בקיבוץ קטן בגליל תמצאו חנות אופנה משגעת וקרואסון פיסטוק מושלם

לזה זקני העמק לא פיללו, אבל שוחרי הכיף דווקא כן: קרואסון הפיסטוק-מרציפן הטעים בארץ, אמנות מרגשת וחנות יד שנייה עמוסה פריטים שווים מבתי אופנה נחשבים, וכל אלה בקיבוץ בית העמק • חגית אברון תופרת יום

לחם סער. חלומם של אוהבי הפחמימות / צילום: לירז צור סער
לחם סער. חלומם של אוהבי הפחמימות / צילום: לירז צור סער

״טוב לי טוב לי בקיבוץ

עם השקט והפנאי

ועם השמש על כתפי"

(אהוד מנור)

עשו לכם יום בקיבוץ בית העמק שבגליל המערבי, הטובל במטעי זיתים, ובו גם מאפיה קטנה ומשגעת, חנויות עם ערך מוסף ואמניות המספרות באמצעות יצירותיהן את סיפורו של קיבוץ המפורסם בזכות חיי קהילה משגשגים. 

העיר האפורה שמסתירה סצנת אמנות מחתרתית ומסעדה איטלקית מדהימה 
מושב קטן בלב השרון שמרגיש כמו עיירה ציורית בניו אינגלנד 

10:00 - הבית של (קרואסון) פיסטוק

לחם סער שבקיבוץ בית העמק הוא המקום בו נמצא קרואסון הפיסטוק-מרציפן הטעים ביותר שנגסתי בו. מלאכת מחשבת של בצק מדופדף, עתיר חמאה צרפתית צהבהבה, שמחית פיסטוק-מרציפן חובקת את עליו. אבל לא על קרואסון הפיסטוק לבדו אספר כאן.

זה סיפור אודות זוג צעיר, לירז ויובל סער, שחמדת האפייה אחזה בהם, ועד שלא פתחו את בית הקפה והמאפה כפי שאוותה נפשם לא הרפו מהחלום. החלום שלהם כנראה התאים לחלומם של אוהבי הפחמימות המשובחות של תושבי האזור. שכן, אלה גודשים את המקום ביום שישי, עורמים בשקיות חומות מאפה ריקוטה דובדבן שזקני העמק לא זוכרים שכמותו, לחם מחמצת הצופן בחובו זיתים שחורים ולימון כבוש ועוד מיני מאפים נפלאים, ויוצאים בחיוך כמי שניצחו את השיטה הסוציאליסטית. זו גרסתם ללחם צר ומים לחץ.

ימים ושנים חלפו מאז אותה הסגפנות הקולינרית של הקיבוצים, ואת מקומה תפסו יזמים חרוצים תאבי חיים, שהשכילו להבין את גחמות הקולינריה העכשוויות ואת רחשי ליבם של המקומיים. פרנסי קיבוץ בית העמק הבינו זאת היטב. הם הקצו ושיפצו את מתחם המכבסה הישנה בכניסה לקיבוץ, והפכו אותה לפינת חמד, הטובלת בערוגות בשומות ובעצי תות שעלוותם משתרגת בהססנות מעל המבנים הלבנים. רוגע ונעים לשבת לצד השולחנות הקטנים של לחם סער. לנגוס בקרואסון לימון בזיליקום נועז, ללגום קפה מצוין ולהביט בפעוטות הקיבוץ הצוהלים על דשא ממול.

לחם סער - קיבוץ בית העמק. כשר. סגור בשבת ובראשון. טלפון: 04-9960623

11:00 - על אופנה וקיימות

פסע מלחם סער שוכנת חנות האופנה של רוויטל יעקבי, אושיית אופנה תוססת ומסעירה, שתשוקתה לא.נשים ולאופנה סללה את דרכה לפתיחת חנות בגדים יפהפייה. חמושה בטעם טוב ובאידיאולוגיה מוצקה, שעיקרה קיימות וערכים בני קיימא, פתחה חנות אופנה של בגדי יד שנייה - כזאת שממבט ראשון וגם שני ושלישי אינה מביישת בוטיק ברובע המארה.

