"אנחנו בבעיה קשה": משקיע העל חוזה שחורות לכלכלה

המיליארדר סטנלי דרוקנמילר מאמין שהמהלכים שנוקט הפדרל ריזרב יובילו את הכלכלה למיתון ב-2023 • לדבריו, הפדרל ריזרב טעה בהימור, וההשלכות "הולכות להיות איתנו עוד הרבה הרבה זמן"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid
המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

סטנלי דרוקנמילר, היו"ר והנשיא לשעבר של קרן Duquesne Capital, צופה כי כלכלת ארה"ב תעבור "נחיתה קשה" עד סוף 2023, שכן לדבריו ההידוק המוניטרי האגרסיבי של הפדרל ריזרב צפוי להביא למיתון. "אני אהיה המום אם לא יהיה לנו מיתון ב-23'. אני לא יודע מה יהיה העיתוי, אבל בהחלט עד סוף 23'. אני לא שולל משהו ממש רע", אמר בפסגת המשקיעים של CNBC אמש (ד'). 

בדרך לנקודת מפנה? "ניכרים סדקים בשווקים, ונראה שבפד חשים קצת לא בנוח עם ההתרחשויות בשבוע האחרון" 
הפרופסור מוורטון שמצטרף למצעד הביקורות נגד מדיניות הפד 
הכלכלנים הבכירים בבלקרוק במאמר מיוחד: הפד אולי ינצח את האינפלציה, אבל הכלכלה תמות בדרך

המשקיע המיליארדר, אחת הדמויות המוערכות ביותר בוול סטריט, הביע חשש ממצב הנזילות בשוק האג"ח לאחר שההקלות של הפדרל ריזרב במהלך הקורונה ומדיניות הריבית האפסית שלו בעשור האחרון יצרו "בועת נכסים".

בין 2008 ל-2015 הפדרל ריזרב החזיק את הריבית על הקרנות הפדרליות בטווח של 0% עד 0.25%, שכן באותה עת הוא התמודד עם משבר הסאב-פריים והשלכותיו. הפד גם הוריד את הריבית לקרוב לאפס במהלך מרץ 2020, בתגובה להתפרצות מגפת הקורונה. על ידי הוספת נזילות למערכת הפיננסית, הפד תידלק עליות במניות, אג"ח, נדל"ן ונכסים אחרים.

לדברי דרוקנמילר, הפד טעה בהימור

בין מרץ 2020 לדצמבר 2021, כשהריבית הייתה בשפל, מדד הדאו ג'ונס זינק מעל 40%, S&P 500 קפץ ביותר מ-60%, ונאסד"ק התחזק במעל 80%, לפי נתוני השוק של דאו ג'ונס. בחודש יוני האחרון החל הבנק המרכזי לנקוט במהלכים להידוק מוניטרי על מנת לבלום את האינפלציה. הפד העלה את הריבית ב-75 נקודות בסיס בשלוש פגישות רצופות - מדובר במהלך האגרסיבי ביותר שלו מאז שנות ה-80. לדברי דרוקנמילר, הפדרל ריזרב טעה בהימור, וההשלכות של זה "הולכות להיות איתנו עוד הרבה הרבה זמן".

"הם רצו להיות תלויים בנתונים ולחכות עד שהם יראו את הלבן של העיניים של האינפלציה. אז נחשו מה? הם ראו את לובן העיניים שלה", הוסיף דרוקנמילר.

אתמול וול סטריט ננעלה בעליות חדות וחתכה בכך רצף הפסדים בן שבעה ימים עבור הדאו ג'ונס ו-S&P 500, שקפצו ב-2% ו-1.9% בהתאמה. יותר מ-80% ממניות הנאסד"ק נסחרו בעליות והוא סיים את הערב בקפיצה של 2.05%. כמו כן, תשואות האג"ח בארה"ב נחתכו מהותית - תשואת האג"ח ל-10 שנים, שמוקדם יותר טיפסה וחצתה את רף ה-4%, צללה ב-24 נקודות בסיס ל-3.71%. תשואת האג"ח לשנתיים נפלה ב-19 נקודות, ל-4.11%.

דרוקנמילר גם מתח ביקורת על קובעי המדיניות של בריטניה, אחרי שהממשלה הבריטית החדשה הכריזה על קיצוצי מסים בשווי 45 מיליארד פאונד (כ-48 מיליארד דולר) מבלי לספק הסבר איך תשלם עליהם, מה שהוביל לתנודתיות במטבע הליש"ט. "המצב באנגליה די רציני כי 30% מהמשכנתאות שם הולכות לכיוון ריבית ריבית משתנה. מה שלא עושים זה ללכת ולקחת כסף ממשלם המסים ולקנות אג"ח ב-4%. זה יוצר בעיות ארוכות-טווח בהמשך הדרך", הסביר.