ההצגה החדשה בקאמרי שאתם חייבים לראות והקונצרט של הפילהרמונית שלא כדאי לפספס

ההצגה "נרות יום הולדת" שעלתה עכשיו בקאמרי מגוללת את סיפור חייה המוחמצים של אישה אמריקאית, המוצאת את נחמתה היחידה במסיבת יום ההולדת השנתית שלה • תערוכת פסלים ורישומים של האמן הישראלי-בריטי דניאל סילבר במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב• התזמורת הפילהרמונית הישראלית והכנר הדני ניקולאי שפס־זניידר ינגנו יצירות של ברהמס והיידן בסדרת קונצרטים • מדור חדש על כל הדברים המעניינים מחוץ לבית 

ההצגה ''נרות יום הולדת'' בתיאטרון הקאמרי / צילום: שמחה ברבירו
ההצגה ''נרות יום הולדת'' בתיאטרון הקאמרי / צילום: שמחה ברבירו

הצגה
"נרות יום הולדת" 

תאריך: 4.1.23
מקום: תיאטרון הקאמרי
כתובת: שדרות שאול המלך 19, תל אביב
משך ההצגה: 90 דקות
מחזאי: נח היידל
במאית: רוני ברודצקי
תרגום: אלי ביז'אווי
שחקנים: אולה שור־סלקטר, ישי גולן, ערן מור, כנרת לימוני, נעמה שיטרית, אלון סנדלר
טווח מחירים: 75-220 שקלים (תלוי במיקום באולם)
זמינות כרטיסים ומועדי הצגות: www.cameri.co.il

אפשר לומר על "נרות יום הולדת", מחזה שכתב התסריטאי והמחזאי האמריקני נח היידל ("לילה אחרון בעיר") ושעלה כעת בתיאטרון הקאמרי, שהוא מיישר קו עם קונפורמיזם ישן ומוכר; הוא הודף את האישה חזרה למטבח, מקובע על הגדרות מצמצמות של נשים, ומוחק כל קיום מעבר לגבולות ביתהּ ומשפחתהּ של הדמות הראשית, ארנסטין, שמכריזה: "אני מורדת ביקום, נלחמת ביומיומי, עוד אפתיע את אלוהים".

המטמורפוזה שעוברת גיבורת ההצגה

אלא שבאותה נשימה, קשה להתווכח עם עוצמת הרגשות שמעוררת ההפקה הישראלית, שביימה רוני ברודצקי ואותה נושאת על כתפיה השחקנית הנפלאה אולה שור־סלקטר. במשך 90 דקות רצופות - שבמהלכן היא אינה יורדת מהבמה, לא מחליפה תלבושות או פאות ולא משנה איפור, עוברת דמותה, ארנסטין, מטמורפוזה פיזית מרשימה. מטינייג'רית קופצנית וסקרנית, היא הופכת לזקנה בת 107. על ציר הזמן חווה הצופה יחד איתה לידות, פרידות, אהבות, אכזבות, שמחות קטנות של ימי חולין, תחושות החמצה. חיים.

מרכז ההצגה: אפיית עוגה

זה מתחיל, נמשך ומסתיים במטבח. מרכז הבית העירום מקירות, שניצב על במה מסתובבת, כמו שעון נטול מחוגים שלא עוצר, ממשיך בשלו, מחשב את הקץ לאחור. על הבמה חיות הדמויות את זמנן המִתקתק. מחוצה לה, זמנן אזל. בטקס משפחתי, שעובר מאם לבת וחוזר מדי שנה ביום הולדתה של ארנסטין, הופכים מרכיבי עוגה פשוטה - ביצים, חמאה, סוכר וקמח - לחלקיקים קוסמיים מהם נוצר עולם ומלואו של זיכרונות. הריטואל הופך לקפסולת זמן שלוכדת ומקפיאה תקופות בחיים. 90 שנות חיים ב־90 דקות. כשהכל מסביב מתפוגג, כשעולמות קורסים לתוך עצמם, נקודת האחיזה, העוגן שמאיר את החשכה הגדולה, הוא הטקס; רגע בו הזמן נעצר כדי שנוכל להודות על המעט שיש, שהולך ומתמעט. אי אפשר שלא להזדהות עם זה.

השחקנים יוצקים חיים בדמויות של המחזאי

לצד שור־סלקטר משחקים ערן מור כאהוב נעוריה ומאוחר יותר כבעלה של ארנסטין, כנרת לימוני בתפקיד משולש כאמהּ שלימדה אותה לאפות, כזוגתו הנוירוטית של בנה וכנכדתה. את הבן, בילי, מגלם אלון סנדלר ואת בתהּ, מדלן, הסובלת מדיכאון קליני, משחקת נעמה שטרית. ויש גם דג זהב עם זיכרון קצרצר בשם אנטמן. לאורך המחזה מאבדת ארנסטין בזה אחר זה את כולם חוץ מאחד - קנת, חבר ילדות, שכן מהבית ליד, המאוהב בה מתמיד. ישי גולן, בתפקיד הנער, הגבר והזקן הגמלוני, שאהבתו העיקשת מוכיחה עצמה כמשתלמת, מביא לבמה נועם ואלגנטיות. הוא חומק ממוקשים פוטנציאליים בטקסט וכובש, כהרגלו, ברכות.

