אמנות מכשפת, בישול פראי ועצים אדומים במושב קטן שלא ידעתם שקיים

הפתעות וחוויות במושב אביעזר שבהרי ירושלים: סדנת ניפוח זכוכית, משתה פופ-אפ של דגים ועשבים וטיול שקיעה יפה בין מעיינות נובעים, סכרים ובוסתנים • חגית אברון תופרת יום

טומנת בטאבון. הבישול הפראי של עדי יוגב / צילום: משה זילברנגל
טומנת בטאבון. הבישול הפראי של עדי יוגב / צילום: משה זילברנגל

עֲלִיָּה אַחֲרוֹנָה בְּהָרי אָרָד
לֹא זָכַרְתִּי דָבָר
רַק עֵינַי מָלְאוּ סְתָו. (טיול בהרים / לאה גולדברג)

​יום במושב אביעזר שבעמק האלה מזמן הפתעות וחוויות ביישוב הנמצא מתחת לרדאר. סדנה מיוחדת במינה לניפוח זכוכית, משתה מפואר מעשה ידיה של בשלנית מקומית, וטיול בין ערביים בין עצים אדומי גזע.

10:00 | כחומר ביד היוצרת

"אין ישוב כזה, את ממציאה", פסקה בחיוך בת לוויתי בעודנו חולפות על פני צלחות הלוויין העצומות של עמק האלה. אלה המשוות למישור הדומם מראה של כוכב לכת זר. "וגם אם קיים כזה מקום, מה יש לחפש שם", הכריזה בעודה מגלגלת את שם היישוב.

ניווט זריז במנוע החיפוש אודות אביעזר, הצביע על הימצאותם של פנסיון לחתולים מפונקים וצרכניה ששמה יצא למרחקים בזכות סרטון שצילם בה שף מפורסם. שום זכר לקיומן של שכיות חמדה מלבבות כמו אלה שאגיש לכם לתיאבון ביום שכזה לא נמצא שם, ועל כך שלוחה תודתי לממונה על חדוות הגילוי.

הבלעתי סוד, ויחד פסענו לסטודיו לניפוח זכוכית של אולה ברנר, אחת מני מעטים העוסקים במלאכה, ומיד גם נסביר מדוע. אבל קודם אספר שאולה ברנר היא אמנית זכוכית ידועת שם, שסיפור חייה מרתק לא פחות מעיסוקה.

יש משהו קמאי בהליך ניפוח הזכוכית. השילוב בין אש, בריכת הנוזל שהופך לזכוכית כבמטה קסם, מייצרים חיזיון מכשף. אולה מסבירה בסבלנות על אודות התהליך, מסייעת ביד עדינה בידי המנפח המתנסה לראשונה במלאכה, אוחזת ביד בוטחת במלקחיים המלובנים ולבסוף נולדת לה יצירה. קערה קעורה או כוסות מזכוכית צבעונית.

אולה ברנר, אמנית זכוכית. תהליך מכשף / צילום: אורנה בן חיים
 אולה ברנר, אמנית זכוכית. תהליך מכשף / צילום: אורנה בן חיים

משך החוויה היא כשעה, ובסופה מעריכים כל כוס שהתנפצה. ולעצם השאלה מדוע מעטים עוסקים באומנות הניפוח, מסבירה אולה שעלות התנורים מברזל יצוק גבוהה, וימי הקיץ הלוהטים בישראל בשילוב העובדה שהתנורים מפיקים חום של יותר מ-1,000 מעלות, אינם מעודדים עיסוק במלאכה.

אולה ברנר, סטודיו לניפוח זכוכית. מושב אביעזר. סדנאות והדגמות בתיאום מראש.
052-3873185

12:00 | מעשה ידיה

את יצירות הזכוכית שניפחנו הותרנו להצטנן בסטודיו של אולה, וחצינו את הכביש כדי להתחמם ליד הטאבון המלהיט של עדי יוגב. זה היה יום סתווי והגשם רחץ בחריצות את עלי הזית בכרם הקטן, שמשקיף לגבעות המתעגלות של הרי יהודה.

