מה לעשות עם הכסף כשהבורסות נופלות? האסטרטגיה של מנהל ההשקעות הראשי במגדל

הירידות בבורסות אילצו את חברות הביטוח לחפש אפיקים אלטרנטיביים שיניבו תשואות • ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר היכן טמונות ההזדמנויות בשוק הקונצרני, לאילו פרויקטים הוא מגדיל את היקף ההלוואות ומה הוא צופה לגבי האינפלציה והריבית

ארז מגדלי, מונה למנהל חטיבת ההשקעות / צילום: באדיבות מגדל ביטוח
ארז מגדלי, מונה למנהל חטיבת ההשקעות / צילום: באדיבות מגדל ביטוח

שלושת הרבעונים הראשונים של 2022 נכנסו להיסטוריה כאחת מהתקופות הגרועות ביותר בבורסות העולם, ויעידו על כך שלושת מדדי המניות המובילים בארה"ב (הנאסד"ק, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס), שבשיא הירידות "בילו" יחד בקטגוריה של שוק דובי, כלומר ירדו ביותר מ-20% מאז השיא שנרשם (בינואר).

כדי להימנע מהתנודתיות בשוקי המניות, גופי ההשקעה לטווח ארוך מחפשים פתרונות שיגדילו את התשואות לחוסכים בעולמות שבשנים האחרונות היו אטרקטיביים פחות עבורם, או לחלופין, תחומים שהוכיחו יציבות גדולה גם בתקופות סוערות.

"בראייה שלנו כל הנכסים תומחרו מחדש בעקבות עליית הריבית, וזהו האירוע המרכזי של השנה", מסביר ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת הביטוח מגדל. "הסקטור, שהיה עד לא מזמן עם התמחור הגבוה ביותר, ועבר את השינוי הכי קיצוני, הוא האג"ח, הן בישראל והן בחו"ל. לאחר זמן ארוך שתשואות האג"ח היו ריאליות שליליות, היום נוצרו תשואות ריאליות יפות גם באג"ח הממשלתיות וגם בקונצרניות. לכן, החל מאמצע השנה עברנו ל'מוד' של הגדלת האפיקים האלו, וחיפוש אחר ההזדמנויות".

מגדלי מציין, כי בחברת הביטוח הגדילו החזקות באג"ח בארץ ובחו"ל. "עיקר פתיחת המרווחים בארץ היה בסקטור הנדל"ן, אבל צריכים להיות מאוד סלקטיביים בתחום הזה. יש חברות שבהן השוק אולי הגדיל את המרווח בגלל החשש הכללי בסקטור, והן מהוות הזדמנות, אבל יש חברות שלא יהיה להן קל עם סביבת ריבית גבוהה. לכן אנו מאוד סלקטיביים, אבל זהו כן אפיק שגדלה בו מאוד התשואה.

"בחו"ל ההערכה שלנו היא שעיקר מהלך הריבית בארה"ב כבר נעשה, ואפיק האג"ח בדירוגים גבוהים כבר משיא תשואה דולרית יפה של 5%-6%, תשואה שלא הייתה שנים בשווקים. מבחינתנו זו רמת ריבית שהיא מתאימה", הוא מוסיף.

לאחרונה עלתה תשואת האג"ח של כמה חברות מוכרות במשק הישראלי, כמו למשל האג"ח של ענקית הנדל"ן ג'י סיטי, שכבר נמצאות בחלק מהסדרות בתשואה דו-ספרתית. חלק מבתי ההשקעות שמרכיבים עבור לקוחותיהם תיק סולידי מנוהל המתמחה באג"ח ציינו ש"לא ירוצו אחרי תשואה של 8%-9%", אך מגדלי מבהיר כי "אין רף תשואה שקבענו שמעליו לא ניכנס להשקעה, אבל אנחנו מנתחים את החברות כי החישוב בסוף הוא תשואה מול סיכון. ההחלטה מתקבלת לפי מחקר והערכה של אטרקטיביות האג"ח מול המניה של אותה החברה", הוא אומר.

החברה מגדילה את ההלוואות הפרטיות

דרך נוספת להקטין את התלות במניות היא הגדלת רכיב ההשקעות הלא סחירות בתיק, בין היתר באמצעות השקעה בנכסים ריאליים דוגמת נדל"ן, תשתיות, פרויקטים של אנרגיה (ראו מסגרת) ועוד.

