איך הכנסת חילקה את הוועדות לאופוזיציה לעומת הכנסות בעבר?

לכבוד הקמת הוועדות בדקנו מה קיבלה האופוזיציה. יש להפריד בין הכמות לאיכות • המשרוקית של גלובס

בועז טופורובסקי, יש עתיד / צילום: דוברות הכנסת
בועז טופורובסקי, יש עתיד / צילום: דוברות הכנסת

אתמול (ד') הוועדה המסדרת הצביעה על חלוקת ועדות הכנסת. לפי ההחלטה, האופוזיציה תעמוד בראשות ארבע מתוך 12 הוועדות הקבועות: ביקורת המדינה, המדע, עלייה וקליטה ומעמד האישה. אמנם הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמות בסופו של דבר, אבל לא לפני שהאופוזיציה הביעה מרמור. "החלוקה לא בהכרח הוגנת. אנחנו מבינים את הטענה של השר קיש שבעצם מחזירים לנו", אמר בועז טופורובסקי (יש עתיד). הדברים נאמרו גם על רקע חלוקת החברים בתוך הוועדות, אבל כדי לתת קצת הקשר לעניין התמקדנו בחלוקת יושבי הראש.

קודם כל, חשוב לדעת שבישראל ראשות הוועדות נקבעת בין הקואליציה לאופוזיציה בהסכמה, למעט הוועדה לביקורת המדינה שתקנון הכנסת קובע מאז 2008 שהיו"ר שלה יגיע מהאופוזיציה. זה לא המצב המחייב ויש מדינות עם הסדרים אחרים: בקנדה נקבע מראש אילו ועדות תקבל לידיה האופוזיציה, ובארה"ב ואוסטרליה מוגדר מראש שבראשות כל הוועדות תעמוד מפלגת הרוב.

אז האם האופוזיציה החדשה קיבלה משמעותית פחות מבד"כ? מספרית, לא. האופוזיציה קיבלה לעמוד בראשות ארבע ועדות, לעומת הממוצע של 2.8 ועדות לאורך כל שנות המדינה. גם אם נחשב רק מאז ממשלת נתניהו הראשונה, אז הכנסת התחילה לעבוד עם 12 ועדות קבועות, הממוצע עומד על 3.3, פחות מארבע. באחוזים, האופוזיציה צפויה להחזיק בשליש מהוועדות הקבועות, לעומת ממוצע של 27.5% לאורך כל שנות המדינה.

אבל ישנה גם שאלת האיכות. לפי הממ"מ, אם נשים בצד את הוועדה לביקורת המדינה ששמורה לאופוזיציה כברירת מחדל, היא לרוב מקבלת את ועדת הכלכלה, ולא פעם את ועדת הפנים והגנת הסביבה ואת ועדת החינוך, התרבות והספורט (אם כי את שתיהן קיבלה מעט פחות פעמים מהקואליציה) ואת ועדת המדע והטכנולוגיה. במקרה הזה, ועדת הכלכלה, הפנים והחינוך הושארו כולן לקואליציה לטובת ביקורת המדינה, מעמד האישה והעלייה והקליטה. הוועדות האלו נחשבות לבעלות פחות השפעה מאלו שהאופוזיציה לרוב מקבלת.

והאם יש על מה "להחזיר" לקואליציה הקודמת? לשיפוטכם. הקואליציה הקודמת השאירה לאופוזיציה שלוש ועדות: ביקורת המדינה, המדע והטכנולוגיה וקידום מעמד האישה. מדובר במספר קרוב לממוצע, אבל שוב ועדת הכלכלה הושארה לקואליציה. גם היא לא קבעה תקדים: ממשלת נתניהו־גנץ השאירה לאופוזיציה רק שתי ועדות, ביקורת המדינה ומעמד האישה. זו יכולה להיחשב לנדיבות ביחס לממשלות האחדות של שנות ה־60 וה־80, שלא השאירו לאופוזיציה דבר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:
מרכז המחקר והמידע של הכנסת: השתייכות יושבי-ראש הוועדות הקבועות של הכנסת לקואליציה ולאופוזיציה
●  מרכז המחקר והמידע של הכנסת: חלוקת ראשות ועדות הפרלמנט לפי שיוך לקואליציה ולאופוזיציה - מידע משווה