יו"ר מגדל ביטוח, יפתח רון-טל, מתפטר מתפקידו ועולה למתקפה

לאחר מנכ"ל החברה שגיא יוגב שהודיע על עזיבה לאחר שנה בלבד בתפקיד בשל חילוקי דעות עם בעל השליטה שלמה אליהו - כעת גם היו"ר רון-טל מסיים את תפקידו

יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

הסערה במגדל ביטוח לא עוצרת. לאחר שלאחרונה הודיע מנכ"ל החברה שגיא יוגב על עזיבה לאחר שנה בלבד בתפקיד בשל חילוקי דעות עם בעל השליטה שלמה אליהו, כעת גם היו"ר, יפתח רון טל מסיים את תפקידו לאחר כשנה וחצי בלבד בתפקיד.

לאחר עזיבת מנכ"ל מגדל ביטוח: האם גם היו"ר רון-טל בדרך החוצה
מנכ"ל מגדל שגיא יוגב התפטר אחרי שנה: "סביבת העבודה מקשה על ניהול מיטבי"

במכתב ההתפטרות שלו, רון-טל עולה למתקפה ומבקר את התנהלות הקבוצה. "ממועד כניסתי לתפקיד, ולאורך כל התקופה, פעלתי הן לייצוב ושיפור עבודת הדירקטוריון והן לייצוב החברה וקידומה. הכל תוך הקפדה על קיומו של ממשל תאגידי תקין, במציאות עסקית תאגידית מאתגרת ומורכבת ביותר", כתב רון-טל והוסיף כי "לצערי, ההתנהלות הקשורה במבנה הבעלות של החברות, וההתנהלות התאגידית (ממשל תאגידי) הנגזרת ממנה, הגבילו מאוד , ומגבילות גם כיום, את העצמאות התאגידית הנדרשת של הדירקטוריון וההנהלה, וכפועל יוצא מכך, את היכולת לפעול לייצובה של החברה וקידומה האסטרטגי והעסקי".

הוא הוסיף כי "מכתב ההתפטרות של מנכ"ל החברה שגיא יוגב מיום 31/10/22 , מתאר, לצערי הרב, היטב ובמדויק מציאות בעייתית זו".

לצד רון-טל התפטר היום גם גם האקטואר הראשי של מגדל, אסף מיזן. הוא הצטרף למגדל בשנת 2019 לאחר שמילא שורה ארוכה של תפקידים, בהם האקטואר הראשי של אגף שוק ההון כשעוד היה חלק ממשרד האוצר.

נציין כי חשיבות האקטוארים ובעיקר האקטוארים הראשיים בחברות הביטוח נושאת עמה השפעה מהותית ביותר בעידן של חישובי הון ורווחיות כאוטוריטה עסקית, פיננסית וחשבונאית. השפעה זו ניכרת על כל פעילויות הליבה של החברות, הן ברמת תמחור עלויות הסיכון וקביעת הפרמיות של מוצרי הביטוח השונים, הן בקביעת העתודות הכספיות כנגד ההתחייבויות והן בניתוח מגמות ומיפוי הזדמנויות עסקיות חדשות.

מגדל: שוללים את הטענות

ממגדל אחזקות נמסר: "החברה שוללת את הטענות שהועלו במכתב בנוגע לחברה ולמגדל ביטוח. החברה מחויבת ליישום וקידום עקרונות של ממשל תאגידי נאות ופועלת לקידום יעדי החברות בקבוצה, לרבות מגדל ביטוח, ולהבטחת יציבותן ושגשוגן"

רון-טל הוא היו"ר השישי שעוזב את מגדל ביטוח מאז שנת 2014 (בשמונה שנים בלבד). קדמו לו ענת לוין, עודד שריג בשתי תקופות שונות, יוחנן דנינו, ניר גלעד ומוטי רוזן. לכך יש להוסיף ארבעה מנכ"לים שעזבו את מגדל בתקופה זו - עופר אליהו ז"ל (בנו של בעל השליטה), דורון ספיר, רן עוז ואחרונה גם יוגב.

מגדל ביטוח  נסחרת בשווי של 4.3 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה ירדה בכ-28% בשנה האחרונה. שלמה אליהו מחזיק ב-64% ממניות החברה. בתגובה לדיווח המניה עברה מעלייה קלה לירידה של כ-3%. 

חילוקי דעות כמעט מתחילת כהונתו של רון-טל

בין בעל השליטה אליהו, שאינו חבר בדירקטוריון מגדל ביטוח, ליו"ר החברה רון-טל היו חילוקי דעות כמעט מאז מינויו של האחרון לתפקיד היו"ר בקיץ בשנה שעברה. המחלוקת העיקרית נגעה למינוי מנכ"ל לחברה במקומו של רן עוז שעזב את מגדל והתמנה למנכ"ל חברת כרטיסי האשראי ישראכרט.

אליהו תמך במינוי של רונן אגסי, בכיר בבנק לאומי, לתפקיד, בעוד רון-טל העדיף את ידין ענתבי, לשעבר המפקח על הביטוח וכיום בכיר בבנק הפועלים. לאחר שהשניים לא הגיעו לכדי הסכמה על אף אחד מהם, נבחר בחודש אוקטובר יוגב - ששימש קודם לכן כמשנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הביטוח הכללי בהראל - לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח באוקטובר שעבר.

אליהו לא שכח את התנגדותו של רון-טל להתיישר עם רצונו. חודשיים בלבד לאחר מינויו של יוגב, בדצמבר, הודיע רון-טל כי הוא מתפטר מתפקיד מנכ"ל החברה האם של מגדל ביטוח, מגדל החזקות. זאת לאחר שבעל השליטה אליהו החליט שלא לאשר את שכרו המוגדל של רון-טל בקבוצה, במסגרתו משלמת חברת ההחזקות תוספת של 10% לשכר שמשלמת חברת הביטוח ליו"ר.

ההחלטה של רון-טל התקבלה על רקע החלטת האסיפה הכללית של מגדל החזקות, שלא לאשר לו פטור מתביעות שיוגשו נגדו במסגרת תפקידו כמנכ"ל החברה ושיפוי בגין תפקידו זה, מאחר שלעמדתו אין זה נכון שימשיך לשאת באחריות הכרוכה בתפקיד, ללא השיפוי והפטור הללו.

ממגדל אחזקות נמסר: "החברה שוללת את הטענות שהועלו במכתב בנוגע לחברה ולמגדל ביטוח. החברה מחויבת ליישום וקידום עקרונות של ממשל תאגידי נאות ופועלת לקידום יעדי החברות בקבוצה, לרבות מגדל ביטוח, ולהבטחת יציבותן ושגשוגן".