מה יהיה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה? עוד שאלות ל-2023

בפעם הקודמת העלינו שאלות (ותשובות) בנוגע ל"חשודות המיידיות" של 2023: סוגיות כמו ריבית, אינפלציה ומיתון • הפעם נדבר על מה שצפוי לשוקי הטכנולוגיה והנדל"ן, ועל "חופי מבטחים" למשקיעים במקרה שאירועים גלובליים ימשיכו להכות • כתבה שנייה משתיים

צילום: איל יצהר
צילום: איל יצהר

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

בטור הקודם שאלנו כמה שאלות מרכזיות בנוגע לצפוי ב-2023. בין היתר נגענו בסוגיות של אינפלציה, מיתון וריבית. הפעם נדון בעוד כמה שאלות בוערות, להשקפתנו, על ענפים ואפיקים שונים.

מיתון, אינפלציה, ריבית וכל השאר - השאלות הגדולות של שנת 2023 | כתבה ראשונה
נביא הזעם שחזה את משבר 2008: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" | ראיון
ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות והשכר נטו יעלה ב־2023

1. האם יש סיכוי שנראה ב־2023 התחלה של ירידת מחירים של דירות למגורים?

בהחלט, וזאת חרף הגידול הדמוגרפי, ה"מחסור" בקרקעות פנויות לבנייה, עלויות הבנייה והתמשכותה. בין הסיבות להתפתחות עתידית של ירידת מחירי הדירות: יש כיום התחלות בנייה ברמה מספקת לשלוש השנים הבאות.

סיבה נוספת: הריבית תמשיך לעלות, ותקשה הן על הקבלנים - אחרי שנים של שגשוג - בזינוק בעלויות המימון שלהם, והן על רוכשי דירות להשקעה, כי זה פשוט לא יהיה כדאי. הדבר יקשה גם על רוכשי דירות למגורים, כי לא יהיה להם ההון העצמי הדרוש, וכי הם לא יעמדו בעלות המשכנתה.

ולבסוף, ישראל אינה אי בודד, ומה שקורה כמעט בכל העולם, קרי ירידת מחירי דירות ובתים, יגיע גם לכאן.

רמז מטרים למה שעתיד לקרות למחירי הדירות אפשר לראות בהתנהגות של מניות חברות הנדל"ן ב-2022, שהייתה שנת שיא ברווחיות חברות הבנייה, מה שלא מנע ממניותיהן לרדת בכ-35%. משמע, שוק המניות צופה פני עתיד, ומעריך ירידות מחירים ופגיעה ברווחיות ובתזרים של חברות הבנייה, בעיקר הממונפות שבהן.

2. מדוע מניות הטכנולוגיה בארה"ב ובכלל נפגעו קשה הרבה יותר מ"מניות הכלכלה הישנה", ומה לגבי ההמשך?

2022 הייתה שנה קשה למניות, ואת זה כולנו יודעים. אבל בכל זאת היה הבדל גדול בין רמת הפגיעה בשוויין של חברות הטכנולוגיה והצמיחה, ובין רמת הפגיעה במניות שמכונות מניות הערך, אלה שמייצגות את ה"כלכלה הישנה", דוגמת מניות הבנקים, מניות פארמה, מניות של חברות צריכה ועוד.

הנה המספרים. בארה"ב, מדד נאסד"ק, המייצג המובהק של מניות הטכנולוגיה, צלל ב-2022 בכ-33%, ולעומתו הדאו ג'ונס, הקרוב לייצג את מניות הערך, ירד אף הוא - אך בשיעור נמוך בהרבה, של כ-8%.

אז מה ההסבר לפער הזה? מניות חברות הטכנולוגיה מקבלות בדרך כלל ערכים גבוהים, שכן המשקיעים נותנים פרמיה לצמיחה העתידית המהירה שלהן בהכנסות ולרווחיות העתידית שלהן.

ב-2021, הפרמיה שהמשקיעים היו מוכנים לשלם הייתה גבוהה במיוחד, ולא רק בחברות הענק, אלא עוד הרבה יותר בחברות חלום, כאלה שיש להן הכנסות אך הן הפסדיות, או כאלה שעדיין לא רשמו הכנסות כלל. אלה התרסקו בשיעורים שנעו בין 70% ל-95% - חלקן מניות של חברות ישראליות.

ועכשיו החלום נגמר. הריבית עלתה בשיעור חד, האינפלציה הרקיעה, וכאשר הצפי הוא להאטה כלכלית משמעותית, ולהאטה בקצב צמיחת ההכנסות של חברות הטכנולוגיה, הפגיעה היא בעיקר בחברות שהשוק נתן להן מכפילי רווח נדיבים על חשבון הכנסות ורווחיות, שככל הנראה לא יחזרו בשנים הקרובות.

אף שהמשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים, הזהב לא התרומם ב-2022 / צילום: Shutterstock
 אף שהמשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים, הזהב לא התרומם ב-2022 / צילום: Shutterstock

3. האם הזהב יכול לשמש מפלט מהאי־ודאות העצומה של העולם בשנה הנכנסת?

