המשקיעים תוהים כמה זמן יכול להימשך הריבאונד הנוכחי במניות ההייטק הגדולות

נתוני האינפלציה הטובים מהצפוי בארה"ב שלחו בשבוע שעבר את מניות הטכנולוגיה לקאמבק הגדול ביותר שלהן מאז המשבר של 2008, אבל משקיעים רבים טוענים שהענף עדיין יקר מדי • "אני לא מצלצל בפעמון ואומר קנו הייטק כבר עכשיו", אומר אחד ממנהלי ההשקעות הבכירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

בשבוע שעבר עשו מניות הטכנולוגיה את הקאמבק הגדול ביותר שלהן מאז המשבר הפיננסי העולמי, אבל את חלק מהמשקיעים זה עדיין לא משכנע.

מדד נאסד"ק המשולב סגר את השבוע בעלייה הדו-יומית הגדולה ביותר מאז 2009, לאחר שנתוני אינפלציה טובים מהמצופה החיו את תקוות המשקיעים שהפדרל ריזרב יאט את קצב העלאות הריבית.

משקיעים רבים מצפים לכך שאם וכאשר הפד יתחיל להסיג את העלאות הריבית, אלו יהיו המניות שיובילו את השוק מחדש.

מספר משקיעים תוהים כמה זמן יכול הקאמבק הזה להימשך. בשנים קודמות, כמו לאחר פיצוץ בועת הדוט.קום במרץ 2000, מכירות המוניות (selloffs) נמשכו חודשים רבים וכואבים, והירידה כולה אופיינה בתנודות גדולות מעלה ומטה. מבחינת משקיעים אלה, זהו תמרור אדום עבור כל מי שחושב שהראלי במניות בשבוע האחרון מראה שהרע ביותר מאחורינו.

"זה טיפוסי לשוק דובי גדול", אמר ז'וליאן סטוף, מייסד קרן הגידור Stouff Capital. "זה עדיין לא נגמר".

הרבה מהעולות הגדולות מאז תקופת המגפה עדיין יושבות על ירידות גדולות בחישוב שנתי. מניות חברת מכירת המכוניות המשומשות Carvana, שזינקו ב-2021 לשיאים חדשים, איבדו 95% מערכן השנה, על אף זינוק של 32% ביום חמישי לבדו. קרן הסל ARK Innovation של קת'י ווד צנחה ב-2022 ב-57%. מניות אמזון ירדו ב-40%. הנאסד"ק ירד השנה ב-28% ב־2022, ואילו מדד 500 S&P איבד 16%.

בימים הקרובים יבחנו המשקיעים נתונים חדשים על מכירות קמעוניות ועל מכירות של בתים בנויים, וינסו להבין את כיוון השוק.

המשבר במטבעות הדיגיטליים החריף

מחירי מטבעות הקריפטו צנחו, והמשבר במטבעות הדיגיטליים החריף במהלך השבוע. התעשייה התמודדה עם הנסיגה הגדולה ביותר, כשהבורסה הבולטת FTX הגישה בקשה לפשיטת רגל ביום שישי. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו לכ-75% מהשיאים שאליהם הגיעו בשנה שעברה.

למרות שהערכות השווי של המניות ירדו, חברות טכנולוגיה רבות עדיין לא נראות זולות בהכרח, כך אמר דיוויד אייזוורט, מנהל תיקים ב-T.Rowe Price, שמסקר את מגזר הטכנולוגיה ומשקיע במניות טכנולוגיה מאז 1999, בערך המועד שבו התפוצצה בועת הדוט.קום. לדוגמה, מדד נאסד"ק נסחר במכפיל הכנסות של 3.71. מדובר בירידה מ-5.4 בתחילת השנה ובערך ברמה שהייתה ב-2019. הממוצע בעשר השנים האחרונות היה 3.35.

תשואות האג"ח הגבוהות מושכות את המשקיעים

הבעיה? תשואות האג"ח היו הרבה יותר נמוכות לפני כמה שנים. השנה, העלאות הריבית של הפד העלו את התשואה על אג"ח משרד האוצר לעשר שנים ל-3.828%, בערך הרמה הגבוהה ביותר מאז 2010. ב-2019 תשואות אג"ח האוצר לעשר שנים לא עברו שיא של 2.783%.

תשואות אג"ח גבוהות יותר משמעותן שלמשקיעים יש יותר בחירות להשקעת כספם. פירוש הדבר שהמשקיעים לא צריכים - ולרוב אינם רוצים - לשלם כל כך הרבה על חברות שמבטיחות צמיחה רק בעתיד, כך הם אומרים.

חלק מהמשקיעים, כמו אדם גרוסמן, מנהל השקעות ראשי במניות גלובליות ב-RiverFront Investment Group, אומר שעדיין יש מקום למניות טכנולוגיה בתיקי ההשקעות - אבל רק לאלה שיש להן מאפיינים כמו זרם הכנסות קבוע, השקעות בטכנולוגיית ענן או רווחיות חיובית.

חלק ממה שהכאיב בירידות השנה, כך אמר, היה עד כמה המכירות היו ללא הבחנה. "השוק נתן אפס אמון" לחוזק של רווחיהן של חלק מחברות הטכנולוגיה, אמר. מניות אפל, למשל, ירדו ב-16% בחישוב שנתי, למרות שיצרנית האייפון הציגה הכנסות שיא ברבעון האחרון.

בסופו של דבר, אמר גרוסמן, עדיין שווה להשקיע בחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר והדומיננטיות ביותר - אם כי משקיעים צריכים להיות מוכנים לקבל הפסדים נוספים בטווח הקצר. "אני לא מצלצל בפעמון ואומר קנו הייטק כבר עכשיו", אמר. אחרים אומרים שהם מתכוננים לשינוי עצום בשווקים, שבו הקבוצות שהיו דומיננטיות בעשור האחרון יפנו את דרכן לחדשות, כמו חברות האנרגיה.

במשך שנים רבות, משקיעים הימרו שחברות שמבטיחות ליצור "שיבוש" בשוק ולהיות חדשניות בתחומים שלהן, יתנו את התשואה הגבוהה ביותר בעולם שבו הריבית שוב נמוכה והצמיחה הכלכלית רזה.

"תקופה ארוכה מאוד נכסים היו המקום הנכון להיות בו. עשינו הרבה כסף ללקוחות שלנו בעשר השנים האלה", אמר ריק פיטקירן, מנהל השקעות ראשי במשרד Pitcairn, המפקח על נכסים בהיקף של כ-7 מיליארד דולר. אבל הוא צופה תקופה של ריביות גבוהות יותר - אחת שבה הרף שממנו יתחיל הפד להוריד ריביות יהיה הרבה יותר גבוה.