אילו הוצאות כדאי לדחות ואיך הפסדים בבורסה יכולים לחסוך בתשלומי מסים: 8 טיפים לקראת סוף שנת המס

למה לא כדאי לכם לדחות את הגשת מסמכי המס, אילו הוצאות עדיף לדחות לשנה הבאה, ואיך ההפסדים בבורסה או בקריפטו יכולים לחסוך לא מעט תשלומי מסים? • רגע לפני סוף שנת המס, מומחים ממליצים על הפעולות שאסור לחכות איתן למחר

לחסוך מס / צילום: Shutterstock
לחסוך מס / צילום: Shutterstock

בעוד כמה ימים מסתיימת שנת 2022, ואיתה גם שנת המס הנוכחית. עד 31 בדצמבר ניתן עדיין לעשות פעולות מסחריות, עסקיות וכלכליות אשר יחשבו לצורכי מס ככאלה שבוצעו בשנה הנוכחית. למה זה חשוב? הפער בין היום ל-1 בינואר יכול להשפיע משמעותית על חבות המס של עסקים ויחידים. רגע לפני שההזדמנות חולפת, מומחי מס ממליצים על 8 פעולות שאסור לחכות איתן למחר.

עשרת פסקי הדין החשובים שניתנו בשנת 2022 בנוגע למיסוי נדל"ן
את הנתון הזה לא ראינו בשוק הנדל"ן כבר 25 שנה. האם מחירי הדירות יירדו? 

דחיית הדוח השנתי עשויה לעלות ביוקר

סוף שנה נחשב לסיוט אצל לא מעט עסקים בישראל שמיואשים מהבירוקרטיה. אבל מפתה ככל שישמע, לדחיית הגשת הדוח השנתי יש השלכות. לכן, עו"ד טלי ירון-אלדר, שותפה במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר, מציעה לכל העסקים לנקות שולחן. "יש חשיבות להגיש את הדוח השנתי עד סוף השנה. זה לא רק החשיפה לקנסות במקרה של איחור, אלא שאיחור בהגשת הדוח מבטל שנת התיישנות ביכולת של מס הכנסה לבחון את התיק לאחור. כיום, מס הכנסה יכול לפתוח תיק לביקורת עד 4 שנים אחרי סיום השנה בה התיק הוגש. ולכן, כאשר מגישים תיק בזמן, מקבעים את זמן ההתיישנות שלו".

פעולה נוספת שחשוב לעשות לקראת סוף השנה, היא בדיקה התוצאות העסקיות עד כה. עו"ד ירון-אלדר מסביר כי "זה יאפשר להתאים את תשלום המקדמות לתוצאות העסקיות הסופיות. התאמה זו חשובה כדי למנוע מצב בו צריך לקבל החזרים גדולים ממס הכנסה, אשר מטבע הדברים גוררים שאלות מצד רשות המסים. זה גם מונע מצב לא נעים הפוך - הצורך לשלם סכום גדול למס שלא היינו ערוכים לו, מה שיכול לפגוע בעסק מבחינה תזרימית. בזה גם יש קנסות אם חורגים לכאן או לכאן".

עובדים מהבית יכולים להיות זכאים לניכוי מס

נשארתם לעבוד מהבית גם אחרי הסגרים? יכול להיות שאתם זכאים להפחתת חבות המס בעקבות ההוצאות על העבודה מהבית. לדברי עו"ד אלי דורון, מומחה למיסוי ממשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', "כל הוצאה ששימשה לייצור הכנסה מותרת בניכוי. על כן, נישום העובד מביתו יוכל לדרוש בניכוי הוצאות יחסיות ששילם בקשר לדירה, בהתאם לשטח הדירה המשמש אותו לעסקו מכלל שטח הדירה".

על אילו הוצאות מדובר? לדברי עו"ד דורון, "בין היתר: הוצאות שכירות, ארנונה, פחת, חשמל, מים, ועד בית, אינטרנט, טלפון וכיבוד, בכפוף לתקרת סכום ההוצאה המותר בניכוי כאמור בתקנות מס הכנסה". זאת, כמובן, בכפוף לכך שיוצגו חשבונות תקופתיים המעידים על היקף ההוצאות השוטפות.

ההוצאות שכדאי לדחות ואלה שעדיף להקדים

טיפ מס נוסף שמציע עו"ד דורון מתייחס לדחייה או הקדמה של תשלומים והוצאות בעלי השלכות על חבות המס כמו קרנות השתלמות ופיצויים. "בהתאם לתוצאות העסקיות של השנה החולפת יש לבדוק אפשרות של הקדמה או דחייה של תשלומים תקופתיים, בייחוד כאלה שניתן להכיר בהם על בסיס מזומן, לצורך הגדלה או הקטנה של ההוצאות השנה. ככל שההכנסות השנה היו גבוהות במיוחד, יש מקום לשקול הקדמה של ההוצאות השוטפות על-מנת להקטין את שורת הרווח השנתי (וכפועל יוצא מכך - את חבות המס). לעומת זאת, ככל שלעסק צפויות הכנסות גבוהות יותר בשנה הבאה, יש מקום לשקול דחייה של ההוצאות השוטפות לשנה הבאה".

זיכוי מס על השקעות בסטארט-אפים בדרך?

ההשקעות בהייטק ירדו בשנה החולפת לרמתן הנמוכה מזה שנים, אך הסטראט-אפים עדיין מושכים משקיעים. לדברי עו"ד יובל נבות, שותף במחלקת המסים במשרד הרצוג, "כדאי לחכות עם השקעות בסטארט-אפים לתחילת שנה הבאה. רשות המסים הציעה בעבר לתת זיכוי בשיעור של 33% מסכום ההשקעה של יחידים בחברות סטארט-אפ. הצעה זו, שלא עברה במהלך השנה הזו מסיבות שונות, צפויה לעלות על סדר היום שוב בשנה הבאה. אם ההצעה תעבור, תוקפה יהיה החל מ-1 בינואר 2023. לכן, הסבלנות עשויה להיות שווה הרבה כסף".

