למרות הצעדים של הממשל והנשיא, הכלכלה הסינית צפויה להמשיך לצלוע

הקלות במדיניות "אפס קורונה" ומהלכים אחרים שהממשל נקט לעידוד שוק הנדל"ן לא צפויים לחדש את הצמיחה והתרחבות הכלכלה המהירה של סין • לטענת הנשיא שי ג'ינפינג, צמיחה מהירה מדי עלולה להחריף מקרים של חוסר שוויון בכלכלה ולהעמיק את הפער בין עשירים ועניים

הפגנה בביג'ינג ביום ראשון השבוע / צילום: Associated Press
הפגנה בביג'ינג ביום ראשון השבוע / צילום: Associated Press

הצעדים האחרונים של סין להכיל את ההתפרצות המחודשת של הקורונה ולהחיות את הפעילות בשוק המקרקעין החבוט עוררו תקוות שהנשיא שי ג'ינפינג ישים דגש חזק על יוזמות וצעדים לתמיכה בכלכלה שנפגעה, מה שאולי יוביל לשיקום חזק בשנה הבאה.

●  סין בדרך לטלטל שוב את הכלכלה העולמית
התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה
קולות פסימיים בשווקים: בכיר הפד מציע להתרגל לריבית הגבוהה, בדויטשה בנק חוזים שחורות

אך כלכלנים מזהירים שבינתיים הצעדים האלה לא תורגמו לשינוי גדול במדיניות של שי. המסרים שיצאו מקונגרס המפלגה הקומוניסטית, שנערך באחרונה, רק הדגישו את ההיצמדות של הנשיא הסיני למטרתו להביא את סין להסתמכות־עצמית כלכלית ול"שגשוג לכולם" - אפילו במחיר של שיעורי צמיחה נמוכים יותר.

בעוד שהכלכלה הסינית צפויה להשתקם מעט ב־2023 לאחר ירידה גדולה השנה, רוב הכלכלנים מטילים ספק שבטווח הקרוב היא תחזור להתרחבות המהירה שאפיינה אותה לפני המגפה.

בטווח הקצר, הביקוש ליצוא סיני יורד בעת שצרכנים מערבים מקצצים הוצאות. בחלק מהערים חודשו צעדי הכלת קורונה המחמירים לאחר שכמות מקרי הקורונה זינקה. מכירות הבתים, שהיו נמוכות מאוד במשך חודשים רבים, ממשיכות להידרדר למרות קיצוצים בריביות על משכנתאות וצעדים אחרים שהממשלה נקטה כדי להחיות את השוק.

צעדים ממשלתיים בעלי השפעה מוגבלת

ביום שישי, הבנק המרכזי של סין הודיע שיקטין את כמות הרזרבות שהבנקים חייבים להחזיק כנגד פיקדונות, צעד שנועד לחזק את ההלוואות למשקי בית ועסקים, אבל כלכלנים העריכו שצעד זה יהיה בעל השפעה מוגבלת, בהתחשב בכך שהתיאבון להלוואות חדשות לא גדול.

בטווח הארוך יותר, סין ניצבת מול אתגרים אחרים, כולל אוכלוסייה מזדקנת, רמות חוב גבוהות ולחץ מארה"ב, המנסה להגביל את הגישה של סין למעבדים וטכנולוגיות אחרות.

כתוצאה מזה, "אנחנו מאמינים שפוטנציאל הצמיחה של סין יהיה משמעותית נמוך לעומת מה שהערכנו", כתבו כלכלני גולדמן סאקס. זאת, למרות שחזו שהכלכלה הסינית תשתקם במידה מסוימת במחצית השנייה של 2023, כשיוסרו עוד מגבלות קורונה. מעבר לכך צופים הכלכלנים צמיחה של 4% בלבד - הרבה מתחת לרמות שהיו לפני המגפה, אז הצמיחה הגיעה לממוצע של 8.6% בעשור שנגמר ב־2019.

לואי קויס, כלכלן ראשי ב־S&P Global Ratings, צופה צמיחה שנתית ממוצעת של 4.4% בין היום ל־2030, לפני ירידה ל־3.1% בעשור שאחריו. בין הסיבות לכך הוא ציין את ההצטמקות בגודל האוכלוסייה הסינית בגילאי עבודה ועלייה במתחים גיאופוליטיים.

נראה שהנשיא שי להוט לוודא שהירידה בצמיחה לא תוחמר משמעותית, כך אומרים הכלכלנים. אבל עדיין לא נראה שהוא רוצה לעשות יותר מזה, לאחר שהזהיר שוב ושוב בשנים האחרונות שצמיחה מהירה מדי עלולה להחריף מקרים של חוסר שוויון בכלכלה ולהעמיק את הפער בין עשירים ועניים.

בקונגרס של המפלגה הסינית לאחרונה הציג שי ג'ינפינג אג'נדה כלכלית ובראש סדר העדיפויות שלה עמדו הגדלת ההסתמכות של סין על עצמה בנושאי מזון, אנרגיה ומוצרי טכנולוגיה; כמו גם צמצום החוב; וחלוקה מחדש של הון כחלק מהתוכנית המוכרת כ"שגשוג לכולם".

