כלכלני בנק אוף אמריקה מזהירים מפני קריסת שוק האג"ח בארה"ב

כלכלני בנק אוף אמריקה חוששים מהסיכונים הקיימים לשוק האג"ח האמריקאי - וגם מההפתעות שעלולות לצוץ בדרך • "השוק שברירי, הוא במרחק של עוד טלטלה אחת מאתגרי תפקוד" • לאן הולכת הכלכלה העולמית? 4 מחקרים מסמנים את הכיוון, פרויקט מיוחד

''מודאגת מאובדן נזילות בשוק האג''ח''. שרת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Cliff Owen
''מודאגת מאובדן נזילות בשוק האג''ח''. שרת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Cliff Owen

הטלטלה בשווקים בחודשים האחרונים הובילה לירידות חדות בבורסות ברחבי העולם, וגם שוק החוב נקלע למשבר וערכן של האג"ח הממשלתיות בארה"ב צנח. כעת, בנק אוף אמריקה מזהיר ששוק האג"ח "שברירי" ונמצא בסיכון של "מכירה כפויה בקנה מידה גדול" שעשויה להוביל להתמוטטות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שוק האג"ח העולמי גדול משוק המניות. נכון לאוגוסט 2020 היקפו עמד על כ־128 טריליון דולר, על פי ארגון שוקי ההון הבינלאומיים (ICMA), כאשר שני שליש מהשוק הן אג"חים של מדינות והיתר של חברות. היקפו של שוק החוב האמריקאי לבדו כ־23.7 טריליון דולר, על פי מרקט ווטש.

האזהרה של כלכלני בנק אוף אמריקה לא מפתיעה. כבר חודשים שבשוק חוששים ששוק החוב של ממשל ארה"ב יהיה המקור למשבר הכלכלי הבא, כאשר ברקע התשואות מזנקות לרמות הגבוהות ביותר מאז שנת 2007. התשואה על האג"ח הממשלתית לשנתיים עדיין גבוהה מזו של ה־10 שנים (4.42% ו־4.04%, בהתאמה, נכון להבוקר).

 
  

"שוק שברירי"

הדאגות מעצימות כאשר מסתכלים על המצב בעולם: הבנק האנגלי המרכזי דחה בשל הסערה את התוכניות שלו לצמצום המאזן והודיע שדווקא ירכוש אג"ח ממשלתיות ארוכות טווח עד לסוף אוקטובר. בכך, ניסה הבנק לשכך את התהפוכות שנרשמו בשוק האג"ח הממשלתי בבריטניה, שפרצו בעקבות התוכנית הכלכלית שהציגה הממשלה החדשה בראשות ליז טראס להעמיק את הגירעון והחוב הלאומי בניסיון לעודד צמיחה במשק. טראס ושר האוצר שלה כבר לא בדאונינג 10, אבל הפחד מקריסה דומה גם בארה"ב הביא את בכירי הפד והבית הלבן להתכנס כדי להעריך את הסיכויים להתמוטטות כזו.

לאחרונה, גם שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הכירה בחששות לגבי קריסתו הפוטנציאלית של שוק החוב האמריקאי והביעה דאגה מ"אובדן נזילות מספקת בשוק". המשמעות של חוסר נזילות בשוק אג"ח היא שאי אפשר לקנות ולמכור אגרות חוב ממשלתיות בקלות ובמהירות מבלי להשפיע באופן משמעותי על המחיר הבסיסי שלהן - מצב שצפוי לגרום לצרות גם בסוגי נכסים אחרים, ובעיקר בשוק המניות.

האסטרטגים של בנק אוף אמריקה סקיוריטיז, מארק קבנה, ראלף אקסל ואדרש סינהא, פירטו מספר סיבות לכך שאגרות החוב של ממשלת ארה"ב חשופות לסיכון, וציינו שמדובר בשוק "שברירי ובמרחק של עוד טלטלה אחת מאתגרי תפקוד". "התמוטטות השוק אינה ההנחה הבסיסית שלנו, אבל היא סיכון 'זנב' בהתהוות", כתבו. סיכוני זנב הם טלטלות או מקרי "הלם" לא צפויים שעלולים להתרחש, וכשהם קורים ההשפעה על תיקי ההשקעות בדרך כלל מרה.

חשש מהפתעות

במסמך של בנק אוף אמריקה ציינו האנליסטים שהם צופים סיכונים שעלולים לנבוע מהפדיונות הגדולים מקרנות הנאמנות, מסגירת הפוזיציות המוחזקות על ידי קרנות גידור, וכן מהפחתת המינוף באסטרטגיות השקעה בעלות סיכון גבוה.

בבנק אוף אמריקה חוששים גם מהפתעות שישבשו את התנהלותו של שוק החוב. למשל, המיתון שעלול להכות בארה"ב. גם בחירות אמצע הכהונה לקונגרס בארה"ב עשויות להשפיע. בעולם, ייתכן שינוי במדיניות בקרת עקומת התשואות של הבנק המרכזי של יפן. כיום המדיניות היא לשמור את התשואה על האג"ח היפניות ל־10 שנים סביב האפס, אך עליית הריבית והתשואות בעולם מקשה על המשך קיומה.

לצד זאת ישנם הסיכונים שכבר עתה מאתגרים את השוק: האינפלציה בארה"ב ובעולם מתמשכת ובקושי מראה סימני האטה, ואותה מלוות העלאות ריבית אגרסיביות של הבנקים המרכזיים, ובראשם הפדרל ריזרב האמריקאי. ציפיות בשוק לכך שיעד הריבית של הפד יעלה על 5% עלולות לגרום למכירת אג"ח נוספת, אך נראה שתרחיש כזה עדיין לא סביר במיוחד בקרב הסוחרים.