ההסכם עדיין לא אושר, אבל בלבנון נערכים לתחילת הקידוחים

עפ"י הצהרת חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל אנרג'י בפגישה עם נשיא לבנון מישל עאון, החברה מתכוננת לקידוחים • במסגרת הפגישה נאמר כי קידוחי האקספלורציה יתקיימו בכל שטח הזיכיון

אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן

חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל אנרג'י מאיצה את הכנותיה לקידוחי אקספלורציה במאגר הגז צידון־קנה, בעקבות הסכם הגבול הימי עם ישראל - אף שזה טרם אושר סופית. כך הצהירו ראשי החברה בפגישה עם נשיא לבנון מישל עאון. 

הממשלה לבג"ץ: קיימת דחיפות לחתום על ההסכם עם לבנון כעת
מה מרוויחות ארה"ב וצרפת מהסכם הגז של ישראל עם לבנון? 
האותיות הקטנות מאחורי הסכם הגז: ארה"ב תשלח מזומן ללבנון, ישראל תוותר על שטחי ים | ניתוח

במסגרת הפגישה נאמר כי קידוחי האקספלורציה יתקיימו בכל שטח הזיכיון, בלוק 9, שעליו חתמה החברה עם ממשלת לבנון כבר ב־2018. שדה צידון־קנה משתרע בדרום המים הכלכליים של לבנון, עד למעבר לקו 23 שנקבע כגבול המים הכלכליים עם ישראל. בהסכם נקבע כי אם יהיה צורך בקידוחים בשטח הזה, ישראל תאפשר זאת.

עאון ציין כי התנגדות לבנון לקו המצופים נותרה בעינה. "לעולם לא נסכים לקו זה, וההסכם לא משנה את עמדתנו", אמר הנשיא הלבנוני.

בשבוע הבא יגיע ללבנון המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, ועמו הנוסח הסופי של ההסכם. כפי שנחשף בגלובס, לבנון קיבלה הבטחות לסיוע כלכלי בינלאומי נדיב במיוחד לאחר החתימה. כזה שעד כה התעכב בגלל מעורבות חיזבאללה בצמתי הכרעה פוליטיים, בעקבות השחיתות, ובשל היעדר יכולת של הממשלה לבצע רפורמות שנדרשו ממנה.

בבסיס האו"ם בנאקורה כבר החלו ההכנות לקראת החתימה שאמורה להתקיים ב־26 באוקטובר. הלבנונים לא הסכימו לטקס משותף, ולכן הוכנו בנאקורה שני חדרי נפרדים. החותמים, ככל הנראה, יהיו פקידים ולו דמויות פוליטיות. הכנות האו"ם מתבצעות, אף שעדיין לא ברור מה הליך האישור של ההסכם בישראל. בג"ץ יכריע ביום חמישי בעתירות הדורשות להביא את ההסכם להצבעה בכנסת או למשאל עם.

לגלובס נודע כי לאחר טקס החתימה בנאקורה, אם אכן יתקיים, יגיעו ללבנון נציגי חברות אנרגיה אמריקאיות גדולות, בהן שברון ונובל אנרג'י, לקראת אפשרות כניסתן לחיפושי נפט וגז במים הכלכליים של לבנון. לפי מקורות אמריקאים, החברות הללו יקבלו עדיפות בקביעת הזכיינים לחיפושים. בארה"ב נמתחה ביקורת והועלו תהיות לגבי מעורבותו של הוכשטיין בתיווך בין ישראל לבין לבנון לאחר ששימש, בין השאר, לוביסט של חברות אנרגיה. ככל הידוע, הוכשטיין מועסק בתור יועץ בכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני אנרגיה ומקבל את שכרו, שעומד על מאות אלפי דולרים בשנה, מהבית הלבן.