מאסק מזהיר מפני פשיטת רגל, בכירים בטוויטר מתפטרים והרגולטור האמריקאי תוקף: "אף מנכ"ל אינו מעל החוק"

שורת בכירים הודיעה על התפטרותה מטוויטר - מה שמהווה פגיעה אנושה עבור מאסק, שכן מדובר בעובדים האחראיים על מדיניות התוכן ברשת החברתית • במקביל, מאסק טוען שהוא לא בטוח לגבי הביצועים הפיננסיים העתידיים של החברה, ושפשיטת רגל באה בחשבון

אילון מאסק, בעלי טוויטר / צילום: Reuters, Dado Ruvic
אילון מאסק, בעלי טוויטר / צילום: Reuters, Dado Ruvic

השבועיים האחרונים מאז השלמת רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק היו רכבת הרים לכולם - לעובדים, למשתמשים, למפרסמים וגם לו עצמו, מאסק. סערות הוי הכחול, נטישת המפרסמים הגדולים בשל החשש למה הרשת החברתית יכולה להפוך, מדיניות התוכן שהוטלה בספק והדרדור שלה ועוד. אילון מאסק סיפק כותרות וסערות כמו שרק הוא יודע לעשות, אבל את היממה האחרונה הוא לא ציפה, ומתחיל לדבר על פשיטת רגל אפשרית.

בשעות האחרונות, פורסמו דיווחים רבים כי בכירים קריטיים למאסק הודיעו על פיטוריהם: קצין הפרטיות הראשי, דמיאן קירן, קצינת האכיפה הראשית מריאן פוגרטי, קצינת האבטחה הראשית, לאה קיסנר, יואל רוט, ראש האמון והבטיחות בטוויטר וגם רובין ווילר, מי שקודם כדי להוביל את צוותי השיווק והמכירות של טוויטר.

למעשה, זו פגיעה אנושה במיוחד במאסק, שכן אלו הם הבכירים שאחראיים על מדיניות התוכן ברשת החברתית ועל כך שהחברה תישאר בטוחה ונקייה עבור המשתמשים. בין העזיבות הקריטיות הללו, יואל רוט הופיע כקול ציבורי משמעותי שהגן על כמה מהשינויים האחרונים שהיו ברשת החברתית. רוט היה זה שהוביל בטוויטר את חסימתו של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, ולמעשה - רוט ייצג את כל מה שמאסק תוקף בטוויטר ביחס למדיניות תוכן.

בימים שלאחר הרכישה, רוט הצטרף למאסק לספייס ברשת החברתית כדי להפיג את החששות של המפרסמים לגבי הטיפול של הפלטפורמה בתוכן.

לפי הודעה פנימית בסלאק של טוויטר שנצפתה על ידי CNN, הבכירים האלו עזבו בשל חששות משפטיות מול נציבות הסחר הפדרלית. עובד טוויטר כתב כי העדיפות היחידה של מאסק היא "להחזיר את ההפסדים שנגרמו לו כתוצאה מאי-יציאה מהמחויבות שלו לקנות את טוויטר". לדברי אותו עובד, ההתמקדות של מאסק במונטיזציה עלולה לסכן משתמשים מוחלשים כמו פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר.

"אילון מכניס רקטות לחלל, הוא לא מפחד מה-FTC"

מפרסמים גדולים נבהלו מהאופן בו מאסק פועל בטוויטר, ובימים האחרונים מדווחות עוד ועוד חברות המחליטות להשהות את הפעילות שלהן ברשת החברתית עקב חוסר וודאות. חברות כמו ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ואאודי, ענקית התרופות פייזר ויצרנית המזון ג'נרל מילס - הודיעו בין היתר על השהיית הפעילות. חלק מהמפרסמים מודאגים שמאסק יאפשר כללי ניהול תוכן מצומצמים וכך הרשת החברתית תהפוך למזבלת תוכן.

