הריבית זינקה בפעם השביעית ברציפות: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע?

העלאת הריבית הנוספת של בנק ישראל, שעומדת כעת  על 3.75%, מעלה איתה גם את ריבית הפריים • הריביות הגבוהות פוגעות גם ברוכשי הדירות וגם ביזמי הנדל"ן, אבל מה ניתן לעשות? כנראה שלא הרבה

ההחזר החודשי על המשכנתה ממשיך לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ההחזר החודשי על המשכנתה ממשיך לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנק שנוצר בעקבות העלאות הריבית מתהדק סביב הצוואר הפיננסי של משקי הבית לווי המשכנתאות: החזרי המשכנתאות יעלו החודש ב-131 שקל בממוצע לחודש, והן משלימות עלייה כוללת של 876 שקל בתוך 8 חודשים, עם אפשרות לעלייה נוספת בחודשים הקרובים. מצד שני, גם מצבם של יזמי הנדל"ן מורע משמעותית, שכן העלאת הריביות מגדילות את החוב שלהם לגופים המלווים אותם פיננסית.

נגיד בנק ישראל הודיע לפני שעה קלה על העלאת הריבית בחצי נקודת האחוז לרמה של 3.75%. כתוצאה מכך עלתה ריבית הפריים ל-5.25% - שיעור ריבית שהמשק לא הורגל לה יותר מעשור. התוצאה: לוקחי משכנתאות שהיו מורגלים בריביות נמוכות מאוד, נאלצים להתמודד עתה עם ריביות פריים גבוהות, ובנוסף, המסלולים צמודי המדד עלו באחרונה, עקב המדדים הגבוהים.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מציינים כי "העלייה המשמעותית בהחזר החודשי שצפויה להימשך בחודשים הקרובים, תקרב את יחס ההחזר של משקי בית רבים ל-40% מההכנסה החודשית שלהם, רף שנחשב מסוכן ומבטא קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתה לאורך זמן. אם מצרפים לנתון הקשה הזה את העובדה שחלק ממשקי הבית נאלצים לקחת הלוואות חוץ בנקאיות או קמעונאיות כדי לרכוש דירה או כדי לשלם את מדדי תשומות הבנייה, מתגלה תמונה קשה בהרבה. הזינוק החד בהחזר החודשי של משקי בית רבים חייב להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה, כאשר במקביל אין ספק שבנק ישראל חייב לספק פתרונות לפני שיהיה מאוחר מדי".

מה ניתן לעשות?

מה ניתן לעשות במצב הנוכחי? כנראה שלא הרבה. המוצא הקל ביותר, שעליו מצביעים יועצי המשכנתאות הוא לאפשר ללווים להאריך את תקופת המשכנתה בתנאים הקיימים ללא שינוי בשיעור הריבית. באחרונה בנק הפועלים אימץ את המתכונת הזו. בנק הפועלים אף יצא אתמול בהודעה, לפיה יספוג את עליית הריבית הבאה של בנק ישראל ללקוחות קיימים העלולים להתקשות בתשלומי המשכנתה שלהם. עוד מציעים היועצים לאפשר איחוד הלוואות ופריסתן במסגרת המשכנתה עד 70% מערך הנכס.

"אין סיבה שלקוחות שקורסים תחת גובה התשלומים החודשיים, לא יוכלו להוריד את הריבית ואת ההחזר החודשי באמצעות מיחזור ההלוואה בשעבוד הנכס שברשותם", מציינים בהתאחדות, ומדווחים כי "אנו עדים למבול של פניות מצד לקוחות ומשקי בית שמתקשים לעמוד בתשלומי המשכנתה, לצד יוקר המחייה שמוסיף לעלות ולאור החשש שהמשק הישראלי לפני מיתון - מתחייבת היערכות של כל הגורמים הרלוונטיים לפני שיהיה מאוחר מדי".

כאמור, לא רק רוכשי הדירות בצרות, אלא גם יזמי הנדל"ן. יזמות נדל"ן מוכרת כענף עתיר ליוויים פיננסיים ולעתים איגו"ח., ובעת האחרונה פורסם בגלובס על מספר יזמים שנקלעו לבעיות כתוצאה מכך, וכתוצאה מירידה חדה שנרשמה בביקושים לדירות שלהם.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו הגיב להעלאת הריבית הנוכחית, כי "כפי שהזהרנו לאורך החודשים האחרונים, המשך העלאת הריבית מסכנת מאוד את יכולתו של ענף הבנייה והתשתיות לבצע את המשימות שמוטלות עליו ובכך מסכנת את יציבות המשק כולו. השורה תחתונה שאליה מוביל בנק ישראל הוא חיתוך של מעל 30% בקצב התחלות הבנייה לעומת הרבעון הראשון של השנה. אנו נסיים את 2022 עם התחלת בנייה של פחות מ-64,000 יחידות דיור - כמעט ללא שינוי מהשנה שעברה ורחוק כמעט 40,000 יחידות דיור ממה שנדרש לשוק כעת.

"זינוק הריבית מפחית בכל חודש את יכולתם של יזמים וקבלנים רבים לתכנן את פעילותם ובשוליים כבר דיווחו יזמים בשוק הדיור וקבלני תשתיות כי הם נתקלים בקושי לאשר ליווי בנקאי ולממן את הפעילות שלהם. הממשלה חייבת להוביל שינוי דרמטי לאורך כל שרשרת האספקה של הדירות והתשתיות כדי להציל את הענף ממיתון מסוכן. עליה לשווק קרקעות מוזלות עם פטור ממס רכישה על הקרקע, לבצע השקעה מאסיבית בהפחתת בירוקרטיה וקיצור הליכי רישוי בנייה, להשקיע בתשתיות תומכות דיור ולתמרץ רשויות מקומיות במימון הוצאות פיתוח בגין תוספת דירות. בנוסף המדינה נדרשת עכשיו להאיץ ולתקצב הכשרה מאסיבית של עובדים בתחומים שישראלים מבצעים. רק כך נראה שינוי בהמשך".