פוטין מציע להזרים גז לאיחוד דרך נורד סטרים 2: "הכדור במגרש האירופי"

רוסיה ממשיכה לאיים על האיחוד האירופי בחורף קשה שהוא לא ישרוד, כאשר נשיא המדינה פוטין אף הודיע שהיא פתוחה לספק גז טבעי ליבשת דרך נורד סטרים 2 • ומנכ"ל גזפרום, חברת האנרגיה הממשלתית הגדולה ברוסיה, אף ציין כי יש חשש לקפיאה של ערים אם שהעונה הקרובה תהיה קשה

צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

רוסיה ממשיכה לאיים על אירופה בחורף קשה, על רקע התמיכה באוקראינה וסנקציות שמוטלות על מוסקבה. מנכ"ל חברת "גזפרום", עד לאחרונה הייתה ספקית הגז הטבעי הגדולה ביותר לאיחוד האירופי, אמר במוסקבה כי "ערים שלמות עשויות לקפוא" אם החורף הקרוב באירופה יהיה קשה. מדינות האיחוד האירופי הודיעו בימים האחרונים כי הצליחו למלא את מאגרי הגז שלהם עד לרמה של יותר מ-90%, בין היתר על ידי רכש מוגבר במהלך הקיץ מרוסיה - שכעת כמעט והפסיק.

"החורף יכול להיות חם יחסית, אבל שבוע אחד או אפילו חמישה ימים של קרה בלתי רגילה, וייתכן שערים שלמות או אזורים שלמים יקפאו, חס וחלילה", אמר אלכסיי מילר, העומד בראש החברה הממשלתית הרוסית. הוא לא ציין את המקורות להערכתו, אך אמר כי אפילו עם מאגרים מלאים, אירופה עשויה להיתקל במחסור של 800 מיליון קוב גז ליום בחורף הקרוב, כשליש מהצריכה שלה בימים קרים במיוחד. הוא ציין כי בחורפים הקודמים "גזפרום" סיפקה ליבשת בין 600 מיליון ל-1.7 מיליארד קוב גז טבעי.

מילר העריך כי אם התחזיות האופטימיות לגבי מזג האוויר בחורף הקרוב, אירופה תוכל לשרוד את החורף, אך כי הנקודה הקריטית תהיה בשנה הבאה, אז תצטרך אירופה למלא שוב את המאגרים. "אירופה תשרוד, אבל מה יקרה בשלב הבא שתצטרך הזרמת גז, לפני החורף של 2023-2024?", תהה. "אז יהיה ברור שמשבר האנרגיה הוא לא תופעה ברת חלוף". לדבריו, אירופה תישאר עם מאגרי גז בהם 5% בלבד מהקיבולת כבר במרץ השנה.

בניגוד לנפט: עדיין אין אמברגו אירופי על רכישת גז רוסי

נכון לעכשיו, גז רוסי עדיין זורם לאירופה בכמויות קטנות, באמצעות שני צינורות משניים, בעוד צינור "נורד-סטרים 1" שהעביר עד 60 מיליארד קוב בשנה שעברה, מושבת בשל הפיצוצים והדליפות המשמעותיות שאירעו בו. למרות זאת, אין אמברגו אירופי על רכש גז רוסי, כמו זה המתוכנן על רכש נפט גולמי (ממנו מוחרגות כמה מדינות במרכז אירופה). יוון, למשל, מתכוננת לייבא גז רוסי מונזל בחודשים הקרובים כדי לסייע לה להוריד את מחירי האנרגיה הגבוהים.

מנכ"ל "גזפרום" מילר אמר את הדברים במהלך "שבוע האנרגיה" שנפתח במוסקבה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר במהלך הדיונים בו כי רוסיה "עדיין פתוחה" לספק גז למדינות אירופה דרך צינור "נורד-סטרים 2", שלדבריו ניתן לשימוש חלקי למרות הפיצוצים שאירעו בו בחודש שעבר.

"הכדור נמצא במגרש האירופי. אם הם רוצים, אנחנו יכולים פשוט לפתוח את הברז", אמר פוטין, "אנחנו מוכנים לספק כמויות נוספות במהלך הסתיו-חורף הנוכחי". הוא העריך כי הצינור, המורכב משני צינורות נפרדים, נפגע רק באחד מהם, בעוד השני "ניתן לתיקון", ודרכו ניתן להזרים כ-27 מיליארד קוב גז טבעי בשנה. בניגוד ל"נורד-סטרים 1", צינור "נורד-סטרים 2", לא קיבל אישור הפעלה מהרשויות בגרמניה בשל פרוץ המלחמה באוקראינה.

פוטין האשים שוב את ארה"ב בחבלה בצינור, ומשרד החוץ הרוסי הזמין את שגרירי דנמרק ושבדיה לשיחת נזיפה בעקבות העובדה כי אינן מתירות לצוותים רוסיים להשתתף בחקירת האירוע.