חולדאי נגד וולט: "לשליחים יש חלק לא מבוטל בהשחתת תרבות הנהיגה בעיר"

ראש עיריית ת"א התבטא באופן חריף נגד וולט ושליחיה: "חיי אדם חשובים יותר מכל ארוחת צהריים" • לדבריו, "שליח שיעלה על המדרכה יצטרך מהר מאוד לחפש עבודה חדשה" • עם זאת, לא ברור כיצד העירייה תיישם את הנחיותיו של חולדאי • וגם: כלי הרכב החשמליים הם לא הבעיה היחידה ברחובות ת"א

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

על רקע העיסוק הציבורי הנרחב סביב תאונות דרכים במעורבות קורקינטים ועל רקע הבחירות לרשויות המקומיות בעוד מעט יותר משנה, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי פרסם היום (ד') התבטאות חריפה נגד חברת המשלוחים וולט והתנהלותה באסדרת פעילות שליחיה, שרכובים פעמים רבות על כלים חשמליים. "מובן לי שתושבות ותושבים רבים נהנים משירותי החברה, אך לא נוכל להמשיך ולהרשות את פעילותה בכל מחיר", כתב בציוץ בטוויטר.

שליחי וולט יוכרו כעובדים? הייצוגית שמאיימת על המודל העסקי של החברה
היא רק בת 35 וכבר עומדת בראש חברת המשלוחים שכולם מדברים עליה

"זה עולה לנו בדם, וחיי אדם חשובים יותר מכל ארוחת צהריים. על אף שאני מברך על כוונת משרד התחבורה לחייב לוחית רישוי לכל רוכב על דו-גלגלי חשמלי, איני מתכוון לשבת בחיבוק-ידיים ולהמתין שהחקיקה תיכנס לתוקף. זה עשוי לקחת עוד זמן רב. בינתיים אנו פועלים בערוצים מקבילים בכל מקום שניתן", כתב חולדאי והוסיף: "נכון להיום לשליחי וולט יש חלק לא מבוטל בהשחתת תרבות הנהיגה בעיר. זה חייב להיפסק. לתפיסתי, האחריות על הנהיגה המסוכנת רשומה על שמה של החברה המפעילה. אותי לא מעניין המודל העסקי, לא מעניין אם השליחים עובדי החברה או פרילנסרים. זה פשוט לא מעניין". 

לפי חולדאי, חברת וולט הונחתה "לשנות מן היסוד את מבנה מספרי הזיהוי של השליחים". "שליח שיעלה על המדרכה יצטרך מהר מאוד לחפש עבודה חדשה. לא יהיו עוד אזהרות, זאת ההזדמנות האחרונה לתקן את הדרך", איים.

ואולם, בעירייה לא פירטו עד כה מה כוללת הנחייתו של חולדאי מבחינה אופרטיבית ומה הצעדים שיינקטו. בתל אביב-יפו שואפים לאכוף עבירות בכלי רכב חשמליים באמצעות מצלמות, אך שפעמים רבות מספרי הזיהוי שחויבו בהן חברות השליחויות מוסתרים.

מאז תחילת השנה חסמו בוולט 400 שליחים בשל תלונות בנושא

ביקורת רבה מופנה גם כלפי מבנה ההעסקה בוולט, שמתגמלת את השליחים בהתאם למהירות המשלוחים, שבגללה חלק מהשליחים מבצעים עבירות תנועה. בחברה טוענים כי מספרי הזיהוי מופיעים עתה גם על תיקי מזון השליחות של החברה, על שלוש דפנות התיק: "הצעד הוא חלק מצעדי וולט לשיפור בטיחות הנהיגה, תוך אפס סובלנות לנהיגה פרועה".

"השבוע נפגשה מנכ"לית וולט ישראל, ליאור אשכול, עם חולדאי והציגה לו את מדיניות וולט בנושא. בין היתר שיתפה אשכול שמאז תחילת 2022 נחסמו 400 שליחים מביצוע משלוחים עבור וולט בשל תלונות על בטיחות בדרכים", נמסר מהחברה.

