אלטשולר שחם שוב מאבד מיליארדים למתחרים, מי המרוויחים?

בית ההשקעות סוגר ואיבד מתחילת 2022 למתחרים יותר מ-40 מיליארד שקל • בין המרוויחים: מור, מיטב, הפניקס וכלל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם, עדיין הגדול בישראל מבחינת היקף הנכסים שהוא מנהל, ממשיך לאבד נכסי גמל ופנסיה במיליארדי שקלים למתחרים. בחודש אוקטובר הצליחו בתי ההשקעות האחרים שמשווקים מוצרי גמל להעביר אליהם 2.8 מיליארד שקל מנכסי הגמל של אטשולר שחם ונכסי פנסיה מקיפה בהיקף של 555 מיליון שקל.

הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות: מי מציע את הריבית הגבוהה ביותר?
מור מובילה, ומי השיגה תשואת חסר: מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם באוקטובר

מדובר בעלייה קלה לאחר שבספטמבר הסכום עמד על 2.6 מיליארד שקל, כאשר בשלושת החודשים שקדמו לו איבד אלטשולר שחם לבתי ההשקעות האחרים נכסי גמל בהיקף של כ-5 מיליארד שקל מדי חודש. בסך הכל מתחילת השנה הצליחו המתחרים לנייד אליהם מאלטשולר שחם נכסי גמל בהיקף של מעל 41 מיליארד שקל ונכסי פנסיה בהיקף של 4.4 מיליארד שקל. חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות רושמת חודש 16 ברציפות בו הצליחו המתחרים לנייד אליהם ממנה יותר נכסי גמל ממה שהיא ניידה מהם.

הסיבה לניודים הגבוהים החוצה מאלטשולר שחם היא התשואות החלשות שמשיג בית ההשקעות בשנה וחצי האחרונות אל מול המתחרים. באוקטובר אמנם היו התשואות של אלטשולר שחם במרכז הטבלה בקרנות ההשתלמות, עם תשואה של 1.86% במסלול הכללי ו-4.27% במסלול המניות, אך מבט על התשואות מתחילת השנה מגלה שבית ההשקעות מפגר בשיעור ניכר אחרי המתחרים עם תשואה שלילית של 10.87% במסלול הכללי ותשואה שלילית של כמעט 18.5% במסלול המנייתי. לשם השוואה, הממוצע בענף מתחילת השנה עומד על תשואה שלילית של 7.4% במסלול הכללי ותשואה שלילית של 14.2% במסלול המניות.

המרוויחים הגדולים מכך הם קודם כל בית ההשקעות מור, שגייס מתחילת השנה 16.5 מיליארד שקל מהמתחרים, בעיקר מאלטשולר שחם. בחודש ספטמבר העביר אליו מור 1.4 מיליארד שקל בנכסי פנסיה.

מרוויחים נוספים הם מיטב, שנייד אליו יותר מ-8 מיליארד בין החודשים ינואר לאוקטובר (323 מיליארד באוקטובר), כלל, שניידה מתחילת השנה 6.6 מיליארד שקל (606 באוקטובר) והפניקס, שהצליחה לנייד אליה יותר מ-4 מיליארד שקל מתחילת השנה (207 מיליון שק באוקטובר).