העושר של רה"מ בריטניה רישי סונאק הפך יעד לחיצי המבקרים

הונו של המנהיג החדש עלול לגרום לו בעיות כשהוא מנסה לקדם קיצוצים בהוצאות

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק / צילום: Associated Press, David Cliff
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק / צילום: Associated Press, David Cliff

רישי סונאק הוא אחד מראשי הממשלה העשירים ביותר של בריטניה אי פעם, ופוליטיקאים מהאופוזיציה אומרים שעושרו מותיר אותו מנותק מהאוכלוסייה המתוחה בגלל האינפלציה הגבוהה, אשר מתכוננת לקיצוצי הוצאות ולמיתון שכנראה יקרה.

לולה חוזר לשלטון בברזיל בגיל 77 אבל בקושי, ועל רקע פילוג פוליטי וחברתי מר | פרשנות
"ניצחון גדול", "מנדט סוחף", "הבעת אמון אדירה": איך לא להשאיר חצי עם מאחור | פרשנות

ההון המשפחתי שלו - המוערך ב-730 מיליון ליש"ט, כ-846 מיליון דולר, לפי הערכת רשימת העשירים של הסאנדיי טיימס - ומעמד המס שלו הועמדו תחת אור הזרקורים בפרלמנט ביום רביעי. מחוקק אחד ממפלגת הלייבור אמר שאחות סיעודית ממוצעת בשירות הבריאות הלאומי של בריטניה (NHS) הייתה צריכה לעבוד 20 אלף שעות על מנת לצבור הון כמו של סונאק.

סונאק והמפלגה השמרנית הגיבו לביקורת באמירה שהדבר שיכריע יהיו פעולותיו של סונאק, לא חשבון הבנק שלו. ביום רביעי, הצביע על עבודתו כשר האוצר בזמן המגפה, כשפיקח על תוכנית ממשלתית לשלם משכורות למיליוני עובדים בריטים מטעם החברות על מנת להבטיח שלא יאבדו את מקומות העבודה שלהם.

"מה אני יכול לומר, כפי שעשינו בקורונה, תמיד נגן על החלשים ביותר", אמר. סונאק הבטיח שממשלתו תמיד תתמוך באחיות, שמאיימות לפתוח בשביתה בשבועות הקרובים, באמצעות "הגדלות שכר חדשות" והכשרות נוספות.

סונאק לא נולד עשיר

אנליסטים פוליטיים אומרים שהונו של סונאק, בייחוד בזמן של קושי כלכלי, כנראה יישאר מוקד של התעניינות, אבל חלוקים בשאלה אם זה ישפיע על הדרך בה יישם מדיניות ועל ביצועיו בקרב הבוחרים.

"הונו יקשה על זה, בגלל שהוא עלול להצטרך ללכת רחוק יותר ממישהו פחות עשיר ממנו כדי להוכיח שהוא רגיש לצרכי החלשים בחברה, כשהוא יבדוק איך הכאב שחווה האוכלוסייה מקיצוצי הוצאות מתחלק בין קבוצות שונות", אמר וורנון בוגדנור, פרופסור חוקר במרכז לפוליטיקה וממשלה בריטית בקינגס קולג' בלונדון.

ראש הממשלה העשיר ביותר לפני סונאק היה אדוורד סטנלי, אריסטוקרט שהוביל את המדינה במחצית השנייה של המאה ה-19 והונו האישי היה גדול מ-7 מיליארד ליש"ט, על פי ספר השיאים של גינס. בחישוב הכולל את האינפלציה מאז השנה האחרונה של ממשלתו, 1868, הסכום היה מגיע כיום לכ-613 מיליון ליש"ט, על פי מחשבון האינפלציה של בנק אנגליה. ובכל זאת, קשה לחשב את ההון של מנהיגים בריטיים היסטוריים בגלל שחלק גדול ממנו התבסס על בעלות על קרקעות.

ברשימת העשירים של הסאנדיי טיימס מעריכים שההון המשולב של סונאק ואשתו אקשטה מורטי מגיע ברובו מאחזקה שלה של קרוב לאחוז שלם ב-Infosys, חברת ייעוץ וטכנולוגיה המבוססת בהודו שנוסדה על ידי אביה.

אבל סונאק לא נולד עשיר. הוא עשה את כספו בקריירה בגולדמן סאקס כמנהל קרנות גידור. הוא דיבר על האופן בו אביו, רופא במערכת הבריאות הלאומית הבריטית, ואימו, המנהלת בית מרקחת בבעלות המשפחה בדרום הודו, עבדו קשה כדי לתת לו גישה לחינוך ברמה עולמית.

"אני לא הולך להתנצל על מה שהם עשו בשבילי", אמר באוגוסט. "ולמעשה, זה הסיבה שאני רוצה לעשות את התפקיד הזה, בגלל שאני רוצה לתת הזדמנויות כאלה לכולם".