ברודצקי ושחקני ההצגה יוצקים חיים בסילואטות שכתב היידל, וטווים בכישרון נקודות חיבור והזדהות. המשחק מאופק והדמויות אנושיות ומרגשות. ההצגה "נרות יום הולדת" שולחת את הצופה הביתה מהורהר ומבקשת, בדרכה, לפנות מקום לטקסיות, לעצור ולחבק את הרגע, להיעצר על מה שחשוב באמת.

תערוכה
"מקהלה והשולחנות המהלכים"

מקום: המרכז לאמנות עכשווית
כתובת: צדוק הכהן 2, תל אביב
אוצר: ניקולא טרזי
שעות וימי פתיחה: שני עד חמישי: 14:00-19:00, שישי ושבת: 10:00-14:00
תאריך נעילה: 21.1.23

במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב נפתחה בחודש שעבר "מקהלה והשולחנות המהלכים", תערוכת יחיד של האמן הבריטי־ישראלי דניאל סילבר (50). מקור ההשראה של התערוכה הוא סט פסלי קבורה מהמאה השלישית לספירה שנמצאו בחפירות בית שאן, המוצגים באוסף הקבע של מוזאון ישראל בירושלים.

בקומת הקרקע של המקום מוצג "מקהלה" - מיצב בן שמונה פסלי קרמיקה צבעוניים של דמויות אנושיות. לצידם, ארבעה רישומי דיו ופסטל ממוסגרים, אשר בכל אחד מהם דיוקן אישה המצוירת מהפרופיל. התערוכה ממשיכה בקומה הבאה, בה ניצבים פסלי השולחנות המהלכים: שלושה שולחנות שרגליהם העשויות חימר מזכירות צורת מגפיים גדולים או גפיים של חיה.

בעבודותיו של האמן ניכרת השפעה מפיסול יווני־רומי עתיק וכן מפיסול מודרניסטי, והן מתאפיינות בצבעוניות עזה. מחירי הרישומים של סילבר, המיוצג על ידי גלריה "פירת' סטריט" בלונדון (frith street gallery), נמכרים בכ־12 אלף פאונד (מחיר התחלתי). שווי פסליו נע בין 25 אלף לכ־100 אלף פאונד.

קונצרט 
הפילהרמונית מארחת את הכנר ניקולאי שפס־זניידר 

תאריך: החל מ-29.12.22
מקום: היכל התרבות
כתובת: הוברמן 1, תל אביב
משך הקונצרט: כשעתיים
מנצח: להב שני
טווח מחירים: 610-150 שקלים, עם הנחות לזכאים
זמינות כרטיסים ומועדי קונצרטים: www.ipo.co.il

התזמורת הפילהרמונית הישראלית תקיים החל מה־29 בדצמבר שתי סדרות קונצרטים בניצוחו של מנהלה המוזיקלי, להב שני, בהן יתארח כסולן הכנר הדני ניקולאי שפס־זניידר (47), המופיע בקביעות על הבמות החשובות ביותר בעולם. התוכנית הראשונה כוללת שלוש יצירות: פתיחה מספר 2 מאת לואיז פארנק (Farrenc), מלחינה צרפתייה נשכחת בת המאה ה־19; סימפוניה מספר 104 מאת היידן; והקונצ’רטו הכביר לכינור מאת ברהמס, שנחשב לאחת מפסגות הרפרטואר לכינור. אורך התוכנית: כשעתיים (עם הפסקה).

בתוכנית השנייה יבוצעו הקונצ’רטו לכינור מספר 1 של מקס ברוך (Bruch), שאמנם מבוצע בלי סוף אך מהנה תמיד, וסימפוניה מספר 5 של אנטון ברוקנר, מגדולי המלחינים הסימפוניים של סוף המאה ה־19. אורך התוכנית: כשעתיים (עם הפסקה).

שתי התכניות משלבות בצורה מעניינת את המוכר והאהוב (הקונצ'רטי של ברוך ושל ברהמס, הסימפוניה של היידן) עם יצירות פחות פופולאריות שבהחלט ראויות להיכרות: הפתיחה של לואיז פארנק, שמוכרת רק למתי מעט, והסימפוניה החמישית של ברוקנר, יצירת בת למעלה משעה ורבע שאינה מבוצעת תדיר.