הטיימינג המופלא של מוטי גוטמן יניב לו בונוס של מיליוני שקלים

חברת ה-IT מטריקס שדרגה בתחילת השנה - מוקדם מהנדרש - את תנאי התגמול למנכ"ל מוטי גוטמן, ערב מכירת חברה בשליטתה • הרווח מהמכירה יתורגם למענק עצום

מוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: עידן גרוס
מוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: עידן גרוס

בחודש הבא תתכנס אסיפת בעלי המניות של חברת ה-IT מטריקס  להצביע על אישור חידוש ההתקשרות עם המנכ"ל הוותיק מוטי גוטמן, ועל עדכון תנאי העסקתו. החוזה הנוכחי שלו יפוג בסוף השנה, כך שאישור הארכתו כעת מתבקש. התגמול החדש, במונחי תוצאות השנה שעברה, צפוי להעניק לגוטמן ב-2023 תגמולים של 16.1 מיליון שקל - זינוק של כ-50% לעומת עלות שכרו אשתקד.

עם זאת, מבדיקת גלובס עולה, ששינוי בתנאי העסקתו של גוטמן, שבוצע בתחילת 2022 - מוקדם מהנדרש - צפוי להניב תוספת של מיליוני שקלים לשכרו כבר בשנה הקרובה. מדובר בשינויים שערכה מטריקס במדיניות התגמול שלה, אגב עדכון תקרת המענק השנתי לגוטמן.

השינויים הללו יותר מהכפילו את תקרת התגמול השנתית למנכ"ל (שכר, מענק ותגמול הוני) והם אושרו על ידי דירקטוריון החברה, למרות שמדיניות התגמול הקודמת של מטריקס, שאושרה ב-2019, הייתה עדיין בתוקף עד סוף 2022.

בינואר השנה זימנה מטריקס אסיפה, שלא אישרה את השינויים במדיניות התגמול. דירקטוריון החברה דן בנושא מחדש, ובהתאם לסמכותו אישר את השינויים ("אובר־רולינג") בחודש אפריל, נגד עמדת בעלי המניות. במטריקס ציינו אז שהשינויים נועדו להתאים את תקרות המדיניות, שלא עודכנו מ-2013, כדי שיתאימו למציאות בשוק ההייטק, לשוק העבודה בענף ולתחרותיות העזה בו.

 
  

תקרת המענק השנתי עלתה מ-200% ל-400%

כאמור, אחד העדכונים שביצעה מטריקס במדיניות התגמול שלה צפוי להשפיע משמעותית על עלות שכרו של גוטמן כבר בשנה הנוכחית. מטריקס אישרה את הגדלת תקרת המענק השנתי למנכ"ל, כך שתעמוד על 400% מרכיב התגמול הקבוע שיקבל (שהועלה ל-2.4 מיליון שקל בשנה), במקום 200% מרכיב זה על פי המדיניות הקודמת.

"מוצע כי עדכון תקרת המענק השנתי כאמור, יחול על המענק שעשוי להיות משולם למנכ"ל החברה מיום אישור מדיניות התגמול המעודכנת (כולל המענק בגין שנת 2021)", נכתב בהודעת החברה.

במרץ השנה הודיעה מטריקס על מכירת 45.2% ממניות אינפיניטי לאבס, העוסקת בהכשרת עובדים לענף ההייטק, לקרן ההשקעות AMI (אייפקס), לפי שווי של 375 מיליון שקל. ימים ספורים לאחר אישור מדיניות התגמול המעודכנת, הושלמה העסקה, שממנה הכירה מטריקס ברווח הון של 150 מיליון שקל לפני מס, וכ-122 מיליון שקל לאחר מס.

מדיניות התגמול המעודכנת של מטריקס קובעת, כי המנכ"ל עשוי להיות זכאי למענק כספי שיחושב על בסיס רווח ההון השנתי של החברה, כפי שיפורסם בדוחותיה השנתיים. המענק יגיע עד 5% מרווח ההון השנתי - כלומר עד 7.5 מיליון שקל בגין הרווח ממכירת אינפיניטי בלבד.

נוסף על כך זכאי גוטמן כעת למענק על בסיס הרווח הנקי השנתי בנטרול רווח ההון, בסכום ששווה לעד 3.25% מהרווח. כך שהעלאת תקרת המענק מ-200% ל-400% מהרכיב הקבוע מבטיחה למעשה את הגדלת המענק השנתי של גוטמן לשנה זו.

לפי מדיניות התגמול המעודכנת, שכרו החודשי הקבוע של גוטמן יגיע עד 200 אלף שקל; נכון להיום מדובר בסכום של כ-178 אלף שקל לחודש.

אחד משיאני השכר הבולטים בבורסה

עוד קודם לשינוי במדיניות התגמול של מטריקס נחשב מוטי גוטמן לאחד משיאני השכר בבורסה בת"א, ועלות השכר השנתית הממוצעת שלו בשנים האחרונות עמדה על כ-10 מיליון שקל. מאז נכנס לתפקידו בשנת 2000 הוא צבר עלויות שכר אסטרונומיות של יותר מ-100 מיליון שקל.

מטריקס מבקשת כעת את אישור האסיפה לעדכון תנאי העסקתו מתחילת 2023 עד סוף 2027, אך כפי שקרה בתחילת השנה וגם במקרים קודמים, אם האסיפה לא תאשר, בהחלט ייתכן שהדירקטוריון יאשר בניגוד לדעת האסיפה.

התנאים המעודכנים, שתואמים את מדיניות התגמול החדשה של מטריקס, כוללים מלבד שכר ומענק מהרווחים גם מענק הישארות בסך 500 אלף שקל ברוטו לשנה בשנים 2023-2027, ובסך הכול 2.5 מיליון שקל.

בנוגע לתגמול ההוני מבקשת מטריקס להקצות לגוטמן 375 אלף מניות חסומות, שיבשילו בחמש מנות, בכפוף לעמידה בתנאי סף שקשורים לרווח הנקי. שווי המניות הוא 28.5 מיליון שקל לחמש שנים ו-5.7 מיליון שקל לשנת הבשלה בחישוב לינארי.

מטריקס, המספקת פתרונות תוכנה ומוצרי חומרה ותוכנה, היא חברת שירותי ה-IT הגדולה ביותר בבורסה, עם שווי שוק של כ-4.7 מיליארד שקל, לאחר עלייה של יותר מפי שניים במניה בחמש השנים האחרונות.

בזימון לאסיפה מפרטת החברה את השיקולים לאישור תנאי ההעסקה, ובהם כישוריו האישיים של גוטמן, קשריו העסקיים, המוניטין שצבר, היכרותו המעמיקה עם החברה והשוק והישגיו הרבים, המהווים נכס לחברה.

ספציפית הם מציינים את התמודדותו עם משברים כמו הקורונה, ואת "התמחותו הייחודית במיזוגים ורכישות ובהטמעה מוצלחת של חברות שנרכשו". במטריקס לא הגיבו לידיעה עד לסגירת הגיליון.