הפרקליטות מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור

מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור הורשע בגניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט • עו"ד איריס שמואלי-צסלר, המייצגת את טלמור יחד עם עו"ד משה שמיר, טענה בדיון הטיעונים לעונש: הוא לא פעל מתאוות-בצע; הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר

אביב טלמור בדיון בבית המשפט בפרשת יוטרייד / צילום: יוסי כהן
אביב טלמור בדיון בבית המשפט בפרשת יוטרייד / צילום: יוסי כהן

המדינה מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור בגין הרשעתו בגניבת עשרות מיליוני שקלים שגויסו במרמה ממאות משקיעים - כך נטען הבוקר (ה') בדיון הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופט חאלד כבוב, היום שופט בית המשפט העליון. ההגנה טוענת כי הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר.

● מה אפשר ללמוד מההרשעה של אביב טלמור בהונאת משקיעים
כתב אישום: ניהלו זירת מסחר וגנבו מלקוחותיהם מאות אלפי שקלים
הצעה אחת עשויה לשנות מהקצה אל הקצה את שוק ראיית החשבון בישראל

מרמה, מצגי שווא והסתרת מידע

טלמור הורשע בכך שבמשך 3 שנים במהלך 2012-2015 גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של 77 מיליון שקל במרמה ותוך גניבת כספי הלקוחות. החוב למשקיעים מצומצם יותר ועומד על 12 מיליון דולר. לפי הכרעת הדין, הליך גיוס הלקוחות כלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד.

בין היתר הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לשימוש שייעשה בכספם, ביחס לפוטנציאל הרווח של השקעתם וביחס לניגודי עניינים המתקיימים בין הלקוחות לבין יוטרייד בפעילות המסחר.

טלמור הורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט. הוא זוכה מעבירה של קבלת דבר במרמה, תוך שנקבע כי קיימת כפילות לעבירת הגניבה.

אביב טלמור. המדינה מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ''ל יוטרייד / צילום: ניצן שפיר
 אביב טלמור. המדינה מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ''ל יוטרייד / צילום: ניצן שפיר

"קיבלתי החלטות שגויות" 

אביב טלמור פנה לרחמיו של השופט ואמר כי הוא רוצה להשתקם, וכי למד את הלקח. "אני מבקש שתיתן לי הזדמנות להשתקם ולבנות חיים חדשים. אני רוצה לבקש סליחה. אני מצטער מכל הלב. אני מביע חרטה גדולה על הנזק שעשיתי, הכלכלי ועוגמת-הנפש. אני יודע שמילים יפות לא יכולות לחפות על הנזק. זו לא הייתה הכוונה שלי. רציתי להקים עסק ראוי ולהרוויח כסף ללקוחות ולי. קיבלתי החלטות שגויות, ואני לוקח את האחריות.

"אני כבר שבע שנים בפשיטת רגל. אני לא מצליח לפרנס את המשפחה. אשתי מפרנסת יחידה. אין לי מילים לתאר את ההרגשה של גבר שלא יכול לפרנס. המצב הבריאותי שלי התדרדר. עבדתי בעבודות פיזיות בשכר מינימום, חילקתי עיתונים, עבדתי בקייטרינג. נפצעתי ברגל ולא יכולתי להמשיך לעבוד באופן פיזי. הלכתי לעבוד בעבודות משרדיות, אבל פיטרו אותי בגלל ההליך".

"פעל בשיטת פירמידה" 

מנגד, נציגת הפרקליטות טענה בדיון כי "הנאשם השתמש בכספי הלקוחות לצורך מימון הפעילות השוטפת של יוטרייד, להחזר כספים למשקיעים ישנים וחדשים, מה שנקרא 'פירמידה', וערבב את הכספים", והתייחסה למשקיעים הרבים שאיבדו סכומים משמעותיים, של מאות אלפי שקלים בחלק מהמקרים.

התובעות מפרקליטות מיסוי וכלכלה, עורכות הדין יעל ענתות והדס נאמן, ביקשו מבית המשפט לגזור על טלמור בין 8.5 ל-10 שנות מאסר בפועל בגין האישום המרכזי במסגרתו הורשע בגניבה בידי מורשה ממאות המשקיעים של יוטרייד. בנוסף הן ביקשו לגזור עליו עונשי מאסר נוספים מצטברים, למשך מספר חודשים ועד שנים מועטות, בגין הרשעתו באישומים האחרים של הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועבירות ניירות ערך.

