אלטשולר שחם איבד 45 מיליארד שקל בנכסי הגמל מתחילת השנה: לאן עברו הכספים?

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות הגדול בישראל החזיקה בתחילת השנה נכסי גמל בהיקף של יותר מ-205 מיליארד שקל, אך התשואות החלשות לעומת המתחרים הביאו ליציאה של כמעט 45 מיליארד שקל למתחרים • מור הוא אחד המרוויחים הגדולים מהיחלשות אלטשולר. מי עוד נהנה?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם אומנם ניצח את המתחרים בקרב על התשואה הטובה ביותר בחודש החולף, אך הציבור עדיין מעדיף למשוך את כספי החיסכון שלו ממוצרי בית ההשקעות. בחודש נובמבר איבד בית ההשקעות למתחרים סכום עתק של 3.8 מיליארד שקל מקופות הגמל שלו, ובסך הכל מתחילת השנה הצליחו המתחרים לנייד אליהם מוצרי גמל מאלטשולר שחם בהיקף מצטבר של 44.9 מיליארד שקל.

כרית ביטחון לקראת האטה: יחס החוב־תוצר צפוי להתכווץ דרמטית | בלעדי
אלטשולר שחם בראש: מה עשה הכסף שלכם בנובמבר? | בדיקת גלובס
החל מהחודש הבא: תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עולה 

את ההשפעה של בריחת הכספים אפשר לראות באופן ברור על נכסי הגמל שמנהל בית ההשקעות. בחודש ינואר הסכתמו נכסי הגמל שניהלו בחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם על 206 מיליארד שקל. בעקבות יציאת הכספים למתחרים והתשואות השליליות (כפי שרשמו כל בתי ההשקעות מתחילת השנה), שגם הן צמצמו את היקף הנכסים, ההיקף העדכני נכון לסוף חודש נובמבר עומד על 151 מיליארד שקל "בלבד", כלומר אבדן של 27% בהיקף הנכסים בתוך 11 חודשים בלבד.

אם מרחיבים את בריחת הכספים מבית ההשקעות גם לשנה שעברה, רואים כי החל מחודש יולי 2021 עברה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם ליחס ניוד שלילי אל מול המתחרים. בחצי השנה השנייה של 2021 היא איבדה למתחרים סכום של יותר מ-11 מיליארד שקל, כך שבסך הכל בתוך כשנה וחצי "גנבו" ממנה המתחרים נכסים בהיקף של יותר מ-55 מיליארד שקל.

נזכיר כי בחודש אוקטובר אשתקד מיזג חברת הגמל והפנסיה את נכסי הגמל של פסגות שהיא רכשה באחת העסקאות הגדולות שנראו בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות. אז עמדו הנכסים של החברה על כמעט 215 מיליארד שקל, וכיום הם עומדים כאמור על 151 מיליארד שקל בלבד, צמצום של כ-30% בהיקף נכסי הגמל.

היציאה הגדולה של הכספים נעשית בעקבות תשואות החסר שרשם בית ההשקעות אל מול המתחרים. כך למשל, מסלול המניות בקרן ההשתלמות שלו רשמה מתחילת השנה תשואה שלילית של 15.6%, בעוד הממוצע בענף עמד על כ-12%. עם זאת, יש לציין כי בחודש נובמבר הוביל אלטשולר שחם את הטבלה, עם תשואה של 3.5% במסלול זה, לעומת תשואה ממוצעת של 2.4% בכל המסלולים הזהים.

המרוויחים מהירידה בחוזקה של אלטשולר שחם הם בתי ההשקעות הגדולים האחרים, ובראשם מור. בית ההשקעות כבר מנהל נכון לסוף נבובמבר נכסים בהיקף של כמעט 50 מיליארד שקל, והוא קרוב להראל הוותיקה (50.5 מיליארד שקל) ולכלל (54.5 מיליארד), כשבינם לבין אלטשולר שחם ניצבות רק הפניקס עם נכסים בהיקף של כ-67 מיליארד שקל ומיטב עם 65.4 מיליארד שקל.

מי עוד נהנה מהירידות של אלטשולר?

מור הצליח לנייד אליו מתחילת השנה כ-19 מיליארד שקל מהמתחרים, הרוב הגדול כאמור מנכסי הגמל של אלטשולר שחם. בנובמבר לבדו עמד הניוד החיובי על יותר מ-2 מיליארד שקלים, בדומה לחודשים יולי ואוגוסט.

חברות גמל נוספות שנהנו מהירידה בחוזק של אלטשולר שחם הם מיטב, שנייד 8.7 מיליארד שקל, כלל שניידה אליו 7.4 מיליארד שקל מתחילת השנה, אנליסט שנייד 5.2 מיליארד והפניקס שניידה 4.5 מיליארד שקל, גם זאת בקורלציה מלאה להצטיינות שלהן בתשואות.

מאלטשולר שחם נמסר בתגובה כי "לאורך עשרות שנים אלטשולר שחם הוא מבית ההשקעות המובילים בישראל בכל הפרמטרים, ולראייה האמון הגדול שאנו זוכים לו ממרבית לקוחותינו. בחציון השני של השנה אנו נמצאים בצמרת, ובחודש נובמבר מובילים את טבלת התשואות. לקוחות שעזבו בחצי השנה האחרונה הפסידו מכך".