בתוך שנה: אלטשולר שחם שוב איבד למתחרים 45 מיליארד שקל מנכסי הגמל

בית ההשקעות סוגר חודש שלישי ברציפות בו המתחרים הצליחו לנייד ממנו כ-5 מיליארד שקל • הנהנה הגדול הוא בית ההשקעות מור שנייד מהמתחרים נכסי גמל בהיקף של כ-18 מיליארד שקל בשנה האחרונה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

אחרי שבחודש אוגוסט שוב פיגר אחרי המתחרים בתשואות, כעת מתברר כי אלטשולר שחם לא מצליח בינתיים לעצור את בריחת נכסי הגמל לחברות המתחרות. בחודש שעבר איבד בית ההשקעות למתחרים כ-5 מיליארד שקל, וזהו החודש השלישי ברציפות בו הצליחו חברות הגמל האחרות לנייד אליהן נכסים גמל בהיקף דומה, אחרי שביולי עמדו הנכסים שעברו מאלטשולר שחם למתחרים על 5.2 מיליארד שקל וביוני על 5.5 מיליארד שקל.

בסך הכל, מאז ספטמבר שעבר, במהלך השנה האחרונה, הצליחו המתחרות להעביר אליהן נכסים גמל בהיקף של 45 מיליארד שקל מאלטשולר שחם. מתוכם 35.7 מיליארד שקל עשו את דרכם לחברות האחרות ב-2022 לבדה .

גם בניכוי ההפקדות החודשיות, שהסתכמו בתקופה זו בכ-8 מיליארד שקל, התמונה שמציג אלטשולר שחם עגומה. הצבירה נטו (הפקדות פחות אבדן נכסים למתחרים פחות תשלומי קצבאות לזכאים), הינה שלילית ועומדת על 39 מיליארד שקל .

המעבר נעשה בעיקר בשל תשואות החסר שהציג בית ההשקעות הגדול בישראל אל מול המתחרים. בקרנות ההשתלמות רשם אלטשולר שחם באוגוסט את התשואה השלילית ביותר במסלול הכללי (הנפוץ בקרב החוסכים בקרנות ההשתלמות) - 1.58%. מתחילת השנה המסלול הזה השיג אצל בית ההשקעות תשואה שלילית של 8.6%, מעל ל-3% פחות מהממוצע .

המרוויחים הגדולים מהחולשה שהציג אלטשולר שחם בתשואות הם מור, שנייד אליו בשנה האחרונה מהמתחרים (בעיקר מאלטשולר שחם) כמעט 18 מיליארד שקל, מיטב שנייד 10.7 מיליארד שקל, כלל שניידה 8.3 מיליארד שקל והפניקס, שניידה אליה כ-6.5 מיליארד שקל.

גם בתחום הפנסיה אלטשולר שחם לא רווה נחת. באוגוסט הצליחו הקרנות המתחרות לנייד מהקרן של בית ההשקעות נכסים בהיקף של כמעט מיליארד שקל, ובסך הכל ב-12 החודשים האחרונים הניוד של אלטשולר שחם בפנסיה שלילי ועומד על היקף של 2.5 מיליארד שקל.

בית ההשקעות סגר את התחתית של טבלת התשואות בתחום הפנסיה כשרשם ירידה של 1.49% במסלול עד לבני 50 בקרנות הפנסיה באוגוסט. אלטשולר שחם נמצא גם בצמרת הביצועים השליליים מתחילת 2022, לאחר שהציג ירידה של 7.93%.