לקראת העלאת הריבית הערב: אלו הצעדים שבהם יתמקד הפד

בהודעה הערב צפוי הבנק המרכזי של ארה"ב להכריז על העלאה נוספת של הריבית ב־0.75% • קצב ההמשך עובר למוקד תשומת הלב, והאנליסטים בוול סטריט ממתינים לראות מה יאמר הנגיד פאוול בנוגע להאטה בהמשך העלאות הריבית בישיבה הבאה בדצמבר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

אנליסטים בוול סטריט יתמקדו במה שיאמר היום (ד') יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול לגבי השאלה האם הבנק המרכזי עשוי להאט את קצב העלאת הריבית בפגישת המדיניות הבאה שלו, בדצמבר. נגידי הפד כבר ציינו שהם צפויים להעלות את ריבית הבנצ'מרק על קרנות פדרליות ב־0.75% השבוע, לטווח שבין 3.75% ו־4%. 

הריבית בארה"ב תעלה כנראה בעוד 0.75%: שאלת המפתח היא מה יקרה בחודש הבא | ניתוח

זו תהיה ההעלאה הרביעית הרצופה בסדר גודל כזה, בניסיון לצמצם את האינפלציה על ידי האטת הכלכלה. חלק מהנגידים החלו לאחרונה להביע את רצונם להתחיל לצמצם את קצב העלייה לאחר השבוע, ואולי להפסיק להעלות ריבית בתחילת שנה הבאה - כדי לבחון את ההשפעות של ההעלאות שכבר נעשו. נגידים אלה וכמה כלכלנים מהמגזר הפרטי הזהירו מהסיכונים הגוברים שהפד יעלה את הריבית יותר מדי ויגרום להאטה חדה מהנחוץ. עד לחודש יוני, הפדרל ריזרב לא העלה את הריבית ב־0.75%, או 75 נקודות בסיס, מאז 1994. "הם צריכים לחשוב על כוונון בישיבה הקרובה. אתה מנסה לצנן את הכלכלה, לא להשליך אותה להקפאה עמוקה", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית ב־KPMG.

נגידי הפד תמכו באופן נרחב בהעלאות הריבית הגדולות הקיץ, בגלל שהם שיחקו תופסת עם האינפלציה. זו הגיעה לשיא של קרוב ל־40 שנה, אבל שיעורי הריבית היו קרובים לאפס מאז מרץ. הדיון כמה עוד להעלות את הריבית כנראה יתחדד כשהיא תגיע לרמות בהן נראה שהיא מגבילה הוצאות, העסקה והשקעות. הריבית על קרנות פדרליות משפיעה על עלויות הלוואה אחרות ברחבי הכלכלה, כולל הריביות על כרטיסי אשראי, משכנתאות והלוואות על מכוניות.

פאוול לא יתחייב, והכל תלוי בנתונים

"הם בהחלט צריכים להאט את הקצב. בוא נזכור, 50 נקודות בסיס זה מהר; 75 נקודות בסיס זה ממש מהר", אמרה אלן מיד, כלכלנית באוניברסיטת דיוק ולשעבר יועצת בכירה בפדרל ריזרב. דצמבר יהיה זמן טבעי להאט את קצב ההעלאות בגלל שהנגידים ישתמשו בתחזיות החדשות מפגישה זו כדי להראות שהם מצפים להגיע לשיא או שיעור ריבית סופי גבוהים יותר ממה שצפו מראש, אמרה מיד. הדיון לגבי קצב העלאת הריבית עלול להסתיר דיון חשוב יותר לגבי עד כמה בסופו של דבר היא תעלה. "להמשיך מהר כרגע משמעותו שהריבית הסופית תהיה גם היא גבוהה יותר", אמרה.

אבל ישנם אנליסטים שאומרים שיהיה קשה לפד לסגת בדצמבר מקצב ההעלאות בגלל שהם צופים שהאינפלציה תמשיך להיות חזקה יותר ממה שחוזים אנליסטים אחרים. נגידי הפד ציפו שהאינפלציה תרד השנה, אבל התחזית הזו בינתיים לא התממשה. הם הגיבו בכך שקבעו יעד גבוה יותר לריבית על קרנות פדרליות ממה שחזו מוקדם יותר השנה, וזה גרם לסדרה ארוכה מהמצופה של העלאות ריבית בגובה 0.75%.

