הסלבריטאים כבר אימצו את הטרנד: עלייתם של השעונים הקטנים לגברים

אחרי שנים רבות ששעונים גדולים הובילו את השוק, גברים מגלים את קסמם של השעונים קטני המידות בעל אופי היוניסקס של המותגים הגדולים • מי שתרמו לטרנד הם סלבריטאים כמו אוסטין באטלר, טימותי שאלאמה וג'יי זי

עונדים שעונים קטנים (מימין): אוסטין באטלר, טימותי שאלאמה, ג'יי זי / צילום: Reuters
עונדים שעונים קטנים (מימין): אוסטין באטלר, טימותי שאלאמה, ג'יי זי / צילום: Reuters

מרשל היימן כותב על אופנה ב"וול סטריט ג'ורנל

בשנה שעברה, כארים רחמה, קומיקאי ויזם בן 36 מברוקלין, החליט שנמאס לו משעון הקסיו מדגם ג'י־שוק שלו. "נו, אני לא נראה כמו מבוגר", הוא זוכר שחשב לעצמו כשראה את דמותו במראה עם השעון שהתפרסם במראה המגושם שלו.

זמן לא רב אחר כך, בחנות הכלבו "מייסיס", הוא ראה שעון סייקו קטן בצבע כסף, עם לוח מרובע, רק סנטימטר וחצי מצד לצד, ודק כמו צמיד. "שאלתי את אשת המכירות, 'זה שעון לגברים או לנשים?' והיא ענתה, 'גם וגם'", נזכר רחמה. הוא השתכנע. "אהבתי את המראה של השעון על היד שלי".

מהר מאוד הוא שדרג את הסטטוס שלו לגבר עם שעון קטן: בהשראת צילומים משנות ה־80 של לו ריד וג'רי סיינפלד עונדים את הקרטייה סנטוס, שעון קטן בזהב וכסף, קנה גם הוא אחד כזה.

"הוא נראה מגניב בהשוואה לידיים הגדולות שלי - פחות כמו שעון, יותר כמו תכשיט". וחוץ מזה, הוא גילה שהשעונים הקטנים שלו נוחים ולא מעיקים. "שעונים גדולים נתפסים בחפצים, ולא מתאימים לבגדים".

הסלבריטאים שעונדים שעונים קטנים

על פי ניק מרינו, סגן מנהל תוכן באתר השעונים "הודינקי", הרבה גברים רוכשים שעונים קטנים. הם מחליפים שעונים בקוטר 41 מ"מ או יותר - מה שהיה מקובל לגברים זמן רב - בשעונים בקוטר של פחות מ־39 מ"מ. רבים מהשעונים הם דגמי יוניסקס או כאלה שמיועדים לנשים. חלקם ממש קטנטנים, כמו הסייקו של כארים רחמה או שעון קרטייה מדגם "קראש" ברוחב 23 מ"מ שחביב על הראפר והמפיק המוזיקלי טיילר דה קריאייטור.

מאז תחילת שנות ה־2000, "שעונים גדולים, מאצ'ואיסטיים, שמשכו תשומת לב, היו באופנה. כעת חוזרים למידות קטנות יותר", אומר ניק מרינו. שעון קטן הוא "סימן של ביטחון עצמי: אתה לא צריך פרסומת ענקית של עושר על הזרוע", הוא אומר.

פול בוטרוס, מנהל מחלקת השעונים בבית המכירות "פיליפס" באמריקה מסכים עם מרינו. השעונים הגדולים שהיו דומיננטיים בעשורים האחרונים הם כמו "פרארי אדומה על היד. הם נועדו להקרין, 'אני איש של שעונים, תראו איזה שעון יש לי'. לאנשים נמאס מזה".

השחקן טימותי שאלאמה נצפה לאחרונה עם שעון קטן מבית "ג'אגר לה־קולטורה" השווייצרי. הראפר באד באני הופיע על שער המגזין GQ כשעל ידו שעון נשים. הוא כל כך קטן שכמעט לא מבחינים בו. אבל לא רק כוכבים צעירים מקטינים גודל. במשחק סופרבול השנה ג'יי זי, בן 52, ענד שעון של "פטק פיליפ" בקוטר של 37 מ"מ. צנוע, אם לא ממש קטן. "ג'יי זי הפתיע הרבה אספני שעונים" אומר בוטרוס.

האלגנטיות שמשדרים השעונים הקטנים

המעבר לשעונים קטנים יכול להיראות כהמשך של אימוץ אופנה שאינה חד משמעית מבחינה מגדרית אצל גברים, אומר יוני בן יהודה, מנהל החנות Material Good בניו יורק. לשעונים קטנים אלגנטיות מעודנת, כמו צמיד, שחסרה לשעונים הגדולים, מוסיף הסטייליסט מלוס אנג'לס ג'ארד אנג.

בהתחשב בכך ששעונים קטנים היו באופנה בשנות ה־70 וה־90, ההתעניינות המחודשת באופנה של העשורים ההם נתנה עוד מוטיבציה לעבור לשעונים קטנים, אומרת ברין וולנר, המייסדת של אתר השעונים Dimepiece מניו יורק.

יהיו הסיבות אשר יהיו, השעונים הקטנים יכולים לעזור לגברים להיראות פחות מגוחכים. "רוב הגברים הם לא השחקן דוויין ג'ונסון", אמרה וולנר, בהתייחסה לשחקן גדל הגוף. "זה נראה מטופש שגבר עם פרק יד קטן יענוד שעון עצום".

איך בוחרים שעונים קטנים?

רחמה, המוזיקאי, מסכים. לעתים מישהו שעונד שעון עצום - מסוג השעונים שעונדים אסטרונאוטים של נאס"א או צוללנים מקצוענים - שואל אותו, "למה אתה עונד את השעון של סבתא שלך?". התשובה של רחמה היא: "אתה טס לירח אחרי ארוחת ערב?".

ולמי שרוצה להתחיל לענוד שעונים קטנים: תסתכלו קודם על הפרופורציות שלכם: הגוף שלכם, הבגדים, פרק היד, השעון - ודאו שהכול מאוזן, אומר ג'ארד אנג. דגם של 36 מ"מ הוא לעתים קרובות נקודת פתיחה טובה, אומר מרינו.

גודל הוא עניין יחסי. כריס סלגדו, מייסד מותג טיפוח העור Atwater מניו יורק, תמיד אהב שעונים עצומים בקוטר 46 מ"מ. "חשבתי לעצמי, אני גבר גדול, אני צריך שעון גדול", אומר סלגדו. אבל לפני כמה שבועות הוא התאהב בשעון שאנל מדגם J12 בצבע שחור, שעון של 38 מ"מ שמשווק בעיקר לנשים והוא "הרבה יותר קטן" מכל שעון שענד לפני כן.

"בראש שלי זה לא עבד", אומר סלגדו, בן 55. "אבל אז הסתכלתי על עצמי במראה וחשבתי, 'אני אוהב את זה'".