בנק דיסקונט הודיע: "לא נעניק אשראי לבתי עסק שמפלים לקוחות"

תיקון חוק מסתמן של הממשלה הנכנסת, שיאפשר לבתי עסק לסרב להעניק שירות בשל אמונה דתית, מעורר הדים • דירקטוריון דיסקונט הודיע כי "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי" • גם חברת הסייבר Wiz, מור גמל ופנסיה וחברת הביטוח AIG הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם בתי עסק שמפלים לקוחות

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ
אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

סערת חוק איסור אפליה עוררה גם את המגזר העסקי לנקוט עמדה. שורת גופים, בהם בנק דיסקונט, חברת הסייבר וויז, ומור גמל ופנסיה הודיעו כי לא יתקשרו עם עסקים שיפלו לקוחות. זאת, בעקבות דרישה של מפלגת הציונות הדתית בהסכמים הקואליציוניים לתקן את חוק איסור אפליה כך שעסק פרטי יוכל להימנע מלהעניק שירות או מוצר בשל "אמונה דתית", בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית ובמחיר דומה.

הקלות שבה הסכמים קואליציוניים מוחקים תוכניות קודמות | דרור מרמור, פרשנות
הדרישה של ההסתדרות משר האוצר הבא: העלאת שכר עובדי המגזר הציבורי ב־13% | ניתוח
גם שדרוג התחבורה הציבורית עלול ליפול קורבן לפוליטיקה מגזרית

משמעות התיקון הובהרה גם בראיונות של נציגי המפלגה, ח"כ אורית סטרוק וח"כ שמחה רוטמן. סטרוק אמרה כי "אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל. במדינת ישראל, שהוקמה אחרי 2,000 שנות גלות בזכות יהודים שמסרו את נפשם למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה".

גם רוטמן השמיע קו דומה כשנשאל בכאן רשת ב' האם בעל מלון דתי יוכל לבחור שלא לאחר קבוצת אנשים מהקהילה הגאה. הוא השיב בחיוב: "אם הדבר מנוגד לאמונתו ופוגע ברגשותיו הדתיים".

בנק דיסקונט: "לא נעניק אשראי לגופים מפלים" 

בתגובה על הדברים של השניים ופרסום התיקון, בנק דיסקונט, בהנהלת אורי לוין, יצא ביום שני בהודעה חריגה. "הבנק לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל".

בהודעה שמסר יו"ר הבנק, שאול קוברינסקי, נכתב כי "הדירקטוריון קיבל את המלצת הנהלת הבנק לעדכן את מדיניות האשראי, לפיה דיסקונט לא יעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי".

חברת הסייבר וויז: "דורשת מכל הספקים להתחייב למניעת אפליה" 

להודעת דיסקונט הצטרפה גם חברת הסייבר וויז (Wiz) של אסף רפפורט. החברה הודיעה כי היא "דורשת מכל ספקיה להתחייב למניעת אפליה מכל סוג שהוא. חברת וויז מאמינה ושמה במרכז ערכי שוויון וכבוד האדם. הקריאות לכרסום ערכים אלו כפי שנשמעו לאחרונה בזירה הפוליטית בישראל מדאיגות מאוד את החברה, ואנחנו מחויבים לעשות ככל שביכולתנו למנוע אפליה מכל סוג שהיא, כולל, מטעמי גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין או נטייה מינית".

אסף רפפורט / צילום: איל יצהר
 אסף רפפורט / צילום: איל יצהר

החברה, שעוסקת בתחום הגנת הסייבר בענן, הציבה שני תנאים: "החברה המתקשרת לא תפלה אדם מכל סיבה שהיא... בקבלת מוצרים ושירותים או בכניסה למקומות המספקים את השירות, למעט כאשר הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות או המקום, ואף אם הדבר יתאפשר על־פי התיקון המוצע לחוק איסור אפליה. החברה המתקשרת תתחייב כי תכיל התחייבות דומה על כל החברות שלחברה המתחייבת קשרים עסקיים עמם (לרבות, ספקים ושותפים)".

וויז הודיעה כי "אי־הסכמה להתחייב לעקרונות או הפרה שלהם יהוו עילה מבחינתה של וויז לסיים כל התקשרות עסקית עם החברה המתקשרת".

חברת וויז אינה עובדת עם משרדי ממשלה, אך היא משרתת בנקים ישראליים וקופות חולים, בהם יוכלו רופאים או אחיות שלא לתת טיפול רפואי למטופלים בשל אמונתם או נטייתם המינית, אם יאושרו החוקים הגלומים בהסכמים הקואליציוניים. בנוסף, החקיקה המדוברת עשויה להיות מיושמת בכל סוג עסק, כולל רשתות בתי מלון או מזון, המקבלים בעצמם שירותים מחברות סייבר ישראליות.

גם שותפתו לשעבר של רפפורט, מנכ"לית מרכז המו"פ של מיקרוסופט, מיכל ברוורמן־בלומנשטיק, יצאה בהכרזה דומה בעמוד הלינקדאין שלה, ללא האיום המרומז בהפסקת השירות: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

גם קבוצת Team8, המקימה ומשקיעה בחברות טכנולוגיות הצטרפה לקריאה."הצלחתנו והצלחת המשק הישראלי כולו תלויות בכבוד הדדי ובהמנעות מאפליה על רקע דת, גזע, מין ונטיה מינית", נכתב בהודעה מטעמם. "קבוצת Team8 מאמינה שגיוון הוא מפתח להצלחת הארגון וגאה בשוויון ההזדמנויות שהיא מעניקה לנשים ואנשים מרקעים שונים".

מור גמל ופנסיה: "לא נשקיע ולא נעניק אשראי"

ועדת ההשקעות של מור גמל ופנסיה הודיעה גם היא כי "לא תשקיע או תעניק אשראי לעסק או גוף הידוע לה כי הוא מפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית".

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, אמר כי "כגוף מוסדי אשר מנהל את כספם של חוסכות וחוסכים, אנו מאמינים שהאחריות שלנו לא מסתיימת בניהול השקעות מקצועי ואחראי, אלא גם בקידום ערכים של גיוון והכלה. ההחלטה שלא להשקיע או להעניק אשראי לגופים המפלים על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית, מדגישה את אחריותנו כלפי לקוחותינו ושותפינו העסקיים, והקהילה בכלל".

AIG: "נפסיק לבטח עסקים ולעבוד עם ספקים שיבצעו אפליה"

בתוך כך, גם חברת AIG ישראל החליטה בעקבות סערת חוק האפליה והקריאות לאפליה על רקע נטיות מיניות, דת ולאום במערכת הפוליטית, להפסיק לבטח כל עסק שיבצע אפליה מכל סוג.

מהחברה נמסר כי "AIG חרטה על דגלה לקדם ערכי שוויון, סובלנות וכבוד האדם וחירותו, ולא תקבל פעולות המכרסמות בערכים אלה מצד מבוטחיה וספקיה".

יפעת רייטר, מנכ"לית AIG,מסרה: "מאז ומתמיד חברת הביטוח AIG שמה בראש סדר העדיפויות שלה את ערכי הסובלנות, השוויון וקבלת האחר. לא הסכמנו בעבר ולא נסכים גם כעת לקבל אמירות ומעשים שפוגעים באוכלוסיות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. בפתחה של שנת 2023, שיח גזעני ומפלה אינו מתקבל על הדעת. אני קוראת לראשי המשק לפעול בצורה נחושה ולהוקיע מהשורש את התופעה הפסולה הזו". 

נזכיר כי הפרזנטורים המובילים את קמפיין AIG הם אסי עזר ובן זוגו אלברט אסקולה.