האלגוריתמים כבר קבעו: זאת הנבחרת שככל הנראה תזכה במונדיאל בקטאר

עוד בטרם בעיטת הפתיחה, מוסדות מחקר בינלאומיים פיתחו מודלים מתמטיים לחיזוי תוצאות משחקי המונדיאל בקטאר • לפי מרבית האלגוריתמים יש פייבוריטית בולטת, והיא לא מפתיעה כל כך

נבחרת ברזיל באימון אחרון לפני תחילת המונדיאל בקטאר / צילום: Reuters, Nderim Kaceli/LiveMedia
נבחרת ברזיל באימון אחרון לפני תחילת המונדיאל בקטאר / צילום: Reuters, Nderim Kaceli/LiveMedia

בזמן שרוב העולם ממתין בקוצר רוח לבעיטת הפתיחה בקטאר, מתמטיקאים מפקולטות בולטות ובוני מודלים בכירים חסרי סבלנות החלו לפרסם תחזיות לזוכה במונדיאל 2022. בניגוד לתחזיות של פול התמנון, שניבא בהצלחה תוצאות 8 משחקים בגביע העולם של 2010, המודלים לחיזוי הפעם עובדים על נתונים מבוססים יותר מהעדפות אקראיות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לפי מחקר שפירסמה הפקולטה למתמטיקה של אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, הזוכה הגדולה והלא כל כך מפתיעה בגביע העולם לשנת 2022 תהיה נבחרת ברזיל, שגם מדורגת ראשונה בעולם לפי פיפ"א. המחקר הובל ע"י ד"ר ג'ושוע בול, פוסט דוקטורנט באוניברסיטה הבריטית, שתיאר את עצמו בציוצים כ"מומחה לא בכדורגל", ויצר אלגוריתם שמדמה את כל משחקי הטורניר הנוכחי בהתאם לסטטיסטיקות שונות על הנבחרות כמו הבקעות, ניצחונות או הפסדים, דירוגים בינלאומיים ועוד.

המודל של ד"ר בול חוזה את המשחקים העתידיים בטורניר ואת סיכויהן של הנבחרות לזכות בהן. על פי המודל של אוניברסיטת אוקספורד, משחק הגמר ייתקיים בין בלגיה לברזיל, בו לברזיל יש יותר מ-61% סיכוי לנצח. משחקי רבעי הגמר, לפי המודל, יהיו: הולנד-ארגנטינה, ספרד-ברזיל, אנגליה-צרפת ובלגיה-פורטוגל. ד"ר בול הדגיש בציוציו בטוויטר שמדובר באלגוריתם שחוזה לאיזו נבחרת יש את הסיכוי הכי גבוה לזכות, אך הסיכוי הכי גבוה עשוי להיות מאוד לא מדויק במציאות.

גם במכון אלן טורינג למחקר נתונים ובינה מלאכותית בלונדון בנו מודל לחיזוי הזוכה הגדולה בטורניר ותוצאות המשחקים האפשריות, לפי מודל מוקדם יותר שבדק סיכוי ניצחון לקבוצות בליגות. גם לפי מכון טורינג, מי שתניף את הגביע היא נבחרת ברזיל עם סיכוי של 1 מ-4 לזכות. במכון הבריטי ציינו בצער כי סיכוייה של נבחרת אנגליה נמוכים יותר מ-1 מ-10.

ד"ר ניק בארלו, מהנדס תוכנה בכיר למחקר, הוביל את בניית המודל ואמר כי חשוב מאוד למכון כי האלגוריתם יישאר קוד פתוח שיהיה זמין לכל המשתמשים ויוכל לסיים ריצה תוך 15 דקות במחשב נייד ממוצע. בארלו והצוות שלו הריצו את האלגוריתם 100 אלף פעמים וגילו שברזיל זכתה 25% מהפעמים, ובלגיה שנמצאת הכי קרובה אליה בדירוג של פיפ"א זכתה כ-19% מהפעמים. במקום השלישי בסיכויי הזכייה נמצאת ארגנטינה עם 13% מהפעמים.

לא רק ברזיל, אבל בעיקר

באוניברסיטת אינסברוק באוסטריה פותח עוד מודל מתמטי שבוחן את כל משחקי המונדיאל האפשריים ותוצאותיהם, ולאחר הרצתו מאות אלפי פעמים התגלה כי סיכוייה של ברזיל לזכות בטורניר הבינלאומי הם כ-15%.

עם זאת, לא בכל המודלים ברזיל היא הפייבורטית. במודל של חברת הביטוח הבריטית לויד'ס, שבוחן את כל נתוני הביטוח של השחקנים בנבחרות השונות, מציינים כי משחק הגמר בדוחא יהיה בין נבחרות אנגליה וברזיל, ולאנגליה יש את הסיכוי הגבוה יותר לזכות. בלויד'ס מזכירים כי המודל שלהם ניבא בהצלחה את זכייתה של גרמניה במונדיאל 2014 ואת של צרפת במונדיאל 2018.

ולמה צופים האוהדים הישראלים? 2 מיליון המשתמשים באפליקציית הספורט 365Scores ניסו לנחש מי תהיה הזוכה במונדיאל, אילו שחקנים יתבלטו ומה יהיו התוצאות ביום הראשון של הטורניר. כ-140 אלף אוהדים ישראלים באפליקציה טוענים שהקרב על הגביע יהיה צמוד: ארגנטינה וברזיל נמצאות בהובלה עם 29% סיכויי זכייה, האלופה המכהנת צרפת עם 11% בלבד. בשקלול עם המשתמשים הגלובליים - ברזיל היא הפייבוריטית עם 28% ומיד אחריה, נבחרת ארגנטינה עם 26%.