כששוקי המניות רועדים יש בדרך כלל שני חדרי בריחה: אג"ח ממשלתיות של מדינות כמו ארה"ב וגרמניה - וזהב. אבל האג"ח לא מילאו את "תפקידן" ב-2022. אלו של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדו ב-14.7%, ואלה של גרמניה ב-18.6%, בגלל העלאות הריבית האגרסיביות.

יש סיכוי שהאג"ח, במיוחד של ארה"ב, יספקו השנה תשואה חיובית, וישמשו מענה טוב להתרחשויות גיאופוליטיות שליליות או אחרות, כ"מפלט בטוח" למשקיעים - או מה שמכונה Safe Haven.

ומה לגבי הזהב? הוא דווקא הוכיח עצמו ב-2022: מחיר אונקיה בסוף השנה היה זהה למחירה בסוף 2021, ובמונחים שקליים ערכו עלה עקב הפיחות. עמידות זו מפתיעה, שכן העלאות ריבית לא אמורות לעשות לזהב טוב. כאשר הריבית בארה"ב מתקרבת ל-5%, החזקת זהב כרוכה בעלות שנתית כבדה.

אז מה בכל זאת יכול להסביר את עמידותו של הזהב ואת הסיכוי שלו לשמש מפלט בטוח לעת צרה בעתיד, ואפילו רווחי עד רווחי מאוד ב-2023? הזהב נחשב ככלי לגידור סיכונים, בעיקר גיאופוליטיים. ב-2022 זה יכול להתקשר למלחמת רוסיה-אוקראינה, וב-2023 זה עלול להתקשר לכל דבר שעשוי לשבש את מהלך העניינים הרגיל.

4. מלחמת רוסיה־אוקראינה "שיבשה" את 2022, אחרי שהקורונה "שיבשה" את 2020. מה עלול לשבש את 2023?

בתחום הכלכלי הסיכון העיקרי הוא שהבנקים המרכזיים יעלו בחדות את הריבית ועדיין לא יצליחו לרסן את האינפלציה, ויחד איתה נקבל מיתון, כלומר סטגפלציה, שפירושה ירידה חדה ברמת החיים וקיטון ברווחיות של הפירמות שנסחרות בבורסה.

איום כלכלי נוסף נשקף מכיוונה של סין, שכלכלתה החלה מקרטעת והיא מצויה במשבר נדל"ני עמוק, שהוא בעל השלכות על מערכת הבנקאות שלה. במצב כזה, סין לא תוכל לשמש מאיץ עבור הכלכלה העולמית, כפי שקרה במשבר של 2008.

ונסיים בכמה מילים אופטימיות. מבדיקה שנעשתה על ידי הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי, עולה כי מתוך 20 שנים שבהן נרשמה ירידה חזקה יחסית במדד S&P 500, ב-17 מהן נרשמו בשנה העוקבת עליות שערים חזקות. הפעם האחרונה שזה קרה היה ב-2008, כאשר ה-S&P 500 ירד בשיעור ניכר, ולאחר מכן נסק בשיעור גבוה מאוד ב-2009.

כך היה גם בישראל לפני 20 שנה. ירידה תלולה במדד ת"א-25 ב-2002 הביאה לעלייה תלולה עוד יותר ב-2003. אז לפחות הסטטיסטיקה מראה שלא כדאי לאבד תקווה.

אז מה צריך המשקיע לעשות? להערכתי, בשנה הבאה תמשיך התנודתיות הגבוהה ללוות את שוקי המניות ואיגרות החוב, ולכן, מעבר להחזקה קבועה בשיעור מסוים של מניות בפיזור גדול ושל איגרות חוב, המשקיע יצטרך לקנות ולמכור אחוז מסוים, בעיקר של מניות, בתוך פרקי זמן קצרים, כנגד כיוון השוק.

אני, אישית, לא אוהב את הפעילות הזו לטווח קצר, אך נראה לי שהתנודתיות בשנה הקרובה תזמין את זה, ובלבד שיהיה שיעור מסוים קבוע של מניות, כפי שמתאים לכל משקיע, שממנו הוא לא יסטה לטווח ארוך - לא למעלה וגם לא למטה.

גורמים עיקריים שישפיעו על הכלכלה והשווקים ב־2023

מחיר הדירות יירדו
בגלל התחלות הבנייה, העלייה בריבית והמגמה בעולם - ומניות המגזר כבר מתמחרות את זה

סוף החלום הטכנולוגי?
אחרי ההתרסקות של מניות ההייטק ב־2022 נראה שמכפילי הרווח הנדיבים שהן קיבלו לא יחזרו בקרוב

איפה המקלט הקרוב?
הזהב ימשיך כנראה לשמש כחוף מבטחים למשקיעים. אג"ח ארה"ב, שנכשלו במשימה ב־2022, עשויות לחזור השנה לתמונה

איפה האיום הבא?
את הקורונה ומלחמת אוקראינה איש לא צפה. חזיתות פוטנציאליות להמשך: סטגפלציה ומשבר נדל"ן בסין