הנגידים צפו בפגישתם בספטמבר שיצטרכו להעלות את הריבית לפחות ל־4.6% עד תחילת שנה הבאה. "אם אתה רוצה הסכמה נרחבת על זה והאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה מהצפוי, הגיוני להגיע לרמת השיא הזו מוקדם יותר", אמר מתיו לוצטי, כלכלן ארה"ב ראשי בדויטשה בנק.

אנליסטים בדויטשה בנק, בקרדיט סוויס וב־Nomura Securities צופים שאחרי ההעלאה ב־0.75% הפד יעלה את הריבית בהעלאה דומה גם בדצמבר. לעומת זאת, אנליסטים בבנק אמריקה, בגולדמן סאקס, במורגן סטנלי וב־Evercore ISI חושבים שהפד יאט את קצב העלאת הריבית ויעלה אותה בדצמבר ב־0.5%.

נתונים כלכליים שפורסמו מאז ישיבת הפד בספטמבר היו מעורבים. בזמן שהביקוש המקומי האט ושוק הדיור נכנס לירידות חדות, שוק התעסוקה נותר חזק ולחצי האינפלציה נותרו גבוהים. הדוחות הכספיים האחרונים הראו ביקוש צרכני חזק ועליות מחירים.

הנגידים יקראו עוד חודשיים של דוחות כלכליים לפני הפגישה בדצמבר, כולל דוחות על העסקה ועל האינפלציה. "אפילו אם פאוול יספק הנחיות במסיבת העיתונאים שלו, זה לא יכלול מחויבות. זה בגלל שההחלטה צריכה להתקבל על בסיס נתונים", כתב לאחרונה נגיד הפד לשעבר לורנס מייר, המנהל את חברת התחזיות הכלכליות LH Meyer.

אפשרות לריבית גבוהה מהצפוי, גם עם האטה

ישנם כלכלנים שאומרים שהפד יצטרך להעלות את ריבית הקרנות הפדרליות ליותר מ־4.6% בשנה הבאה בגלל העמידות לריבית הגבוהה שמפגינים בינתיים נתוני הוצאת הצרכנים והביקוש המקומי. אסטרטגים ב־FHN Financial צופים שהפד יעלה את הריבית ל־6% עד יוני הבא. לאחר ההעלאה השבוע, הפד יכול להגיע לזה גם בלי עוד העלאה של 0.75%.

"הדילמה הברורה לשווקים הפיננסיים היא שהרבה דברים יכולים להיות נכונים באותו זמן, והרבה מהם מושכים בכיוונים שונים. הפד יכול להאט בדצמבר, אבל עדיין להגיע ל־6% שאנו חוזים", אמר ג'ים ווגל מ־FHN Financial בהודעה שנשלחה ללקוחות ביום שני.

הפד נאבק באינפלציה על ידי האטת הכלכלה דרך החמרת התנאים הפיננסיים - כמו עלויות הלוואה גבוהות יותר, מחירי מניות נמוכים יותר ודולר חזק יותר - שמרסנים את הביקוש. שינויים בכיוון הצפוי של הריבית, ולא רק מה שהפד קובע בכל פגישה נפרדת, יכולים להשפיע על תנאים פיננסיים נרחבים יותר.

משקיעים רבים השנה אצים לפרש סימנים לקצב העלאות ריבית פחות אגרסיבי כסימן לכך שהפוגה בהעלאות הריבית אינה רחוקה. אבל ראלי מתמשך בשוק יאיים למעשה להפוך כל מה שהפד מנסה להשיג על ידי האטת הכלכלה.

כל התבטאות מצד פאוול בשאלה איך הנגידים מסתכלים על הפוטנציאל לריבית גבוהה יותר עלולה לפגוע בחיוניות השוק לגבי העלאות בקצב איטי יותר, כך אומרים כלכלנים. "כעת העניין הוא היעד, לא המסע", כתב מייקל גייפן, כלכלן ארה"ב ראשי בבנק אמריקה, בדוח שפרסם ביום שני.