מנכ"ל ווייז לשעבר השקיע בסטארט-אפ הישראלי שמחפש תשתיות מתחת לאדמת טקסס

הסטארט-אפ 4M אנליטיקס, שבונה מפה של התשתיות התת-קרקעיות, גייס 30 מיליון דולר נוספים • יעד החברה הוא למפות את כל שטח ארה"ב כדי למנוע מפגשים קטלניים עם קווי גז ונפט

איציק מלכה, יואב כהן וניר כהן, מייסדי חברת M4 אנליטיקס / צילום: איל יצהר
איציק מלכה, יואב כהן וניר כהן, מייסדי חברת M4 אנליטיקס / צילום: איל יצהר

הסטארט-אפ הישראלי 4M Analytics, שעוסק בבניית מפה של התשתיות התת-קרקעיות כדי להקל על תכנון פרויקטים הנדסיים, הודיע היום (ג') על גיוס 30 מיליון דולר נוספים. בפועל הגיוס הושלם עוד בפברואר, לפני תחילת המשבר בענף הטכנולוגיה, וב-4M החליטו להכריז עליו רק עכשיו, חצי שנה לאחר מכן. בסך-הכול גייסה 4M מאז הקמתה 45 מיליון דולר, כולל הסיבוב הנוכחי.

הסטארט-אפ 4M הוקם ב-2019 על-ידי איציק מלכה (מנכ"ל) וניר כהן, שניהם בוגרי יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, יחד עם אל"מ במילואים יואב כהן, לשעבר מפקד יחידת 9900 באגף המודיעין (המערך הגיאו-חזותי של צה"ל).

במקור 4M פיתחה מנוע טכנולוגי למיפוי וגילוי של שטחי מוקשים על-ידי שימוש בצילומי אוויר ולוויין. אולם בתחילת 2020, לאחר שלא הצליחו לגייס השקעה מקרנות הון סיכון למיזם מוקשים בסיכון גבוה, שינו השותפים כיוון והסבו את המערכת לזיהוי של תשתיות כמו קווי גז, מים, חשמל, נפט, תקשורת וביוב, שנמצאות בתת-הקרקע, המטרים הראשונים מתחת לאדמה.

מתבססים על מידע פומבי

ב-4M מתבססים על מידע קיים ופומבי כמו נתונים גיאוגרפיים, תכנונים ישנים וצילומי אוויר ולוויין כדי ליצור מיפוי רחב היקף ומדויק יותר שיאפשר לתכנן לפיו פרויקטים הנדסיים. בעבר ביצעה החברה פרויקטים ראשונים של מיפוי לפי דרישה באזורים ספציפיים, כדי לחסוך חפירות גישוש ראשונות לפני פרויקט של סלילת כביש חדש למשל. "העיקרון שלנו הוא לעשות הכול מרחוק, בלי להגיע לשטח, וכחברה זה תורם גם לכלכלת היחידה, היוניט אקונומיקס, שלנו (רווחיות פר לקוח או פרויקט - א"ד)".

אולם כיום החברה אינה לוקחת פרויקטים כאלה, והיא ממוקדת בבניית מפה אחודה וראשונה מסוגה של התשתיות בכל ארצות-הברית, מין גרסה של גוגל מפות לתת-הקרקע, שתאפשר למהנדסים לדעת מה מחכה להם באדמה מבלי לצאת לשטח. הפגיעה בקווי תשתית מהווה סיכון בטיחותי וכלכלי על כל פרויקט הנדסי ויכולה להוביל לחריגות מתקציב ולוח זמנים של הפרויקט. המפה של 4M גם יכולה לסמן האם הבנייה של קו רכבת מתוכנן חוצה למשל שטח אדמה פרטי, כזה שצריך לרכוש.

החברה השלימה עד כה חלק אחד במפה, של מדינת טקסס, וכעת היא מנסה לצרף לקוחות ראשונים שירכשו את השימוש, כך שהיא בעצם מתחילה מההתחלה מבחינת הכנסות במוצר החדש שלה. 4M רוצה לגבות תשלום פר שימוש במפה ואולי בעתיד תעבור למנוי חודשי קבוע.

הגיוס הנוכחי הובל על ידי הקרנות אינסייט פרטנרס ו-ITI ונצ'ר קפיטל פרטנרס, עם השתתפות של המשקיעים הקיימים ויולה ו-2F. בסבב השתתפו גם שני משקיעים פרטיים שעסקו או עוסקים במפות מסוגים שונים - מנכ"ל אפליקציית הניווט ווייז לשעבר נועם ברדין וניר ארז, מנכ"ל ומייסד מוביט, אפליקציית תכנון הנסיעה בתחבורה ציבורית שנרכשה על ידי אינטל. M4 מעסיקה כ-100 עובדים בתל אביב ובאוסטין, טקסס.

תחרות מסטארט-אפ של יוצאי מודיעין

4M איננו הסטארט-אפ הישראלי היחיד שעוסק בתשתיות בתת-הקרקע. חברה נוספת בתחום, שהוקמה על ידי יוצאי יחידות טכנולוגיות במודיעין, היא אקסודיגו. הטכנולוגיה של אקסודיגו מתבססת על ידע שהגיע מעולם גילוי המנהרות בצה"ל והיא גייסה 29 מיליון דולר בתחילת השנה.

בעוד 4M רוצה ליצור מיפוי תשתיות על בסיס מידע קיים ובלי לצאת לשטח, אקסודיגו בנתה מערכת איסוף שמתבססת על חיישנים המחוברים לעגלה נוסעת או לרחפנים. המערכת סורקת אזור כדי למפות תשתיות תת-קרקעיות שקיימות בו. במידה רבה מדובר בשני סטארט-אפים שמציגים גישות מתחרות: באקסודיגו מתבססים על מכשור שצריך לפרוס בשטח (קרקעי או אווירי) כדי לסרוק פיסת שטח נקודתית יותר עבור פרויקט ספציפי. לעומת זאת ב-4M רוצים ליצור מפה גדולה, שתהיה נגישה אונליין ותהפוך לסטנדרט בתחום הבנייה.