"בתשתיות המסורתיות אנחנו נמצאים כבר זמן ארוך, אבל כיום אנחנו מחפשים את המקומות שבהם התשואה אטרקטיבית יותר ושיש בהם ערך מוסף, כמו פרמיית יזמות או מורכבות של תחום", הוא מסביר.

מגדל בונה על פרויקטים של אנרגיית רוח בים

משבר האנרגיה, שאיים על מדינות אירופה בשל הפסקת הזרמת הגז הרוסי, העלה את הצורך בהגדלת תפוקת האנרגיה וניתוק התלות ברוסיה. אחד מתחומי האנרגיה המתחדשת, שהחל בשנים האחרונות לתפוס תאוצה, הוא ייצור אנרגיית הרוח בים (offshore wind).

התחום של הקמת טורבינות רוח בים גדל בהיקף משמעותי, בעיקר באירופה, ועל פי תחזיות של חברות מחקר, הוא צפוי להמשיך ולצמוח בקצב מהיר אף יותר מאנרגיות מתחדשות אחרות, והיקף הפרויקטים הפועלים בתחום צפוי לגדול מכ-27 ג'יגוואט בשנת 2021 וכ-34 ג'יגוואט כיום, לכ-260 ג'יגוואט עד לשנת 2035.

בארה"ב נמצא השוק בתחילת דרכו, אך נהנה מפוטנציאל אדיר, בהתאם ליעדי הממשלה להקמת פרויקטים של רוח בים בהיקף של 30 ג'יגוואט עד לשנת 2030.

מגדל, שהשקיעה עד עתה מיליארדי שקלים בתחום האנרגיה המתחדשת, צפויה כעת להשקיע כ-100 מיליון דולר בפלטפורמה גלובלית בתחום. ההשקעה מתבצעת כחלק מקונסורציום, ולצד קרן התשתיות של GIP, מהמשקיעות הגדולות והוותיקות בתחום.

הקונסורציום רוכש את מלוא הבעלות בחברת Skyborn Renewables - פלטפורמה בינלאומית לייזום, הקמה, והפעלה של חוות רוח ימיות. בנוסף, תצטרף מגדל להחזקה של GIP בפרויקט Bluepoint Wind, חוות רוח ימית בפיתוח, אשר צפויה לייצר 1.7 ג'יגוואט של אנרגיה מתחדשת לכ-900 אלף בתים באזור ניו יורק.

"אנרגיית רוח היא מהתחומים הצומחים ביותר בראייה שלנו קדימה בעולם האנרגיות המתחדשות", מסביר ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל. "הסיבות לכך הן שמבחינה פיזיקלית הרוחות בים חזקות יותר מאשר ביבשה, ומבחינה גיאוגרפית אוכלוסיות ענק מתגוררות ליד החופים הגדולים.

"בארה"ב למשל, רוב האוכלוסייה נמצאת בניו יורק, בקליפורניה ובבוסטון, ושם צריכת החשמל גבוהה. לכן הקמת טורבינות בקרבת החופים חוסכת בנייה של תשתיות הולכת אנרגיה, ומוזילה את העלות הכוללת למשק החשמל, מה שהופך את ההשקעה לאטרקטיבית מאוד, לעומת פנים ארה"ב למשל, שם נבנו תחנות רוח ביבשה, ועלות הולכת החשמל גבוהה מאוד. ולבסוף, כמובן, ישנו ההיבט הסביבתי".

מה מבדל את ההשקעה בטורבינות בים מאנרגיות מתחדשות אחרות?
"שוק ה־offshore wind אטרקטיבי מבחינה השקעתית, כי הוא נהנה מחסמי כניסה גבוהים, בשל מורכבות הפרויקטים והעובדה כי הם מחייבים השקעות עתק. זוהי זירה של שחקנים גדולים, כי ההון שנדרש גבוה. היות שכאמור חסמי הכניסה גבוהים יותר מאשר באנרגיה סולארית, הפוטנציאל לתשואות גבוה יותר".

ההערכות הן כי התשואה הרווחת בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת עומדת על בין 8% ל-12%, ולגבי אנרגיית רוח בים ההערכות הן לתשואה של 15%. "בתשתיות, כמו בתחומים אחרים, לא כדאי להיות רק במקטע אחד, שבו התשואות כבר יותר נמוכות, כמו לדוגמה בתחום הסולארי, אלא צריך לחפש כל הזמן את הדבר הבא ואת המקום שיש בו יותר חסמי כניסה".

