עמלות קנייה ומכירה בקרנות נאמנות? בפינטק משנים את המודל

עבור מי שמעוניין לקנות היום קרנות נאמנות, האופציה העיקרית היא דרך הבנקים שגובים עמלות קנייה ומכירה עבור השירות • אולם מאז הקורונה יותר ויותר בתי השקעות מנגישים את האפשרות לניהול חשבון מסחר עצמאי • אחת מאותן חברות שמנגישות את האפשרות למסחר עצמאי היא Fair, בהובלת אלעד שפר ויוסי בן שושן

אלעד שפר, מנכ''ל Fair / צילום: אילן ספירא
אלעד שפר, מנכ''ל Fair / צילום: אילן ספירא

מאז רפורמת בכר לפני כ־20 שנה, אחד השווקים שנשאר פחות או יותר סטטי, הוא שוק קרנות הנאמנות. היום, מי שמעוניין לקנות קרנות נאמנות, האופציה העיקרית שעומדת בפניו היא דרך הבנקים ששולטים ביד רמה בהפצתן. עבור השירות הם גובים עמלות קנייה ומכירה, וכן דמי משמורת רבעוניים. זאת, נוסף לדמי הניהול שמשלם המשקיע לחברה שמנהלת את קרן הנאמנות עצמה.

אולם, בתקופת הקורונה, חל שינוי בתעשייה - יותר ויותר בתי השקעות הנגישו את האפשרות לניהול חשבון מסחר עצמאי באופן דיגיטלי דרך האפליקציה שלהם, תוך הורדת מינימום ההעברה הנדרש על מנת לפתוח חשבון ולסחור. את דמי המשמורת הרבעוניים מחליפים דמי ניהול חשבון בעלות קבועה, ללא תלות בהיקף המסחר, ובנוסף המשקיע משלם את דמי הניהול לקרן עצמה. ככלל, עלות ביצוע השקעות דרך חשבון מסחר עצמאי בבתי ההשקעות זולה יותר מהבנקים, אך גם הם גובים עמלת קנייה ומכירה.

המודל של חברת הפינטק Fair

אחת מאותן חברות שמנגישות את האפשרות למסחר עצמאי היא Fair, שהקים חברת פינטק לשירותי מסחר לחברי בורסה FMR. את הפינטק מובילים אלעד שפר המנכ"ל ויוסי בן שושן ה־CTO.

מה הלקוח מרוויח? החברה מאפשרת להשקיע בקרנות נאמנות אקטיביות ללא גביית עמלות מהלקוחות באופן ישיר. כך, הלקוח פטור מעמלות הקנייה והמכירה ומדמי משמורת או ניהול החשבון, ומשלם רק לחברת הקרנות עצמה את דמי הניהול.

מה כדאי להכיר? המודל העסקי של Fair מתבסס על עמלת הפצה שהם מקבלים מחברת הקרנות, ולא מהלקוח. הפינטק, שהפך לחבר בורסה דיגיטלי, מאפשר קנייה ומכירה של קרנות נאמנות ישראליות אקטיביות וכספיות, ולא מאפשר קנייה ומכירה של מחקות או עוקבות. בקרנות הנאמנות האקטיביות מנוהלים 208.6 מיליארד שקל, והם מהווים כ־57% משוק קרנות הנאמנות.

לא מיועד לכל משקיע

למי הוא מיועד? עם זאת, חברת הפינטק מציעה את שירותי ההפצה בלבד, ללא שירותי ייעוץ ללקוח. כלומר, בממשק הדיגיטלי של Fair ניתן לקבל מידע על הקרנות השונות, אך לא ניתן לקבל ייעוץ איזו קרן מתאימה לאסטרטגיית ההשקעה ללקוח, או איזו קרן מתאימה לו בקטגוריה כזו או אחרת. לכן, הפינטק מיועד בעיקר למשקיעים שיודעים איזו קרן הם מחפשים, בין אם לאחר מחקר שערכו באופן עצמאי, או בין אם הם קיבלו ייעוץ בגוף אחר ומגיעים ליישם את העצה באופן זול יותר בעצמם.

מה דרישת הסף? לשם ביצוע הרכישה הראשונית יש צורך במינימום של 250 שקל, ולעבור תהליך "הכר את הלקוח" הנדרש בשל הוראות איסור הלבנת הון. הפינטק פועל כך שהלקוחות יוכלו לבצע את הרכישה בטרם העבירו את הכסף והשלימו את הזיהוי. אולם, אם הם לא ישלימו אותו תוך זמן קצר, הקרן פשוט תימכר.