"טלמור השתמש בכספי הלקוחות מהיום הראשון של הפעילות, ולהחזר כספים למשקיעים קודמים. הנאשם הציג תשואות של עשרות אחוזים באמצעות שורה של חומרים שיווקיים, כולל טבלאות מלאות בפרטים. שמות של מסלולי השקעה שמשדרים מסר, כאשר לא הוצגו נתוני אמת".

"לא ביקש להתעשר על חשבון אחרים"

עו"ד איריס שמואלי-צסלר, המייצגת את טלמור יחד עם עו"ד משה שמיר, טענה כי הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר, וכן כי טלמור לא הגיע למיזם מתוך רצון לגזול כספים מהמשקיעים, והדגישה כי הוא לא לקח כל כסף לכיסו, עובדה שיש בה להשפיע על העונש לטובתו.

לדבריה, "צריך לקחת בחשבון את העובדה שטלמור לא לקח כספים לכיסו. הוא לא פעל ממניע זול של בצע-כסף. לא ביקש להתעשר על חשבון אחרים. לא בנה את המיזם כדי לגרוף עושר על חשבונם של אנשים. זו עובדה מרכזית".

עוד היא הוסיפה כי יוטרייד הייתה מפעל חייו של טלמור, וכי "מה שעמד לנגד עיניו היה לייצר מוצר חדשני שמפיק רווחים הן ללקוחות והן חברה עצמה".

עו"ד שמואלי-צסלר הדגישה את העובדה שהגניבה באה לידי ביטוי בכך שכספי המשקיעים הועברו מחשבון הלקוחות לחשבון התפעולי לשימוש החברה, וכי הייתה פעילות מסחר אלגוריתמי כפי שהוצגה ללקוחות. עוד היא הדגישה כי הסכום של 12 מיליון דולר מבטא את הנזק, ולא 77 מיליון שקל שגויסו מהמשקיעים. 

"מוסריות, חמלה, מנהיגות" 

מטעמו של טלמור העידו שורה של עדים, בהם חברים ועורכי דין המכירים אותו שנים ארוכות. מעדויות העדים עלה כי טלמור הוא בעל שני תארים אקדמאיים אותם סיים בהצטיינות. הוא שימש בעבר כמורה לקולנוע ונערץ על-ידי תלמידיו, כתב שירה וזכה לפרסים. טלמור כתב סרט על חיייו, "אני ביאליק", יחד עם אהד מופז, מפיק סרטים שהעיד בדיון. הסרט הוקרן בסינמטקים ב-2013 וזכה בפרס הקולנוע העצמאי בפסטיבל חיפה ב-2012 וכן בפרסים נוספים בפסטיבלים בחו"ל.

עו"ד ידין עילם, אחד מחבריו הטובים של טלמור שגדל עמו כילדי חוץ בקיבוץ משמר העמק, סיפר כי השינוי התעסוקתי של טלמור "נבע מההבנה שמהוראה הוא לא יוכל להגיע ליציבות כלכלית. הוא התחיל לקחת קורסים עסקיים. היו לו כוונות טובות להרוויח לעצמו ועבור הלקוחות שלו".

עו"ד עילם הוסיף כי גם לאחר שטלמור פתח את יוטרייד, הוא "המשיך לחיות באותה רמת חיים שהוא חי קודם לכן", ואפילו לא החליף את המכונית. בנוסף הוא תיאר כי טלמור הגיע למצב שאין לו כסף לקנות אוכל. "מה שמחזיק אותו בחיים זה הרצון לכפר על זה שהבן שלו הולך להישאר בלי אבא", אמר.

עו"ד גיל גולדרייך, פעיל בזכויות נכים, סיפר כי הכיר את טלמור דרך פעילות בארגוני נכים אקטיבסטיים. "אביב גילה מוסריות, חמלה, מנהיגות. העזרה שנתן מאחורי הקלעים מאוד תרמה להצלחת המאבקים", אמר. 

גזר הדין יינתן ב-4 בינואר 2023. 

שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב / צילום: רוני שיצר
 שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב / צילום: רוני שיצר

ת.פ. 60588-12-18