בחודש ינואר האחרון פנתה עמותת "אור ירוק" לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, וביקשה לחייב הכשרה לשליחים. העמותה ציינה כי "אחת הבעיות המרכזיות בענף היא העובדה שחלק מהחברות לא מעסיקות את השליחים באופן סדור, וההשלכות הבטיחותיות הישירות של מצב זה הן חוסר פיקוח אמיתי ואפקטיבי על בטיחות הכלים, על הכשרת הרוכבים, על מעטפת הבטיחות הכוללת וכמובן על אופי הנהיגה של הרוכבים".

לפי העמותה, "מחקר שפורסם על-ידי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, ה-ETSC, מצא כי צורת ההעסקה מסוג זה גורמת בין היתר לסיכון עקב הכשרה לא מספיקה, מודל כספי המעודד באופן עקיף נהיגה במהירות מופרזת, חוסר פיקוח על אופי הנהיגה וחוסר פיקוח על בטיחות הכלים.

"כחלק מהסדרת הנושא מקדמת הנציבות האירופית הצעה, לפיה עובדים בפלטפורמות דיגיטליות כגון שליחים יוגדרו כשכירים ולא כעצמאים. אנו פונים אלייך לפעול להסדרת הנושא ולחייב את כלל החברות המעסיקות שליחים לקיים הכשרה ראויה, להיות אחראים לבטיחות הכלים ולאופי הנהיגה של הרוכבים, זאת ללא תלות במודל ההעסקה".

במשרד התחבורה פרסמו להערות הציבור תקנות שיחייבו התקנת מספר זיהוי אישי על כלים חשמליים, וכך גם שליחים של חברות שליחויות יהיו מחויבים במספר רישוי, אך התקנות תוכלנה להיכנס לתוקף רק לאחר אישור ועדת הכלכלה - מה שיקרה רק לאחר הבחירות לכנסת. כמו כן, הבעיה היא לא רק ברגולציה אלא גם באכיפה - שכן גם היום חלים חוקים שונים שאינם נאכפים מספיק, כמו הצפת השוק בכלים "משודרגים" שמהירותם עולה על 25 קמ"ש המותרים בחוק, רכיבה מתחת לגיל 16 ורגולציה משמעותית שישראל אימצה.

כלי הרכב החשמליים שעונים על הדרישות הם לרוב אלה של חברות הקורקינטים השיתופיים, שכן בהם כבר מותקנים מספרי זיהוי, חלה עליהם הגבלת מהירות ואיסור כניסה לאזורים מסוימים, כמו גם חובה בצילום תעודה מזהה.

גם האופנועים והמכוניות מהווים איום 

כלים חשמליים שנוסעים שלא על-פי החוק מאיימים על ביטחונם של הולכי הרגל, אך הם לא לבד: אופנועים נוסעים על מדרכות באין מפריע, וכלי רכב חונים עליהן. בשל "מצוקת חניה" הרשויות המקומיות לא אוכפות את החוק לגביהם, למרות שאלה עבירות שפוגעות באיכות החיים ובחיים עצמם, ולעיריית תל אביב יש גם היום כלים לפעול לאכיפה בנושא.

בנוסף, ביטחונם של הולכי הרגל מופקר לא רק על המדרכות אלא גם במעברי החצייה: לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 76% מהנפגעים בעת חציית כביש נפגעו במעבר החצייה.

בתאונות במעורבות קורקינטים ואופניים חשמליים, לפי נתוני למ"ס, הרוב המוחלט של הנפגעים הם הרוכבים עצמם. מבין 953 הפצועים בתאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים שדווחו למשטרה, 777 נהגו בקורקינטים חשמליים, והשאר היו נוסעים נוספים על הקורקינטים או אנשים שנפגעו מהקורקינטים. מבין 382 הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה, 148 היו נהגי קורקינטים חשמליים.