עזיבה נוספת ביאנדקס: מנכ"ל יאנגו ישראל יוחאי עבאדי פורש

אחרי פחות משנתיים בתפקיד: מנכ"ל הסניף הישראלי של שירות המוניות יאנגו, יוחאי עבאדי, הודיע על עזיבתו • לפני כחצי שנה יובל קינן עזב את תפקיד מנכ"ל יאנדקס בישראל לאחר ארבעה חודשים בלבד בתפקיד

יוחאי עבאדי / צילום: איל יצהר
יוחאי עבאדי / צילום: איל יצהר

עזיבה נוספת בשדירה הניהולית של החברה הרוסית יאנדקס בישראל. מנכ"ל הסניף הישראלי של שירות המוניות יאנגו, יוחאי עבאדי, הודיע היום (ד') על עזיבתו לאחר פחות משנתיים בתפקיד. בחודש מרץ עזב את תפקיד מנכ"ל יאנדקס בישראל יובל קינן לאחר ארבעה חודשים בתפקיד.

עבאדי הצטרף לחברה בסוף 2020 לאחר שהביא לישראל את מותגי הקורקינטים החשמליים מאסיה Ofo ו-Wind, האחרון נרכש בסופו של דבר על ידי יאנגו. אחד מהמהלכים אותו הוביל במסגרת הפעילות הייתה למזג את שתי הפעילויות על מנת ליצור "סופר אפליקציה" - כך שבאמצעות יאנגו יוכל המשתמש להזמין מונית, קורקינט חשמלי, וגם שירותים אחרים כמו משלוחי מכולת ומנות ממסעדות.

הצרות של גט ויאנגו: התקשיתם להזמין מונית לאחרונה? כנראה שזו הסיבה |ניתוח
בין מוסקבה לתל אביב: הצצה לסכסוך שמפלג את ענקית החיפוש הרוסית יאנדקס 

שירות המוניות של יאנגו זוכה לשבחים מצד הנהגים המשתמשים בו בשל מודל התמחור הפשוט: הוא נוטל עמלה קבוע מכל נסיעה ואינו גובה דמי מנוי חודשיים. מאידך, הוא זוכה לביקורת על כך שהעלה מחירים רק לאחרונה, מעמלה של 5% לכל נסיעה ל- 8%, ככל הנראה בשל הצורך לשפר את רווחיות החברה האם.

בנוסף, מתלוננים נהגים רבים, שהוסיפו את יאנגו לתפריט האפליקציות שלהם, על מודל המחיר הקבוע שהחברה מציעה לנוסעים כדי לספק להם ודאות לגבי המחיר שישלמו. יאנגו מחייבת את הנהגים להפעיל מונה, חרף המחיר שהוצג מראש למשתמש על בסיס האלגוריתם של החברה, אך לטענתם הדבר נעשה על חשבונם במרבית המקרים. הנהג מחויב לגבות את המחיר שהופיע באפליקציה גם אם המונה עצר על סכום גבוה מכך. במקרה אחר שבו המחיר שהוצג באפליקציה היה גבוה ממה שהופיע במונה בסופו של דבר, הנהג נדרש להצמיד באופן ידני את המחיר על גבי האפליקציה למחיר המונה.

מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה עברו על יאנדקס - מנוע החיפוש הרוסי - ופעילות המוניות שלה יאנגו - ימים מטלטלים. המסחר במניית החברה האם בניו יורק הופסקה, שירות יאנגו ודלי הוחרם על ידי מספר מדינות באירופה, ואילו ברוסיה העביר הפרלמנט מספר חוקים המהדקים את הפיקוח של הקרמלין על נתונים הקשורים בלקוחותיה במדינה. למרות שהחברה רווחית מאוד בישראל - על שלל פעילויותיה האחרים כמו שירות הקורקינטים ווינד ושירות המשלוחים דלי - גורמי ביטחון בישראל אוסרים על המשרתים בהם להירשם ליאנגו, כך על פי תחקיר אולפן שישי.

השירות הקמעונאי של יאנדקס מחשב בימים אלה את המסלול מחדש, כחלק מתכנית פיצול גדולה שמתכננים בעלי המניות של יאנדקס, במסגרתה ככל הנראה, יאנגו תיוותר בידיים רוסיות יחד עם מנוע החיפוש, בעוד שירותי הענן והרובוטיקה של יאנדקס יפותחו מחוץ לרוסיה, בין השאר גם בישראל.

מיאנגו נמסר: "בשנים האחרונות חברת יאנגו שינתה כיוון וצמחה משמעותית תחת הנהגתו של יוחאי. הגידול בנהגים ובהזמנות כמו גם הפיתוח העסקי הרב שנעשה בתקופת כהונתו בהחלט מהווים בסיס איתן להמשך הדרך. אנו מאחלים ליוחאי הצלחה רבה בהמשך הדרך ומודים לו על תקופה ארוכה ומשמעותית עם יאנגו ישראל ועם ווינד. ליאנגו תוכניות גדולות להמשך ופיתוח העבודה בארץ ונציג אדם חדש לתפקיד זה בקרוב".

יוחאי עבאדי מסר בתגובה: "אני מודה ליאנגו על תקופה משמעותית ועל האמון המלא להוביל את החברה בשנתיים האחרונות. שנתיים שבהן הרחבנו את פעילויות החברה לכיוונים חדשים, הגדלנו את נתח השוק וחיזקנו את דריסת הרגל בתחום המוניות בפרט והתחבורה בכלל, עם הרכישה והאינטגרציה של חברת ווינד לתוך יאנגו וכל זאת על מנת להפוך את יאנגו לחברת התחבורה והשירותים הגדולה בישראל כחזון חדשני ומהפכני לצרכני התחבורה".