הרבה מעבר לכדורגל: למה הזכייה במונדיאל חשובה כל כך לארגנטינה

חדשות טובות לארגנטינה: מלבד ההישג הספורטיבי והיוקרה הבינלאומית, מחקר חדש מגלה כי לזכייה במונדיאל יש גם השפעות חיוביות על כלכלת המנצחת • חוקר מאוניברסיטה בריטית מצא כי הזוכה בגביע העולם צפויה גם ליהנות מצמיחה משמעותית בייצוא, מה שעשוי להיות קריטי במיוחד עבור הרפובליקה הדרום אמריקאית - שם האינפלציה נושקת ל-100%

שחקני נבחרת ארגנטינה חוגגים את הניצחון / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
שחקני נבחרת ארגנטינה חוגגים את הניצחון / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

זה היה מותח עד לשנייה האחרונה, והוכרע בתום 120 דקות, לאחר דו קרב פנדלים. אבל מסי ונבחרת ארגנטינה עשו את זה - וניצחו את צרפת בגמר היסטורי, שסיים רצף של 36 שנים ללא זכייה בגביע העולם. מלבד הנפת הגביע, לזכייה במונדיאל ישנן משמעויות כלכליות נרחבות, כך מגלה מחקר אקדמי חדש. 

בזכות גישה קלה לבירה ודיור זול: דובאי היא אחת המנצחות הגדולות במונדיאל 
המאמן, השחקנים והשיטה: כל המספרים מאחורי ההישג של מרוקו במונדיאל 
אדידס נגד נייקי: הקרב מאחורי הקלעים של גמר המונדיאל

המדינה הזוכה בטורניר הבינלאומי נוטה ליהנות מעוד 0.25% של צמיחה כלכלית בשני הרבעונים לאחר המונדיאל, כך מגלה מחקר חדש יחסית של ד"ר מרקו מלו, עמית מחקר באוניברסיטת סארי בבריטניה. הסיבה? לפי המחקר של מלו - המדינה שתזכה להניף את הגביע תהנה מעלייה ביצוא בשל נראות בינלאומית גבוהה יותר. מתוך הנתונים שהביא הד"ר מבריטניה, ניתן לראות למשל שהייתה קפיצה גבוהה במכירות החוץ של ברזיל לאחר שהנבחרת הלאומית שלה זכתה בגביע העולם ב-2002.

החוקר מאוניברסיטת סארי מציין כי בין שתי המתמודדות הנוכחיות על תואר אלופת העולם בכדורגל, לארגנטינה, שפרופיל היצוא שלה מאוד דומה לשל ברזיל, יש סיכוי גבוה יותר להגדיל את הצמיחה הכלכלית במקרה של זכייה במונדיאל. "אם יש מדינה אחת מתוך השתיים שתרוויח, בדומה לברזיל, זו ארגנטינה ולא צרפת", אמר ד"ר מלו בתגובה על העבודה שלו והוסיף כי "אף עשוי להיות אפקט מופחת עבור צרפת אם תנצח בגמר - היא מובילה בהימורים והניצחון שלה יפתיע פחות מאשר זכייה ארגנטינית בגביע".

מחקרים שפורסמו עוד לפני המחקר הבריטי הראו כי לזכייה בגביע העולם בכדורגל, אירוע הספורט הגדול והנצפה בעולם, יש בדרך כלל השפעות חיוביות על הצמיחה הכלכלית של הזוכה. למעשה, עצם ההשתתפות ברבע הגמר יכול לחזק את היצוא ואת הגיוון במסחר, כך לפי מחקר שנערך בשנת 2014. אלה יכולות להיות חדשות משמחות מאוד למרוקו, שנבחרתה הודחה בחצי הגמר ע"י צרפת ואמש הפסידה בקרב על המקום השלישי לנבחרת קרואטיה.

עם זאת, ד"ר מלו מזהיר כי העובדה שהמונדיאל של קטאר נערך בחורף של חצי הכדור הצפוני, בניגוד לקודמיו, יכולה לשנות את ההשפעות הכלכליות של ניצחון בטורניר הבינלאומי.

הדקות האחרונות של משחק הגמר / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
 הדקות האחרונות של משחק הגמר / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

בכל מקרה, הרקע הכלכלי של שתי הפיינליסטיות אינו מזהיר. צרפת מתמודדת עם משבר אנרגיה הולך וגובר, ומתחילה להיערך להפסקות חשמל יזומות בחורף. בארגנטינה, האינפלציה מתקרבת ל-100% וישנה בצורת שמשתקת את היצוא החקלאי של המדינה ועשויה להקטין אותו בקרוב ל-50% בשנת 2023.

מלו טוען כי היסטורית, קשיים כלכליים קיימים עשויים להגביל מאוד את השפעות הזכייה במונדיאל. "אם יש מדינה אחת בגביעי העולם האחרונים בכדורגל שלא כל כך הרוויחה מהזכייה - זאת ספרד ב-2010", אמר מלו, "אז היה לה משבר חוב לאומי". החוקר מדגיש כי "משבר יוקר המחיה הגלובלי והמיתון הפוטנציאלי המתקרב ככל הנראה ישפיעו מאוד על ההשלכות הכלכליות של זכייה במונדיאל".