בנק יפן זיעזע את השווקים, אבל לא את המשקיעים האלה

במשך עשרות שנים, הימורים נגד הבנק המרכזי של יפן נחשבו למסחר "יוצר האלמנות" • הגל האחרון של משקיעים ספקנים זכו לניצחון לאחר סיבוב הפרסה של הבנק באשר לשליטתו על עקום התשואה

מטה הבנק המרכזי של יפן / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama
מטה הבנק המרכזי של יפן / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama

להמר נגד הבנק של יפן התחיל סוף כל סוף להשתלם. ישנם אנשים החושבים שהבנק המרכזי רק מתחיל בשינוי כיוון במדיניות שיהיה גורף למדי.

● מלחמת האנרגיה באירופה: המאבק שהפך את הקלף החזק מול רוסיה לחסר שיניים | ניתוח 
המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית משנה כיוון. מה עומד מאחורי המהלך המפתיע? | שאלות ותשובות

פעולות מסחר הבונות על כך שהבנק של יפן יחמיר את המדיניות המוניטרית היו תחום מפסיד כל כך הרבה זמן שהן קיבלו בשווקים את הכינוי "יוצרות האלמנות". אבל הגל האחרון של משקיעים ספקנים זכו לניצחון.

"זה נעשה ברור יותר ויותר שמה שהם עושים ביפן, זה פשוט לא הגיוני", אמר ג'ונתן גרגורי, מנהל הכנסה קבועה במשרד הבריטי של UBS Asset Management. הוא הימר על כך שאגרות חוב של הממשלה היפנית ירדו בערכן עוד מתחילת השנה.

אתמול (שלישי), הבנק של יפן העלה את המגבלה על התשואה של אג"ח ממשלתיות לעשר שנים, מדיניות המכונה שליטה על עקום התשואה, השומרת שעלויות ההלוואה לא יעברו רף מסוים. הצעד נראה כצעד הראשון לעבר תנאים פיננסיים מחמירים יותר במדינה ששמרה על מדיניות מוניטרית מאוד מקלה במשך עשרות שנים.

הצעד מביא את המוסד הזה קרוב יותר לתיאום עם בנקים מרכזיים של כלכלות גדולות אחרות, שהעלו ריביות והגבילו תוכניות קניית אג"ח כדי להילחם באינפלציה הגרועה ביותר שחווה העולם מאז שנות ה־70. בנק יפן היה החריג ביניהם. הוא הותיר את המדיניות המוניטרית קלה עם ריבית שלילית ותוכנית רכישת אג"ח עצומה. זה הביא את הין לרמה הנמוכה ביותר נגד הדולר בכמעט שליש מאה מוקדם יותר השנה.

משקיעים נכוו כבר עשרות שנים בהימורים נגד בנק יפן. רבים שהימרו במשך השנים באו והלכו. משקיעים גדולים בוול סטריט וקרנות גידור שהימרו על שינויים במדיניות המקרו־כלכליתהשתכנעו שהפעם היא שונה. הבנק של יפן, הם הימרו, לא יוכל לשמור את הריביות ברמות מאוד נמוכות שהיו בזמן ששאר העולם מגדיל את עלויות ההלוואה בקצב המהיר ביותר מזה שנים.

אבל אפילו למי שהימרו שכך יקרה, התזמון היה מפתיע.

"היינו בפוזיציה מותאמת לכך, אבל לא ציפינו שזה יקרה כל כך מוקדם", אמר ג'ון רו, מנהל קרנות מרובות נכסים ב־Legal & General Investment Management. "יצאנו מפוזיציות באג"ח של ממשלת יפן הבוקר".

הוא צופה שהבנק של יפן ייאלץ להמשיך להדק מדיניות וקונה את הין מתוך ציפייה שהמטבע ימשיך להתחזק. משקיעים אחרים גם הם מגדילים הימורים על כך שהבנק המרכזי יאפשר לעלויות ההלוואה לעלות יותר ואולי אפילו יעלה את הריבית לטווח קצר.

חברת ההשקעות Caygan Capital, המנהלת כ־450 מיליון דולר ממשרדים בלונדון ובסינגפור, החלה לעשות הימורי שורט על אג"ח עתידיות של ממשלת יפן ביוני. נרוהיסה נקגאווה, מייסד החברה, אמר בזמנו שהוא מאמין שהבנק של יפן השיג את מטרתו להעלות את האינפלציה ולהאיץ את עליית המשכורות, ומתכוון לנטוש את מדיניות השליטה על עקום התשואה.

ביום שלישי אמר שאחת הקרנות של החברה עלתה השנה ביותר מ־10%, במידה רבה הודות לפוזיציית השורט "רבת המשמעות" הזו. נקגאווה משוכנע שהתשואות יעלו אפילו יותר - לכיוון 1% - ועדיין לא גרף את הרווחים.

ביום שלישי, תשואת אגרת החוב לעשר שנים זינקה לשיא רב־שנתי. היא סגרה ב־0.417%, על פי נתוני Tullet Prebon, מחיר הסגירה הגבוה ביותר מאז 2015. נכון לאחר הצהריים המוקדמים בניו יורק, הדולר ירד ביותר מ־4% לעומת הין, מה ששם את המטבע האמריקאי במסלול לירידה הגדולה ביותר לעומת המטבע היפני מאז מרץ 2009.

"הם מראים שהם לא נכנעים לשוק"

האינפלציה עולה ביפן, שינוי מהלחצים הדפלציוניים ארוכי השנים במדינה. מחירים לצרכנים עלו בקצב שנתי של 3.7% באוקטובר. בזמן שמדובר בעלייה שהיא נמוכה משמעותית מעליית האינפלציה בכלכלות אחרות - בארה"ב האינפלציה הגיעה ל־7.1% ובגוש האירו ל־10% - זה גם גבוה בהרבה מהיעד של בנק יפן, שהוא 2%.

הין החלש החמיר את האינפלציה החדשה ביפן. המדינה מייבאת אנרגיה, שמתומחרת ברובה בדולרים. המטבע הגיע לשפל רב שנתי של 152 ין לדולר באוקטובר. יותר לאחרונה, היחלשות הדולר והתערבויות במטבע על ידי משרד האוצר של יפן גרמו לשיקום מסוים של הין.

התזמון, המגיע לאחר שהין התחזק בלי שבנק יפן התערב, כנראה היה שיקול חשוב, כך אמר אדוארד דה לגנלאד, מייסד EDL Capital.

"לו היו עושים זאת כשהין עמד על 150, זה היה מראה חולשה. אבל בכך שהם עושים את זה כעת, הם מראים שהם לא נכנעים לשוק", אמר דה לנגלאד. "זה מגיע יותר מעמדה של כוח".

אנה רייצ'בה, המנהלת את Sonya Capital Management, קרן גידור גלובלית המבוססת בפאלם ביץ', פלורידה, אמרה שהחלה להמר על כך שהין ייסחר בערך גבוה יותר במחצית השנייה של השנה. "המסחר בהתחלה עיכב את הביצועים, אבל סוף כל סוף זה הסתדר", אמרה.