הגרמנים מסתערים על עץ לבעירה, והנוכלים חוגגים באינטרנט

לקראת החורף הקרוב והחשש מהתייקרות משמעותית של החימום באמצעות גז ודלק, הביקוש לעצי הסקה בגרמניה שובר שיאים • כעת מזהירה המשטרה הגרמנית מגל "קטסטרופלי" של הונאות באינטרנט, שעיקרן הבטחת משלוחי עץ לבעירה במחירים זולים, קבלת תשלום - והיעלמות

עצים להסקה / צילום: Shutterstock
עצים להסקה / צילום: Shutterstock

לקראת החורף הקרוב והחשש מהתייקרות משמעותית של החימום באמצעות גז ודלק, הביקוש לעצי הסקה בגרמניה שובר שיאים. כבר החל מהקיץ החלו מי שיש ביכולתם לחמם את הבית באמצעות קמינים להזמין עצי הסקה באיכות שונה, וגם דיסקיות עץ שמיוצרות משאריות חומרים בעירים ואמורות להיות יעילות מאוד בחימום לאורך זמן. כעת מזהירה המשטרה הגרמנית מגל "קטסטרופלי" של הונאות באינטרנט, שעיקרן הבטחת משלוחי עץ לבעירה במחירים זולים, קבלת תשלום - והיעלמות.

לפי אתר המגזין "שפיגל", משטרות במדינות מחוז שונות בגרמניה מדווחות בשבועות האחרונים על עשרות תלונות מצד צרכנים שהתפתו להצעות זולות במיוחד הנפוצות באינטרנט, בין אם באתרים למסחר בין חברות לצרכנים או באתרים שהוקמו אד-הוק כדי לרמות את הלקוחות. באתרים אלה מבטיחים עץ יבש למכירה ב-60 עד 70 אירו לקוב, כולל משלוח חינם בכל גרמניה עד 24 שעות. זאת, לעומת מחיר עכשווי של יותר מ-250 אירו לקוב (בברלין למשל) ועלויות משלוח משמעותיות.

למרות הפערים הברורים, צרכנים רבים מתפתים. הם מופנים על-ידי האתרים לתשלום מקוון, בין אם של הסכום כולו - שיכול להגיע למאות אירו להזמנה של בית גדול - או של מקדמה. בשלב הזה, אחרי שהתשלום נסלק דיגיטלית, נעלמים המוכרים ואינם מספקים את ההזמנה. פרטי הקשר שלהם, המחויבים להופיע באתר על-פי החוק הגרמני, מתבררים כמועתקים מחנויות אחרות שעוסקות בממכר עצים לבעירה. בשבועות האחרונים דיווחו על התופעה משטרות מבוואריה, שלזוויג-הולשטיין ונורדריין-וסטפאליה.

בעיר וזל דיווחה המשטרה על צרכנית בת 34 שרצתה לרכוש שני קוב עץ אשור חתוך להסקה. היא חיפשה ומצאה אתר באינטרנט, שהתברר בדיעבד כפיקטיבי והפנה אותה לתשלום באמצעות אתר סליקה צרפתי. "אחרי שביצעה את התשלום, היא חייגה למספר שפורסם באתר כדי לתזמן את המשלוח, אבל הוא לא היה מחובר", מסרה המשטרה.

"מצב קטסטרופלי" 

השלטונות בגרמניה ממליצים לרכוש רק מחנויות מוכרות, שעוסקות בתחום במשך שנים רבות, לבדוק המלצות של לקוחות באתרי דירוג ובעיקר - לא להתפתות לעסקאות שנראות טובות מדי מכדי להיות מציאותיות. "מדובר במצב קטסטרופלי", אמר לאתר נציג איגוד הסוחרים בעץ לבעירה בגרמניה, "מאז הקיץ המצב רק החמיר".

הוא סיפר כי אחת מהחברות החברות באיגוד מקבלת כעת כ-20 שיחות זועמות מלקוחות שדורשים משלוח עץ, אחרי שאלמונים העתיקו את הכתובת שלה לאתר פיקטיבי. "לחברות שנפגעות, זה הרסני למוניטין ולעסקים". האיגוד הזהיר מכל מי שמוכר עץ בפחות ממאה אירו לקוב, ובמיוחד: "כל מי שמבטיח משלוח חינם לכמויות לא גדולות ברחבי גרמניה - זו חייבת להיות הונאה".

אחד ההסברים שניתנו לעובדה שהתופעה תפסה תאוצה כעת היא שרבים בגרמניה משמישים מחדש את תנורי העץ שלהם, או מתכננים לעבור השתמש בהם באופן עיקרי לחימום, בשל מחירי האנרגיה המזנקים. כלומר, ישנו גל של צרכנים חדשים בשוק.

מחצית ממשקי הבית בגרמניה מחממים את הבית באמצעות גז, ומחירו עלה בחדות בחודשים האחרונים בעקבות המלחמה באוקראינה, הסנקציות על רוסיה והתגובה הרוסית להן. צרכנים שהחוזים שלהם מסתיימים מדווחים על מחירים חדשים שגבוהים פי ארבעה וחמישה מהחוזה הקודם. ישנה אי-ודאות רבה בקרב צרכנים כמה הם ישלמו בחורף הקרוב, מכיוון שבמקרים רבים התשלום יחושב רק בשנה הבאה, ותישלח אליהם הודעת תשלום על-ידי חברות הניהול של הבניינים.