מנהיג מפלגת הלייבור שמובילה את האופוזיציה, קיר סטארמר, שאל ביום רביעי אם סונאק יסיר את מה שמכונים כללי המס ללא-תושבים, המאפשרים לתושבים זרים בבריטניה לא לשלם מס בריטי על הכנסותיהם ברחבי העולם. השנה, מורטי שינתה את הסדרי המס שלה לאחר שהעיתון אינדפנדנט דיווח שהרוויחה מהכללים האלה, חשיפה שפגעה באופן קשה בפופולריות של בעלה בסקרים. סונאק לא ענה על השאלה.

"זה מסוג הדברים שיש להם יותר השפעה כשמשהו משתבש"

מפלגת הלייבור צפויה להמשיך להבליט את העושר של סונאק ככל שהכלכלה הבריטית מתקדמת לעבר מה שנראה כמיתון לא עמוק אבל ממושך בחודשים הקרובים.

"כמובן שאנשים תוהים איך הוא יכול להבין כיצד אחרים מתמודדים" עם יוקר המחייה, אמרה רייצ'ל מסקל, נציגת מפלגת הלייבור ביורק, מחוז בחירה הגובל במחוז הבחירה של סונאק.

ווין גרנט, מומחה פוליטי בריטי וסופר, אמר שהעושר של סונאק באמת יפגע בפופולריות שלו רק אם דברים אחרים לא יצליחו לו.

"זה מסוג הדברים שיש להם יותר השפעה כשמשהו משתבש. אם פחות או יותר יצליח לו, יעשו מזה פחות עניין", אמר.

בבעלות משפחתו של סונאק בית של חמישה חדרים ודירה בקנזינגטון, אחת השכונות היקרות ביותר בלונדון; אחוזה בת מאות שנים במחוז הבחירה של סונאק בצפון אנגליה; ופנטהאוז בסנטה מוניקה, קליפורניה, על פי רשימת העשירים. סונאק לא התבטא באופן ציבורי על הנכסים ומנהיגים בריטיים לרוב לא מפרסמים את החזרי המס.

דוברת של בית ראש הממשלה ברחוב דאונינג סירבה להגיב לשאלות בנושא הונו האישי של סונאק.

סונאק צולם כשהוא לובש חליפות מהמותג היוקרתי מלונדון Savile Row, שם החייטים גובים אלפי דולרים. לאחרונה עורר גל של לגלוג ברשתות החברתיות אחרי שצולם בעת ביקור באחד האיזורים העניים ביותר בבריטניה כשהוא נועל נעליים יוקרתיות של פראדה. סונאק לא הכחיש דיווחים על יוקר המלתחה שלו, אבל אמר שראוי שיישפט על בסיס מעשיו.

אנשים שהגיבו לסקר באוקטובר של חברת מחקר השוק Savanta Group בו נשאלו איזה מילה היו הכי מקשרים עם סונאק, אמרו "עשיר".

סונאק הפך לראש ממשלה לאחר שהבטחות לקיצוצי מס לא ממומנים שעשתה קודמתו בתפקיד ליז טראס הובילו למכירה המונית (selloff) של הליש"ט ושל החוב הממשלתי של בריטניה, גרמו לאינפלציה לזנק וייקרו לבריטניה הלוואות. בסופו של דבר טראס התפטרה. כעת צפוי המנהיג החדש לעשות קיצוצים בהוצאות הממשלה שצפויים לפגוע בשירותים החברתיים.

גם מנהיגים שמרנים אחרים חוו תקופות בהן ההון שלהם הודגש בזמן שהמדינה הידקה חגורה. ראש הממשלה לשעבר דיוויד קמרון קיצץ הוצאות ציבוריות לאחר שנבחר ב-2010, מה שהוביל להתייחסות רבות לעושר והחינוך היוקרתי של ילדיו ושל ילדיו של שר האוצר שלו, ג'ורג' אוזבורן. העושר של בעלה של מרגרט תאצ'ר, דניס, הוזכר בתקשורת לעתים קרובות.

גם בארה"ב פוליטיקאים ויריביהם השתמשו בעושר כנקודת תורפה. ישנם מבקרים המאשימים את משפחתו של ג'ון פ' קנדי בקניית הניצחון שלו בבחירות, והמועמד לשעבר הרפובליקאי מיט רומני הואשם לעתים קרובות בכך שהוא מנותק מהבוחרים בגלל עושרו. אבל בכל זאת, בארה"ב, עושר יכול לשמש גם כפרסום חיובי, כפי שהוכיחו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג שהזכירו את מיליארדי הדולרים שעשו בזמן הקמפיינים שלהם.