עדי ובעלה משה - היא מרפאה סינית בהכשרתה, והוא מלמד אנימציה בבצלאל - פותחים את ביתם שבמושב לפופ-אפ משתה "דגים ועשבים" בימי שישי בצהריים. כל עונה מביאה עמה פעילות תרבותית-קולינרית מעניינת בחצר הבית. באביב ובקיץ יש הופעות ומיני בצקים בטאבון, ואילו הסתיו עורר בזוג חשקים לארוחת ירקות של סתיו.

יש משהו פראי במעשה ידיה של יוגב. היא מלקטת ערער, אלה ואשחר מההרים שסביב, כובשת דג בשומן של עצמו בליווי עלי חזרת צעירים, קוטמת זנבות בצלים ירוקים ומבשמת אצבעות במיה זערוריות בגרידת לימון. בעוד הירקות מוטמנים בטאבון, צולה משה דגים שלמים עטופים בעלי גפן. פרוסות גסות של כיכר שבקעה מהתנור נבצעות, ולצדן גבינות עזות טעם ממחלבה קטנה ונסתרת. בימים גשומים עוברים להתיישב סביב שולחן ארוך במבנה השקוף שבנה משה וסועדים לצד הקמין המבוער.

מעשה ידיים - מושב אביעזר. כשר - חלבי דגים. אירועים ואירוחים פרטיים, בתיאום מראש. ארוחות הפופ-אפ "דגים ועשבים" יתקיימו בימי שישי בצהריים בתאריכים 25/11, 8/12. מספר המקומות מוגבל. 052-5993340

15:00 | טיול בין הקטלבים

מי ייתן ועד שיתפרסמו שורות אלה, יואיל הגשם להעניק טיפות נדיבות ולרחוץ את אבק הקיץ שהצטבר על עלי העצים והשיחים. את הביקור אצל מכשפות התנורים - זו בזכוכית וזו בבישולים - קינחנו בטיול רגלי קצר בנחל קטלב, השוכן כמה קילומטרים ממושב אביעזר.

לקראת המסלול אפשר להתחזק בקפה ובתצפית יפה על נחל שורק בבית הקפה בר בהר. השמש אמנם נוטה לשקוע מוקדם, ולכן יש לנצל ביעילות את שעת הקסם היפהפה לטיול רוגע בין השבילים. תוכלו לבחור בין צעידה מתונה יותר במסלול קצרצר, המכונה שביל שוסטר. הסימון אמנם מתחיל בשחור לכיוון המעיין הקטן עין גיורא, אך לפני הפנייה עקבו אחרי הסימון האדום, שיוביל אתכם ליציאה במרכז המבקרים בר-גיורא. שביל ההליכה יפהפה ומכוסה בצמחייה שופעת גם בתקופה זו של השנה.

מסלול ארוך יותר, האורך כשעתיים, הוא מסלול נחל קטלב, העושה את דרכו לאורך מעיינות נובעים, בוסתנים, עצי קטלב אדומי גזע, סכרים ושרידים היסטוריים. שווה ללכת במסלול זה החולף בין השאר, על פני הרכבת הישנה של בר-גיורא, שם הייתה מסילת הרכבת הראשונה בארץ ישראל.

מומלץ להצטייד בתחנת המידע בעלון המסלול הנקרא מסלול נחל קטלב, קראו אותו בעיון טרם היציאה, וצאו לדרך היפה. המסלול אינו מעגלי ותוכלו לחזור חזרה בכל נקודה שתחפצו. אך זכרו שאם אתם הולכים עד סוף המסלול, יש לדאוג לרכב מאסף.

מסלול טיול נחל קטלב - גישה מחניון בר בהר, נס הרים. בית הקפה פתוח גם בשבת.