לאור עליית הריבית, במגדל בחרו להגדיל גם את ההלוואות הפרטיות שמעניקה החברה. "כיום כבר יש הזדמנויות בתחום הזה, וחברות מבינות שהסביבה השתנתה ומחיר הכסף השתנה, שזה סייקל של העלאות ריבית ולא משהו רגעי. לכן אנחנו מגדילים הלוואות ליותר חברות גדולות, לפרויקטי תשתית ונדל"ן למגורים. "במימון נדל"ן בארץ המחירים חזרו להיות הרבה יותר מעניינים מאשר בשנים האחרונות", אומר מגדלי.

כיצד השקעות אלה פועלות לטובת העמיתים בתקופה כה סוערת?
"הנכסים הללו חתומים על חוזים ארוכים מאוד, עם הכנסות ודיבידנדים מאוד יציבים. כמעט בכל החוזים האלו יש מנגנוני עליית מחיר, בין שהצמדה למדד, כמו שיש בפרויקטים שהשקענו בהם בארץ בשכר דירה, ובין שעליות מחיר תקופתיות ומנגנוני עדכון תעריף בפרויקטים בחו"ל. אז ההשקעה היא בנכס שהרבה יותר מתאים לסביבה אינפלציונית ונמצא ברמת סיכון של בין אג"ח למניות, אבל הרבה פחות תנודתי".

 
  

הגדלת חשיפה לנכסים לא סחירים בקרן הפנסיה

במבט על חלוקת ההשקעה בקרן הפנסיה של מגדל, מקפת אישית למשל, במסלול פנסיה לבני 50 ומטה, אפשר לראות שגדלה החשיפה לנכסים לא סחירים - מפחות מ-40% באוקטובר שעבר ל-47% כמעט בספטמבר 2022.

את חודש ספטמבר סיימה מגדל כחלק מצמרת השוק מבחינת תשואות (מינוס 4%), בעוד שכל קרנות הפנסיה רשמו תשואות שליליות חזקות.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה מדורגת מגדל באמצע טבלת התשואות, ובמסלול הכללי של קרנות ההשתלמות היא נמצאת במקום הרביעי (מינוס 8.7%).

מה התחזית שלך לשווקים בחודשים הקרובים?
"התנודתיות בשווקים צפויה להימשך. אנחנו רואים נחישות גודלה של הבנקים המרכזיים להילחם באינפלציה, וצופים שהמאמצים האלה ימשיכו עד שב-2023 נראה התמתנות באינפלציה, מה שיאפשר לריביות להתייצב.

"עם זאת, איננו רואים חזרה של הריביות למקומות שבהם הן היו בעשור הקודם. למדיניות מוניטרית לוקח בין שנה לשנה וחצי להשפיע, וכן רואים התמתנות באינפלציה של סחורות ומוצרים, אבל מצד שני אינפלציית השירותים (אינפלציה שמגיעה, לדוגמה, מתחומי הדיור, הבריאות, התחבורה והפנאי, ר' ו') התקבעה ברמה גבוהה יחסית של 3% ברוב העולם. לכן, אנחנו לא חושבים שיש כרגע חופש לנגידים להוריד ריבית".

מוצר חיסכון שזוכה לפריחה לאחרונה הן קרנות הנאמנות הכספיות, שמבטיחות תשואה גבוהה במקצת מזו של הפיקדונות הבנקאיים. אתם כחברת ביטוח משקיעים בו?
"הקרנות הכספיות באמת מספקות ביטחון ותנודתיות נמוכה אבל דווקא התמחור מחדש הוא הזדמנות לקנות ולהשיג תשואות לטווחים ארוכים יותר.

קרן כספית היא מוצר קצר מאוד, ומבחינתנו כל פיקדון או מק"מ הם מקום להיות בו רק כשלב ביניים, כי אנחנו מחפשים את ההזדמנויות המשמעותיות יותר בשוקי האג"ח ובשווקים נוספים". 

עיקרי מדיניות ההשקעה של מגדל מחוץ לשוק המניות

אג"ח של חברות נדל"ן בישראל (בחירה סלקטיבית)

אג"ח של חברות בדירוג גבוה בארה"ב

פרויקטי תשתית עם ערך מוסף דוגמת פרמיית יזמות

אנרגיות מתחדשות, כולל התחום החדש של אנרגיית רוח בים

הלוואות פרטיות לחברות גדולות, פרויקטי תשתית ונדל"ן מגורים

השקעות הכוללות מנגנוני עליית מחיר כמו הצמדה למדד או עליות מחיר תקופתיות