן לא מעט הזדמנויות. אז מהו איתות קנייה ראוי? הרוב מצויים תחת הרושם שאיתות קנייה הוא נקודת ההחלטה האחרונה, אבל אין זה כך. נקודה זו היא ככל החלטה בחיים, ומושתתת על עיקרון של "יחס סיכוי־סיכון", שאותו חובה למדוד טרם ביצוע העסקה. זהו אחד המרכיבים המרכזיים הנלמדים בקורסים שלי.

אז מה היה לנו בשבוע החולף: מתחילת הירידות בגרף השבועי, סודרו נקודות השיא והשפל במבנה יורד. אתמקד דווקא בנקודות השפל השייכות לקונים. העובדה שאלו סודרו במבנה יורד, העידה שבכל גל ירידות הקונים היו מוכנים לשלם עבור אותה סחורה מחיר נמוך יותר מזה ששילמו בפעם הקודמת. כעת, כפי שאפשר לראות על הגרף, נקבעה נקודת שפל גבוהה מקודמתה. זהו שינוי משמעותי. האם הקונים מוכנים כעת לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בפעם הקודמת? האם זה מעיד על תחתית אחרונה? לא. אבל אם לקנות, אז זו הנקודה הנכונה, שכן במקרה של הפסד הוא יהיה קטן ונשלט.

תיקון לפני עליות או המשך מגמת ירידה?

ואלה המרכיבים שיש לבחון:

● עם סיום שבוע המסחר הקודם הרצף היורד נשבר. שער הסגירה גבוה מזה הגבוה של השבוע שקדם לו, וכתוצאה מכך נקבעה נקודת שפל גבוהה מקודמתה (בתוכנת בורסהגרף ובמערכת סטוק מאנקי תוכלו לקבל זאת בלחיצת כפתור).

● מספר הנרות ברצף היורד קטן ממספר הנרות ברצף העולה. זו התנהגות אופיינית ומאוד חשובה למגמת עלייה. במילים פשוטות, התיקונים הטכניים חייבים להיות קצרים יותר מבחינת משך הזמן מגלי העליות.

● הממוצעים הנעים המצוינים על הגרף עדיין לא ביצעו "קרוס", וזה סימן כי המומנטום החיובי לא נפגם.

● בתחתית הגרף, מתחת למחזורי המסחר ניתן לראות את מדד החפיפה־סטייה. במהלך הרצף היורד הוא נותר חיובי, והתנהגותו זהה להתנהגות במגמת עלייה.

● התיקון נסוג לתוך "חיתוכי פיבונאצ'י". מדובר בכלי מתמטי שמשמש גם בניתוח התנהגות שווקים. החיתוכים מחלקים את מהלך העליות הקודם לשלושה שלישים, וההנחה היא שבלימת התיקון בתחום הסרגל, כלומר בין 33% ל־66% ממהלך העליות הקודם, מעידה שמגמת העלייה תימשך. זהו לא פרמטר ראשון במעלה אלא משני וזניח, אך ודאי א מזיק שגם הוא הצטרף.

לדעת לקרוא את הסידור של נקודות השיא והשפל

לאן זה הולך? ההיסטוריה לימדה אותנו שישנם מעט מאוד דברים ש"עובדים" בהתנהגויות שוק. אבל אחד כזה שכן הוא הסידור של נקודות השיא והשפל, בתנאי שיודעים לקרוא אותן ולמקם אותן נכון. העובדה שנוצרה נקודת שפל מעלה את הסבירות שנקודת שיא חדשה בדרך. כלומר, במסגרת הרצף העולה שהחל ביום שישי האחרון, אמור המדד להעפיל מעל רמת 4,325 הנקודות.

זו לא תהיה משימה פשוטה, גם בשל העובדה שמדובר בהתנגדות לא קלה, וגם לנוכח ממדי הזמן הארוכים יותר.

הנפט, בין אסטרטגיית השקעות לטקטיקה

אם אתם כמוני חובבי הגה, נסיעות שטח ומעדיפים מנועי בעירה פנימית, כאלו ששומעים אותם, אתם בוודאי חולקים אותן תחושות כמוני - תסכול ומרירות נוכח מחירי הדלק בתחנות התדלוק. בניתוח האחרון מיוני הערכתי שהנפט בדרך לרדת מרמת 100 דולר לחבית. כעת, כאשר הנפט נמצא שם, שווה לבחון מה הכיוון מכאן.

הגם שקבלת החלטות בשוק ההון אינה נסמכת על חיזוי עתידות אלא על משקל ראיות, רצוי לבנות תהליך מוצק שבסיומו נדע מה בדיוק עלינו לעשות. זו האסטרטגיה, ואליה מצורפת הטקטיקה שתעזור להוציא את האסטרטגיה לפועל.

בגרף השבועי של הנפט נראה רצף יורד במהלך יוני-יולי, ממחיר של 125.18 ועד לשפל של 91.28 דולר לחבית. הירידה הזאת, לא רק שחיסלה באופן סופי את מגמת העלייה אלא גם שברה מטה את רמת התמיכה ששוכנת סביב 100 דולר לחבית.

בדרך ל־80 דולר לחבית

בדרך כלל, פריצות שווא מתגלות במהירות כשהשוק חוזר מעל לרמה שנפרצה, אלא שכאן קרה משהו אחר. זה כמה שבועות שהנפט מדשדש בטווח של 90-100 דולר לחבית, רמה הנתקלת בהתנגדות בכל ניסיון עליות. ולא רק זאת אלא שהנפט נסחר מתחת לממוצעים הנעים, אשר משופעים מטה ולמעשה מעידים על מומנטום שלילי.

לאן זה הולך? נראה שהסיכוי של הנפט לכבוש פסגות חדשות הוא נמוך. מאידך, גבוה הסיכוי שבתום תקופת הדשדוש נזכה לראות את מחירה של חבית נסוג מתחת ל־80 דולר, ולא נעצר שם.