מעצבת האופנה ששמה דגש על קיימות: "החשש להיכנס למערבולת של תזרימים שליליים תמיד מרחף"

אלינור בר (30) מנתניה • בעלת "החייטת" – עסק המקיים סדנאות ללימוד אופנה בדגש על עולם הקיימות ושימוש חוזר • "כעסק אקולוגי, אתגר מרכזי הוא לשמור על קיימות המוצר ולהנגיש אותו לשימוש חוזר תוך שמירה על רווחיות" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלינור בר, בעלת "החייטת" / צילום: תמונה פרטית
אלינור בר, בעלת "החייטת" / צילום: תמונה פרטית

"כעסק אקולוגי, אתגר מרכזי הוא לשמור על קיימות המוצר ולהנגיש אותו לשימוש חוזר תוך שמירה על רווחיות", אומרת אלינור בר, מעצבת אופנה ובעלת 'החייטת' - עסק המקיים סדנאות ללימוד אופנה ואף מוכר ומשווק ערכות לחידוש ועיצוב מחדש של פריטי לבוש וטקסטיל.

אלינור מספרת שהמודעות לתחום השימוש החוזר באופנה וביצירה גבוה כיום, וזה בדיוק מה שהיא מציעה בסדנאות ובערכות שלה. "בארץ התופעה רק עכשיו מתעוררת ולא בכל העיריות ישנם מרכזי קיימות. 

ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל 

"גם מתנות לעובדים עדיין נשארות בגדר בקבוק יין או שוקולד, כשהאופציות רחבות יותר. אנשים מחפשים זמן איכות ויצירה עם המשפחה, והערכות שלי נותנות את החוויה הזו. האתגר הוא להגיע לכל המשרדים, החברות והרשויות, כי כולם הולכים הרבה פעמים עם אותם דפוסי הצרכנות, וחבל, הפסד שלהם".

את הקריירה שלה בתחום התחילה אלינור אחרי השירות הצבאי. "התחלתי לעבוד בתור תופרת, עשיתי תיקונים ו'שיפוצי' בגדים ותוך כדי למדתי אופנה ועיצבתי תלבושות לאנשי במה. בהמשך החלטתי לנצל את העובדה שאני בעלת תעודת הוראה והתחלתי ללמד אופנה בשיעורים פרטיים עד שפיתחתי מתודת הדרכה בסדנאות אופנה ועיצוב מול קהלים גדולים יותר".

אחד האתגרים המורכבים ביותר עבור אלינור הוא עניין התזרימים. "זמן שווה כסף - המשפט הזה מקבל כמה ממדים ברגע שאת עצמאית ללא הון התחלתי או משקיע. בתפיסתי, כל רגע ודקה שעוברים הם 'מבוזבזים' או 'רווחיים' לעסק.

"אני מחזיקה בעסק באופן מלא, ללא עבודה נוספת, ומאוד מתאפקת לא לחפש משקיעים או לקחת הלוואה כי אני רוצה שתשומת הלב שלי תהיה על פיתוח העסק, ולא על איך להרשים משקיעים. לצד זה, החשש להיכנס למערבולת של תזרימים שליליים ואוברדרפטים תמיד מרחף מעליי. עסק הוא כמו תינוק וצריך ללמוד איתו ואותו, אין קיצורי דרך".

אלינור מציינת שבשנה האחרונה העסק הכפיל את ההכנסות שלו "תודות לסדנאות שהתחלתי לקיים באופן תדיר ולערכות שהוצאתי. עם זאת, רוב ההכנסות מושקעות בפיתוח העסק והשגת ערוצי הכנסה. אנחנו עדיין בשלבים הראשונים של העסק כך שמוקדם לחגוג את ההצלחה, וצריך להמשיך לחפש עוד תזרימי לקוחות ולפתח ערוצים קיימים וחדשים".

לסיכום, אלינור משתף בחלומות שלה לעתיד. "השאיפה הקרובה היא להגיע לכל מרכזי קהילה ונוער בארץ עם הסדנאות שלי. בנוסף, אני רוצה לעבוד בשיתוף משאבי אנוש של חברות הייטק, איתם כבר יש לי ניסיון, ואני עובדת על הרחבת הפעילות מול המגזר העסקי. החלום הוא להיות מסוגלת לקיים את העסק בשיתוף בני נוער בסיכון ואוכלוסיות מוחלשות שיהוו חלק ניכר מייצור הערכות וקיום הסדנאות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il