הנהלת בתי המשפט מסרבת לפרסם מבעוד מועד את לוח התורנויות של שופטי העליון

עורכי דין רבים מתזמנים עתירות בהתאם לתורנויות השופטים באמצעות קשרים • דרישה לפרסום סדיר של התורנויות נתקלה בהסכמה לפרסם חודש אחורה בלבד

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

בבית המשפט העליון קיימת תורנות בין השופטים המכהנים, כאשר הנשיאה אסתר חיות והמשנה עוזי פוגלמן פטורים ממנה. במסגרת התורנות מקבל השופט התורן עתירות לבג"ץ הנשמעות בפני "דן יחיד", והוא מטפל בתיק בשלביו המוקדמים עד להחלטה אם לדחות את התיק על הסף או להעבירו לדיון בפני הרכב שופטים. על-פי הנוהג, יש סיכוי רב יותר שהשופט שמלכתחילה קיבל את התיק יהיה אחד משלושת חברי ההרכב, בשל היכרותו המקדמית עם התיק.

איך אפשר להעביר פסקת התגברות בלי לרמוס את הדמוקרטיה | ניתוח
בעקבות חשיפת גלובס: נשיא בתי המשפט בדרום הודיע על יציאה לשבתון 
7 דיונים נקבעו לאותה שעה בעליון. זו לא טעות, זו מדיניות 

לאור השונות האידאולוגית והמשפטית בין השופטים, עורכי הדין שמגישים עתירות לבג"ץ מקווים כי העתירה שלהם תידון כאשר השופט התורן הוא כזה שתפיסתו המשפטית תגדיל את הסיכויים כי העתירה תתקבל.

מבין העותרים, יש כאלה שמגישים את העתירה "על עיוור" ומקווים לטוב, ויש שמשתמשים בקשריהם עם גורמים בתוך בית המשפט העליון במטרה לברר מראש מי השופט התורן - ועל בסיס זה מתזמנים את הגשת העתירות. סוג שלישי של עותרים ממתין לראות מי השופט שנותן החלטות בדן יחיד, ומתוך כך מעריכים כי הוא השופט התורן.

עמותת "הצלחה", באמצעות עו"ד אלעד מן, ביקשה להפסיק את "המשחק" הזה במסגרת בקשת חופש המידע לקבלת לוח התורנויות של שופטי בית המשפט העליון. העמותה דורשת לקבל צפי/תכנון תורנויות וחלוקת התחומים לדיון בנושאים השונים בבית המשפט העליון.

על כך השיבה הנהלת בתי המשפט תשובה שלפיה "לוח התורנויות הצפוי של שופטי בית המשפט העליון נקבע באמצע כל חודש לקראת החודש הבא", ולמעשה לא העבירה את המידע המבוקש. 

עו''ד אלעד מן / צילום: תמר מצפי
 עו''ד אלעד מן / צילום: תמר מצפי

התנהלות גרוטסקית של הנהלת בתי המשפט

לאחר דין ודברים ובלית-ברירה, הנהלת בתי המשפט הסכימה לבקשה, אולם באופן גרוטסקי עיקרה את התועלת שבמידע. היחידה לחופש המידע בהנהלת בתי המשפט השיבה כי "הוחלט לפרסם את לוח התורנויות של שופטי בית המשפט העליון באופן שוטף החל מחודש נובמבר 2022 באתר האינטרנט של בית המשפט העליון. לוח התורנויות יפורסם בתחילת כל חודש קלנדרי ויפרט את רשימת התורנויות של החודש החולף". כלומר, המידע שיתפרסם בתחילת כל חודש הוא לוח התורנויות של החודש הקודם.

עו"ד מן שב וביקש כי "הפרסום לא יהיה בדיעבד, כלומר של לוח התורנויות בחודש החולף, אלא של התורנויות כפי שיתקיימו במהלך החודש הקרוב. כך גם באשר לשינויים בלוח התורנויות שרצוי שידווחו מבעוד מועד ולא רק בדיעבד". בקשה זו נותרה ללא מענה.

הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה לגלובס כי "נושא הפרסום היזום של תורניות שופטי בית המשפט העליון מצוי בדיון פנימי במערכת, ובדיקתו עדיין בעיצומה. לפיכך, בשלב זה הוחלט לפרסם את רשימת תורנויות השופטים בדיעבד, וכבר החל מיום ראשון הזה ניתן למצוא את רשימת התורנויות לחודש אוקטובר באתר בית המשפט העליון".

הנימוק האמיתי לסירוב הנהלת בתי המשפט להעביר מראש את לוח התורנויות הוא רצון להימנע מ"פורום שופינג", שבו אנשים מכוונים את עתירתם לשופט ספציפי שלדעתם ייטיב עימם. בפועל, פורום השופינג קורה גם היום, אולם רק אנשים בעלי קשרים יוכלו לדעת את לוח התורנויות ולהשתמש במידע זה לצורכיהם.