הסיווג שמצמצם מס על אופציות בעשרות אחוזים

בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופת הגאות בשוק ההון, גדל השימוש במתן אופציות כמנגנון לתגמול עובדים - גם בחברות הייטק רבות וגם אצל בכירים במשק בכלל. תום שנת המס זה הזמן לבדוק האם ניתן לצמצם את המס על האופציות בעשרות אחוזים. לדברי עו"ד דורון פסו, מומחה למיסוי ממשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', "כל הטבה שניתנת לעובד על-ידי המעביד תחשב להכנסה אצל העובד - בין אם מדובר בכסף או 'בשווה כסף'. יחד עם זאת, ככל שהעובד אינו בעל שליטה בחברה, ניתן לעשות שימוש במסלולים המוצעים בפקודת מס ההכנסה, כדי לבחור אם ההכנסה תסווג כהכנסה פירותית בידי העובד או כהכנסה מרווח הון ששיעורי המס בגינה נמוכים יותר (הבדל בשיעורי המס הנע בין 25% לבין 48%)".

עו"ד פסו מבהיר כי "המעסיק הוא זה שאחראי לדווח לרשויות המס על המסלול הנבחר, לרבות הבחירה במסלול רווח הון, כדי שתקום הזכאות למס בשיעור נמוך לעומת המס השולי. (הסעיף רלוונטי רק לעובדים)".

מתי עדיף לממש את ההפסדים בבורסה?

בתום שנה של ירידות בשוקי ההון ומדדים המרכזיים, מומחי המס מסבירים כי יש גם דרך לעשות לימודה מהלימונים. אחת הדרכים, היא לממש את ההפסדים שהיו עד כה על הנייר, כדי שניתן יהיה לקזז את ההפסד מול רווח שצברתם באותה השנה. עו"ד ירון-אלדר מסבירה כי "מימוש ההפסד מאפשר לעשות שימוש בהפסד כנגד רווח שנצבר באותה שנה". באילו מקרים מדובר? "למשל, אם נעשתה בשנת מס מסוימת עסקה למכירת נכס מקרקעין שהביאה לחיוב במס שבח, מימוש הפסד מניירות ערך יקטין את החבות במס שבח. אין מניעה לרכוש מחדש ניירות ערך שנמכרו", אומרת אלדר.

גם רו"ח כפיר אילני, שותף בחטיבת המס ומוביל תחום מיסוי Deloitte Private, ממליץ לנצל את הימים האחרונים של השנה למכור ניירות ערך שעשויים לסייע להקטין את חבויות המס. "בנוסף, ניתן לקזז הפסדי הון שוטפים מניירות ערך גם כנגד ריבית ודיבידנדים שהתקבלו בשנת 2022 בתנאי ששיעור המס החל על הריבית או הדיבידנד, במקרה של יחיד לא עולה על 25%, ובמקרה של חברה לא עולה על 23% (מס חברות)".

גם הפסדי קריפטו יכולים לשמש לניכוי מס. שוק הקריפטו ספג בחודשים האחרונים לא מעט טלטלות, בהן הקריסה המהדהדת של בורסת FTX והתרסקות מטבעות דיגיטליים כמו הטרה לונה. בין היתר, ערכו של הביטקוין נחתך בכ-61% מאז ינואר 2022.

עו"ד עמי בן יעקב, ממשרד עו"ד בן יעקב, המתמחה בנדל"ן, ניהול הון משפחתי וסייבר, מציע להשתמש בהפסדים הללו שספגו שחקנים בזירת הקריפטו לטובת הקטנת חבויות מס. "אם אדם מימש את הביטקוין שברשותו במחיר נמוך מהמחיר בו הוא נרכש, ניתן להכיר בהפסד בחישובי המס. מדובר במהלך שרק לאחרונה הפך למעשי לאחר שהמפקח על הבנקים הורה לבנקים לקבל כספי קריפטו".

פריסת מס שבח בנדל"ן יכולה להיות משתלמת

גם בזירת מיסוי הנדל"ן יש מה לעשות שנייה לפני סוף השנה. לדברי עו"ד בן יעקב, כדאי לבחון את האפשרות לפרוס תשלומי מיסוי נדל"ן שונים. "מס שבח מקרקעין הוא מס החל על הרווח שבין המחיר בו נרכש הנכס, למחיר בו הוא נמכר, בתוספת הצמדה למדד וקיזוזים אחרים", מסביר עו"ד בן יעקב. "המס מהווה מקדמה על חשבון המס השנתי. פריסת המס מתאימה בעיקר למוכרים בעלי הכנסה נמוכה בתקופה של 4 שנים (כולל שנת המכירה) שקדמו למכירה ובכך מאפשרת להפחית את המס הסופי בצורה משמעותית".

אם נאלצתם לפרק חברה, עדיף לבצע זאת מרצון

אם אתם בעלי חברה שאינה פעילה, זה כנראה הזמן המתאים לשקול לסגור אותה. לדברי עו"ד פסו, "סוף השנה הוא זמן מתאים לבחון אפשרות של פירוק חברה לא פעילה. פירוק מרצון חוסך בתשלום אגרות בשנה העוקבת ואילך, מונע סיווג של החברה כ'מפרת חוק', ובתנאים מסוימים מאפשר קיזוז הפסד הון, ככל שבעל המניות השקיע כספים בחברה אותם הוא לא יוכל לקבל בחזרה".