הכנסות הבנקים מעמלות גדלו: כמה שילמנו על חשבון העו"ש ב-2021?

העלות הממוצעת של ניהול חשבון העו"ש עמדה בשנה שעברה על 24.6 שקל, עלייה של כ-2% - כך עולה מנתוני הפיקוח על הבנקים • הכנסות הבנקים מעמלות עלו אשתקד בכ-7% ל-5.8 מיליארד שקל

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

העלות הממוצעת של ניהול חשבון העו"ש בבנק בישראל והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון עלתה בשנה שעברה בשיעור של כ-1.9% ביחס לעלות הממוצעת ב-2020 והיא עומדת כעת על 24.6 שקל לחודש - כך עולה מהדיווח שהגיש היום (ג') הפיקוח על הבנקים לוועדת הכלכלה של הכנסת אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית. הדוח מבוסס על דיווח התאגידים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי על עמלות שנגבו במהלך שנת 2021.

עם זאת, לעומת 2019 (לפני מגפת הקורונה), אז עמדה העלות הממוצעת של ניהול חשבון העו"ש על 26.9 שקל, נרשמה ירידה של כ-8.6%.

העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון בשנת 2021 מורכבת מעלות ניהול העו"ש, שרשמה ירידה של 4.7% לעומת 2020 והסתכמה ב-10.8 שקל, ומעלות כרטיסי חיוב, שעלתה ב-7.7% והסתכמה ב-13.8 שקל. כמו כן, מציינים בבנק ישראל, המשיכה מגמת המעבר לביצוע פעולות בדיגיטל, שתורמת גם היא להוזלת העלות. בעשור האחרון ירדה עלות ניהול העו"ש הממוצעת ב-47% מ-20.4 שקל ל-10.8 שקל.

עוד עולה מהדוח כי כ-31% מהכנסות הבנקים מעמלות ב-2021 הגיעו מעמלות על מספר בניירות ערך, כ-20% על ניהול חשבונות עו"ש, 17% על כרטיסי חיוב ועוד 16% על עמלות המשולמות על אשראי. בסך-הכול הסתכמו הכנסות הבנקים בארץ מעמלות בכ-5.8 מיליארד שקל אשתקד לעומת 5.41 מיליארד שקל ב-2020. 

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, ציין כי "החלטנו להכניס לפיקוח 4 שירותי חשבון עובר ושב נוספים - "פעולה על ידי פקיד", "פעולה בערוץ ישיר", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס". משמעות הטלת הפיקוח היא קיבוע של רמת המחירים הקיימת והיא נועדה להבטיח שמחירי שירותים אלו לא יעלו. צעד זה הינו נדבך נוסף בראייה הכוללת של הפיקוח אשר שמה דגש על הצבת הלקוח במרכז ועל העברת הכוח ללקוח. במסגרת זו אני שב וקורא לציבור לעשות שימוש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים שהם זולים יותר מביצוע פעולות באמצעות פקיד, ולבחון את כדאיות שירות המסלולים עבורם, ובכך לחסוך בעלויות".

"כמו כן, בימים אלה בהם אנו חווים עלייה ביוקר המחיה במגוון רחב של שירותים ומוצרים. אני קורא למערכת הבנקאית לנקוט ביתר רגישות, בפרט בעיסוק בנושאים צרכניים שהינם בלב הרגישות הציבורית, כדוגמת מחירי השירותים הבנקאיים ולהתאים את גובה העמלות לערך שהלקוח מפיק מהשירות הניתן לו, בגינן הן נגבות. על המערכת הבנקאית להמשיך ולדאוג במגוון דרכים לאוכלוסיות שעלולות לגלות קשיים בתפעול האמצעים הישירים, כדי לשמור על רמת שירות גבוהה גם עבורן", הוא הוסיף.