כלכלנים אומרים שבעוד שליעדים של שי יש פוטנציאל לעזור לסין, הם גם עלולים לפגוע בפריון, לדכא השקעות פרטיות ולפגוע בתעסוקה.

הסקטור הפרטי קיצץ הוצאות בשנה האחרונה

צעדי ענישה של הממשלה נגד חברות אינטרנט פרטיות ב־202 כדי לצמצם צבירת הון רב מדי בתחום הטכנולוגיה, גרמו לגל פיטורים שהעלה את האבטלה בקרב הצעירים לכ־20% בקיץ. הצעדים האלה גרמו לחברות פרטיות רבות לקצץ הוצאות.

האתר JD.com, אחת מפלטפורמות המסחר המקוון הגדולות בסין, הודיעה השבוע שבכוונתה לקצץ משכורות ב־10% עד 20% ב־2023 לכ־2,000 מנהלים במטרה לשפר את התנאים של העובדים הזוטרים יותר. מהלך זה הוא דוגמה לחברה שמיישרת קו עם החזון של שי ל"שגשוג לכולם".

צעדים שנקטה בייג'ינג במטרה להקל מעט במדיניות הקורונה וכדי לחזק יזמי בנייה, שנכנסו לקשיים כלכליים, יכולים לעזור לשמור על הכלכלה הסינית מהידרדרות נוספת, אבל ההשפעה שלהם עלולה להיות מוגבלת, או אולי אפילו להחמיר את המצב בטווח הקצר אם התפשטות הקורונה תימשך. כעת צפויה המדינה לצמוח השנה בכ־3%, פחות מהיעד הממשלתי של 5.5% שנקבע במרץ.

בייג'ינג הודיעה החודש שתקל בכללי הסגר ותמשיך בפתיחת הגבולות למבקרים זרים כדי לעזור להגביל את הנזק הכלכלי שמדיניות אפס סובלנות לקורונה גורמת למדינה. הממשל גם הציג 16 צעדים שנועדו לחזק את שוק הנכסים, כולל עידוד בנקים לחלק הלוואות ליזמים במצב רע, לאחר שצעדי ענישה נגד חברות מקרקעין ממונפות מדי בעבר גרמו לרבות מהן להיכנס למצוקה פיננסית ופגעו בביטחון של רוכשי הבתים.

הצעדים האלה מצביעים על ההכרה השקטה של בייג'ינג בכך ש"המדיניות המאוד מחמירה אולי גרמה נזקים מיותרים לכלכלה", אמר קויס, הכלכלן מ־S&P. עם זאת, צעדי הממשלה לא מצביעים על היפוך מגמה בעדיפויות של הנשיא לגבי הכלכלה, הוא הוסיף.

יותר מ־80 ערים נאבקות בהתפרצות של הקורונה

ההתפרצויות החדשות חותרות תחת ההקלה במדיניות, כשיותר מ־80 ערים נאבקות בהדבקות בקורונה המשפיעות על מחוזים האחראיים לחצי מהתמ"ג של סין, על פי Capital Economics.

בשתיים מהערים הגדולות ביותר בסין - גואנגז'ו וצ'ונגקינג, שאוכלוסייתן הכוללת היא 50 מיליון נפש - הוטלו סגרים נרחבים. בשבוע האחרון עובדים התעמתו עם שוטרים במפעל הענק של פוקסקון בז'נגזו, במסגרת ההחמרה במגבלות הקורונה, מה שהוביל לחשש להפרעות בייצור.

ישנה עדיין אי־ודאות סביב ענף הנדל"ן, האחראי לבערך רבע מכלל הפעילות הכלכלית בסין. בזמן שהצעדים האחרונים של בייג'ינג אולי יעזרו ליזמים להימנע מחדלות פירעון ויקטינו את הסיכון להדבקה פיננסית, תהיה להם השפעה ישירה מועטה על עידוד רכישות בתים, מעריך טינג לו, כלכלן סין ראשי ב־Nomura.

אנליסטים מעריכים שייקח 20 חודשים עד שסין תמכור את כל מלאי הבתים שלא נמכר. מדובר בנדל"ן לדיור בשטח של 2.2 מיליארד מ"ר. בנוסף מעריכים רבים כי נושאים מבניים כמו הבעיות הדמוגרפיות של סין והמתיחות מול ארה"ב ימשיכו להעיק על הכלכלה. האוכלוסייה של סין בגיל עבודה, שהגיעה לשיא ב־2014, תרד ב־0.2% בשנה עד 2030.

הנשיא שי, כך נראה, מכיר בסבירות שסין לא תחזור לצמיחה מהירה. לפני שנתיים הוא קרא להכפיל את היקף התמ"ג עד 2035 - יעד שהיה מצריך צמיחה חודשית ממוצעת של כ־5% בשנה, אך בדו"ח במפגש השנתי של המפלגה הקומוניסטית השנה, הוא השמיט את היעד הזה והבטיח רק להביא את הכלכלה למצב המקביל ל"מדינה מפותחת ברמה בינונית" עד 2035. כלכלני ברקלייס חישבו שזה יצריך צמיחה של כ־3.5% בעשור הבא.