יוון היא הכלכלה המצטיינת של השנה. לאיזה מקום הגיעה ישראל בדירוג

ה"אקונומיסט" פרסם את דירוג הכלכלות שהפגינו את הביצועים הטובים בעולם בשנת 2022: יוון התייצבה במקום הראשון, וישראל לא רחוק מאחוריה • ברשימה נכללו 34 מדינות שנמדדו באמצעות 5 מדדי מאקרו: צמיחה, אינפלציה שנתית, רוחב האינפלציה, שוק המניות והחוב ממשלתי

לאיזה מקום הגיעה ישראל בדירוג הכלכלות המצטיינות של השנה? / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina
לאיזה מקום הגיעה ישראל בדירוג הכלכלות המצטיינות של השנה? / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina

ה"אקונומיסט" דירג את מדינת ישראל במקום הרביעי ברשימת הכלכלות שהפגינו את הביצועים הטובים בעולם בשנת 2022. "במזרח התיכון, ישראל נהנתה מהצלחה בשנת החולפת, על אף הכאוס הפוליטי", כתב העיתון הכלכלי מלונדון.

עסקאות הנדל"ן נחתכו, המחירים עוד לא: איך מוכרים דירות בשוק שנמצא בירידה ומה צפוי ב-2023 
ישראל משלמת מחיר כבד על הסגידה להייטק. הגיע הזמן להיגמל | רעיון, מדור חדש
מניות הגז חזרו למרכז הבמה, החוסכים לפנסיה הצביעו ברגליים והבלוף של השנה | שוק ההון מסכם את 2022 

המדד שיקלל חמישה מדדי מאקרו שונים: צמיחה, אינפלציה שנתית, רוחב האינפלציה (שיעור המוצרים שהתייקרו), שוק המניות והחוב הממשלתי. כפי שנחשף בגלובס, יחס החוב-תוצר של ישראל צנח השנה מ-68% לסביבות ה-60%. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים אומנם הגיעה לרמה גבוהה של 5.3%, אבל מדובר בכמחצית משיעור התייקרות המחירים "בעולם העשיר", כפי שציין ה"אקונומיסט".

במקום הראשון בדירוג זכתה יוון, שאחרי הטלטלות הכלכליות שעברו עליה עוד לפני הקורונה, הצליחה השנה לכווץ את שיעור החוב הלאומי ב-16%. אחרי יוון מוקמו פורטוגל ואירלנד במקומות 2 ו-3 בהתאמה. ישראל חלקה את המקום הרביעי יחד עם ספרד.

כלכלות גדולות יותר בעולם דורגו במקומות נמוכים יותר. ארצות-הברית נמצאת במקום ה-20, עם צמיחה מזערית של 0.2%. גרמניה נכנסה לרשימה במקום ה-30, עם אינפלציה גבוהה של 10%. רשימת הכלכלות המצטיינות כללה 34 מדינות, כשהאחרונה שבהן הייתה אסטוניה.

ההשוואה הבין-לאומית מעלה יתרון באינפלציה למדינות שהאנרגיה שלהן לא מתבססת על הגז והנפט הרוסי, כמו ישראל. כך גם ספרד למשל, שרוכשת גז טבעי מאלג'יריה ועושה שימוש באנרגיה סולארית, רשמה עלייה מתונה יחסית של 5.7% במדד המחירים לצרכן, מתחילת השנה עד אוקטובר. לטביה, לעומת זאת, ספגה השתוללות אינפלציונית של 20% בשל הסתמכות על האנרגיה של שלטון פוטין.