אחד המשקיעים האגרסיביים בעולם מקים משרד בת"א

ת'רד פוינט ונצ'רס, זרוע ההשקעות בסטארט-אפים של המשקיע האקטיביסטי דניאל לואב, כבר השקיעה בשישה סטארט-אפים ישראלים ועכשיו מבססת נוכחות פיזית בת"א • לואב ידוע בשל קרן הגידור שלו שתופסת עמדה אקטיביסטית בחברות ולוחצת עליהן לבצע שינויים

דניאל לואב / צילום: Reuters, Brendan McDermid
דניאל לואב / צילום: Reuters, Brendan McDermid

ת'רד פוינט ונצ'רס (Third Point Ventures), זרוע ההשקעות בסטארט-אפים של קרן הגידור ת'רד פוינט (Third Point), הודיעה היום (ב') על פתיחת משרד בתל אביב. זהו המשרד הראשון שמקימה ת'רד פוינט ונצ'רס מחוץ לארה"ב והיא מקימה אותו לאחר שהקרן ביצעה שש השקעות בסטארט-אפים ישראלים מאז 2015. 

● ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים קרסו בחצי ועדיין לא הגיעו לתחתית 
המשקיע האקטיביסט דניאל לואב מזהה באמזון ערך לא ממומש בשווי כטריליון דולר

ת'רד פוינט הוקמה ב-1995 על ידי דניאל (דן) לואב. לואב החל את הקרן עם 3.3 מיליון דולר שגייס ממשפחה וחברים וכיום היא מנהלת 14 מיליארד דולר. לואב עצמו הפך למיליארדר עם שווי של 3.5 מיליארד דולר, לפי המגזין פורבס.

עימות עם ג'ורג קלוני

לואב ות'רד פוינט התפרסמו ברכישת החזקות בחברות ציבוריות ותפיסת עמדה אקטיביסטית בהן, תוך לחץ על הדירקטוריון לקבל החלטות שיציפו ערך. לואב ידוע כמי שמבקר לא פעם בחריפות ובפומבי את ההנהלות של החברות שהוא תופס כלא יעילות. מבקריו יטענו כי האסטרטגיה שלו היא ללחוץ על הנהלות כדי להשיג רווח מהיר לקרן על חשבון ההצלחה ארוכת הטווח של החברה.

אחת ההשקעות המוצלחות של לואב הייתה בחברת האינטרנט יאהו, כאשר בתוך קצת יותר משנה הוא יצא עם רווח של מיליארד דולר מהחברה. לואב הצטרף לדירקטוריון יאהו ב-2012. הוא דחף לפיטורי המנכ"ל סקוט תומפסון, שמונה בניגוד לרצונו, והצליח להשיג את התפטרותו לאחר שחשף חוסר תאימות בדיווח שלו על השכלה. תומפסון כתב שהוא מחזיק בתואר במדעי המחשב, אף שלא היה לו כזה. במקומו מונתה לתפקיד מריסה מאייר מגוגל. במהלך תקופתו בחברה, מכרה יאהו את רוב החזקותיה בעליבאבא הסינית ב-7 מיליארד דולר . החברה ביצעה במקום רכישה עצמית של מניות, מה שהקפיץ את שערן וסידר ללואב הון.

במקרה אחר רכשה ת'רד פוינט החזקות בתאגיד סוני ודחפה את החברה היפנית לפצל בין עסקי האלקטרוניקה וחטיבת הבידור שלה. לואב תקף את מנהלי חטיבת הבידור של סוני ומי שיצא להגנתם היה השחקן ג'ורג קלוני, שחברת ההפקות שלו שיתפה פעולה עם סוני. קלוני כינה את לואב "Carpet Bagger" - כינוי גנאי לאמריקאים צפוניים אופורטוניסטים שנדדו לדרום אחרי מלחמת האזרחים למען רווח כלכלי או פוליטי. קלוני טען כי לואב מנסה "לעשות מניפולציה על השוק" וגורם למנהלי אולפנים לקבל החלטות מתוך פחד.

נכון לאוגוסט האחרון החזיקה ת'רד פוינט במניות בהיקף של מיליארד דולר בדיסני. לואב קרא לדיסני לבצע שינויים גדולים כמו לפצל החוצה את פעילות רשת הספורט ESPN לחברה נפרדת. לבסוף הגיע לואב להסכם עם דיסני על מינוי דירקטורית מוסכמת, תוך הבטחה שלו לא להגדיל את החזקותיו בחברה. עוד החזקה מפורסמת של לואב היא אמזון, שם הוא טוען כי ניתן להקפיץ את שווי החברה באמצעות פיצולה לשניים- פעילות המסחר המקוון ופעילות שירותי הענן AWS.

שותפה שהגיעה מפיטנגו

לישראל מגיעה הקרן של לואב לא כדי להשקיע בחברות ציבוריות אלא בשל העניין בהשקעות הון סיכון בסטארט-אפים ישראלים. פעילות הסטארט-אפים של ת'רד פוינט מנוהלת על ידי לואב ורוברט שוורץ מאז הקמתה לפני 22 שנה. לפי הודעת הקרן, היא מתכוונת להשקיע בסבבי A ו-B בחברות ישראליות בתחומי אבטחת מידע, תוכנות ארגוניות ותשתיות נתונים. המשרד הישראלי של ת'רד פוינט ונצ'רס ינוהל על ידי ספיר הרוש, שמונתה לשותפה בקרן. עד הקיץ האחרון שימשה הרוש כ-Principal בקרן ההון סיכון פיטנגו הישראלית.

ספיר הרוש / צילום: שרון לוין
 ספיר הרוש / צילום: שרון לוין

ההשקעות שביצעה ת'רד פוינט ונצ'רס בחברות ישראליות עד היום כוללות את חברת הסייבר סנטינל וואן, שהונפקה מאז בניו יורק, את חדי הקרן ורביט ופורטר ואת חברת השבבים נקסט סיליקון.

לואב מסר כי "הנוכחות הקבועה של ת'רד פוינט ונצ'רס בישראל היא התרחבות טבעית של המחויבות שיש לנו למדינת ישראל כבר הרבה מאוד שנים. עדות לכך, הן השקעות קודמות בשלבים מוקדמים שביצענו בישראל באמצעות קרן הגידור שלנו. אנו נרגשים להשקיע בדור הבא של חברות ישראליות חדשניות באמצעות קרנות ההון-סיכון הייעודיות שלנו, ולמצב נוכחות פיזית בתל אביב".