נציבות סחר הפדרלית, ה-FTC, בוחנת את מה שקורה בטוויטר "בדאגה עמוקה" ובעיקר את עזיבת הבכירים שקשורים לבטיחות, פרטיות ואבטחה. "אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות האחרונות בטוויטר בדאגה עמוקה. אף מנכ"ל או חברה אינם מעל החוק", אמר דאגלס פארר מה-FTC, והוסיף כי חברות חייבות לציית לצווים ולהחלטות שלהם. העזיבות הללו עשויות להגביר את הסיכון של טוויטר להפר צווים רגולטוריים. החברה נקנסה ב-150 מיליון דולר במאי בגין מכירת נתונים של משתמשים, ונאלצה להסכים לכללי פרטיות חדשים.

העובד שצוטט בהודעת הסלאק טען ששמע את אלכס ספירו, עורך דינו של מאסק, ומי שככל הנראה הוא ראש האגף המשפטי החדש של טוויטר אומר: "אילון מכניס רקטות לחלל, הוא לא מפחד מה-FTC". ספירו אמר ל-CNN, כי "אנחנו נמצאים בדיאלוג מתמשך עם ה-FTC ונעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הסוכנות כדי להבטיח שאנו עומדים בדרישות".

פשיטת רגל היא תרחיש אפשרי

על פי הדיווחים, מאסק אמר לעובדים במהלך פגישת חברה שהוא לא בטוח לגבי הביצועים הפיננסיים העתידיים של החברה, ושפשיטת רגל באה בחשבון. לפי דיווח באינפורמיישן, אילון מאסק אמר לעובדי טוויטר ביום חמישי שלחברה עשוי להיות "תזרים מזומנים שלילי נטו של כמה מיליארדי דולרים" בשנה הבאה, והוסיף כי "פשיטת רגל באה בחשבון", אם החברה לא תוכל "להביא יותר מזומנים ממה שאנו מוציאים".

"אנחנו לא יכולים להרחיב את גודלה של הרשת החברתית למיליארד משתמשים ולספוג הפסדים עצומים בדרך, זה לא אפשרי", כך התבטא מאסק בפגישה עם עובדים לפי הדיווח. לדבריו, "אם יש לך מוצר משכנע, אנשים יקנו אותו. זה היה הניסיון שלי בחברת SpaceX ובטסלה". עוד הוסיף כי טוויטר תהפוך לפופולרית יותר אם יוסיפו תוכן וידיאו ויהפכו את טוויטר לבית עבור יוצרי תוכן עם תגמולים טובים יותר.

לצד זאת, מאסק שלח את המייל הראשון שלו לכל עוברי החברה מאז השלמת הרכישה. הוא כתב: "התמונה הכלכלית שלפנינו קשה, במיוחד עבור חברה כמו שלנו שכל כך תלויה על פרסום באקלים כלכלי מאתגר". בהודעה כתב כי התכנון שלו שמחצית מההכנסות של טוויטר יבואו ממנויים. בנוסף, הוא כתב על עוד שינויים שהוא רוצה לראות בטוויטר: עדכון אלגוריתמי דמוי טיקטוק (מעקב אחרי תכנים לפי תחומי עניין ולא מעקב אחר חשבונות בודדים) והוספת תכונות תשלומים בטוויטר (כמו שליחת תשלומים).

בשונה מטסלה או SpaceX, שם ייסד את החברה או הצטרף אליה בתחילת דרכה, כאן מדובר לראשונה בחברה שמאסק מצטרף אליה בשלב מאוד מאוחר. בין הדיווחים גם צוין שמאסק לא יודע באמת מה לעשות עם הנכס הזה שנקרא טוויטר וכי הוא מגשש באפלה. האסטרטגיה לא יציבה ולא ברורה, מאסק מודיע על הרבה שינויים, חוזר בו ואז יכול לעשות זאת שוב. מה שבטוח - העובדים מסתכלים מקרוב כדי להבין לאיפה טוויטר עוד הולכת, המפרסמים מחכים להבין לאיפה מאסק לוקח את הרשת החברתית, הרגולטורים שמסתכלים בדאגה עמוקה ומאסק אחד שצריך לספק את התשובות לכולם.