חנות האופנה של רוויטל יעקבי
 חנות האופנה של רוויטל יעקבי

המדפים והקולבים עמוסים בפריטים מבתי אופנה נחשבים, ובהם צעיפים, תיקים וכל מה שהארון זקוק לו. המודל העסקי של החנות מיטיב עם כולם - מוסרות הבגדים שהארון היה צר מלהכילם מקבלות זיכוי לרכישה חדשה בחנות, וככה כולם מרוויחים, אפילו כדור הארץ. אך גם בשוך הלהט האידיאולוגי מאחורי הקמת החנות, מבינים שיש בה אוסף נדיר של פריטים יפים, ושאותה רוויטל מתמחה גם ביצירת קפסולות לבוש של חמישה פריטים שיכולים להפוך תחת עינה הבוחנת ל-15 סטים שונים ללבוש, וכך מצטמצם לו הארון לטובה, והופך מדויק ועכשווי.

עוד במתחם הנחמד תמצאו את הסטודיו לאופנה של גילה כהן, שמעצבת ומייבאת מתאילנד פריטי לבוש צבעוניים ונעימים לכיס ואוסף מיוחד במינו של תיקים מטריפים בסגנון רטרו עשויים מ-PVC.

REVI - אוסף בגדים. קיבוץ בית העמק. 0546227911, GiG - סטודיו לאופנה. קיבוץ בית העמק. בשניהם סגור בימי שבת וראשון - 052-6237214

13:00 - אמנות בקיבוץ

בביקוריי בקיבוצים בשנים האחרונות אני תוהה אודות הפריחה של אמנים ואמניות, גלריות ומרחבי יצירה שקיימים כמעט בכל קיבוץ. שולמית ניר, ציירת ואמנית בת הקיבוץ, מספרת לי בעת הביקור בביתה העמוס בציורים ובעבודות שקשה לגרוע מהן את העין, שבראשית ימי הקיבוץ לא האמינו ביצירה אישית. או כפי שניסח ההיסטוריון מוקי צור את קונפליקט האמן הקיבוצי: "מי שהיה מנגן בכינור בהפסקות מהעבודה עמד בפני הדילמה מה לרפא קודם: את יבלות החוצב בשרשי האצבעות או את היבלות של קצות האצבעות בהן ניגן בכינור...".

הסטודיו של שולמית ניר. תופעה: פריחה של אמנים ואמניות, גלריות ומרחבי יצירה כמעט בכל קיבוץ / צילום: שולמית ניר
 הסטודיו של שולמית ניר. תופעה: פריחה של אמנים ואמניות, גלריות ומרחבי יצירה כמעט בכל קיבוץ / צילום: שולמית ניר

לניר מעולם לא הייתה דילמה. היא אומרת שכבר מגיל צעיר ידעה שציור הוא ייעודה בחיים. בעידוד הוריה, עזבה את בית העמק כדי ללמוד בבצלאל ובהמשך באנגליה. שנים של עבודה לצדו של האמן ישראל הרשברג הפכו אותה לציירת טוטאלית. אני משוטטת בין העבודות הרבות המצטופפות בדירה הקיבוצית הקטנה, אור רך של שעות בין ערביים מציף את החדר וקרן אור מכוונת אל ציור מרהיב של שדות בית העמק, ציור שיצירתו נפרסה על פני 7 שנים.

טוב תעשו אם תקדישו לביקור אצל שולמית זמן, שכן סיפור חייה והאופן בו היא פועלת מרתקים לא פחות מיצירותיה המפעימות. בכניסה לקיבוץ שוכן גם הסטודיו לציור של זהר פלקס, שמציירת דרך התבוננות (להבדיל מציור מצילומים) בצבעי שמן עזים. בימים אלה מוצג בחדר האוכל של הקיבוץ "קיר אמן" שאצרה שולמית. הכניסה חינם ואפשר לקנח בארוחת צהריים בחדר האוכל.

שולמית ניר, 052-3794589, זהר פלקס, 054-3388547, בתיאום מראש