האינפלציה תשבור שיא נוסף? מה צפוי במדד המחירים לצרכן שיתפרסם היום

מרבית כלכלני המאקרו המקומיים צופים כי מדד המחירים לצרכן של דצמבר יעלה היום ויותיר את האינפלציה השנתית בשיא של 14 שנה • הראל ביטוח ופיננסים: "כוונת הממשלה לסייע בהורדת המחירים לגיטימית, אך אם הדבר ייעשה ע"י עלייה בגירעון הממשלתי - זהו מתכון לכישלון"

האינפלציה תישאר בשיא של 14 שנה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה תישאר בשיא של 14 שנה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר, שיתפרסם היום (א') ב-18:30 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צפוי לעלות ב-0.3%-0.4% - כך מעריכים מרבית כלכלני המאקרו במשק. בכך צפויה האינפלציה ב-2022 להסתכם ברמה גבוהה יחסית של כ-5.3%, בדומה לרמה של חודש נובמבר (12 חודשים אחרונים), שיא של כ-14 שנים.

המדריך להכרת האינפלציה: מה צריך לדעת כדי להבין את מדד המחירים לצרכן? 
מה יהיה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה? עוד שאלות ל-2023
ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות, מה יקרה לנטו שלכם?

"להערכתנו המדד יעלה ב-0.3%-0.4% בשל העלייה במחירי הדלק, הרכבים, השכירות, לצד עליות מתונות יותר במחירי המזון וההלבשה (חורף חם מהרגיל). המדד יקוזז על ידי ירידה עונתית במחירי הנופש. כך במבט לאחור האינפלציה צפויה להישאר ללא שינוי ברמת שיא של 5.3%", כותב עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. לגבי מדד ינואר הוא מעריך עלייה של 0.1%-0.2% "כאשר ירידה עונתית במחירי ההלבשה תקוזז עם עלייה במחירי המזון וכמובן העלייה הגבוהה במחירי החשמל והמים".

בנוסף, הוא כותב, "הצהרות הממשלה על כוונתה לסייע בהורדת המחירים לגיטימיות, אך להערכתנו אם הדבר ייעשה בעיקר על ידי עלייה בגירעון הממשלתי זהו מתכון לכישלון. עלייה עקבית בגירעון עלולה לפגוע במוניטין הפיסקאלי החיובי של ישראל שיבוא לידי ביטוי בפיחות השקל, דבר שלעצמו יגדיל את האינפלציה המיובאת ובכך יכול להפוך את צעדי הממשלה להורדת מחירים לחסרי תועלת. בנוסף, אם תתממש דינמיקה כזו היא תחייב את בנק ישראל לשמור על ריבית גבוהה יותר למשך זמן ממושך יותר כדי למתן את הלחצים לפיחות".

"הצעדים המרסנים של בנק ישראל יחזירו את האינפלציה ליעד"

גם רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מעריך שמדד דצמבר יעלה בכ-0.4%. לדעתו, "ההשפעה העיקרית על האינפלציה מגיעה משילוב של האינפלציה המיובאת ושל אינפלציית השירותים שמושפעת מאוד מההאצה בשכר. כמו כן, התפתחות האינפלציה באירופה והפיגור שבין האינפלציה המקומית לזו שבארה"ב מהווה גורם נוסף שמוסיף לתמוך בסביבת אינפלציה גבוהה יחסית, ובהמשך העלאת הריבית בהחלטות הבאות. תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה היא לעלייה של כ-3%, וכוללת צפי להאטה ניכרת או מיתון בחלקים המוקדמים של 2023. אם הערכה זו תתברר כפסימית, והמיתון יידחה ל-2024, האינפלציה צפויה להיות גבוהה יותר השנה", כותב גוזלן.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, צופה עלייה של 0.4% במדד דצמבר ויציבות במדד ינואר (0%). בשנת 2023 הוא צופה אינפלציה של 2.8%. "אנו מעריכים שהצעדים המרסנים של בנק ישראל יצליחו להחזיר את האינפלציה אל תחום היעד לקראת סוף השנה ויאפשרו הורדת ריבית על רקע האטה משמעותית בצמיחה", הוא כותב.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, צופה שמדד דצמבר יעמוד על 0.3%-0.5% כך שהאינפלציה בכל 2022 תסתכם ב-5.3%-5.5%. השנה, עם זאת, צפוי קצב האינפלציה להתמתן עד ל-2%-3% וב-2024 לרמה של 1%-2% להערכתו. לגבי ריבית בנק ישראל הוא מעריך שהבנק המרכזי יבצע העלאה נוספת של 0.25% בהחלטת הריבית של פברואר, והעלאה נוספת של 0.25% לרמה של 4.25% בתחילת אפריל. זאת, "במקביל לעלייה הצפויה של האינפלציה בפועל (ב-12 החודשים האחרונים) לרמת שיא. אם לא תסתמן התכנסות של האינפלציה ליעד יציבות המחירים, לצד אפשרות של התממשות תרחישים פסימיים, שייתכן שיבואו לידי ביטוי בהיחלשות נוספת של השקל ותמסורת למחירים, הריבית עשויה לעלות גם מעבר לכך".

גם הכלכלן יונתן כץ מעריך שמדד חודש דצמבר ירשום עלייה של 0.4%. בינואר צפוי המדד לעלות ב-0.3% וב-2023 כולה בכ-3% להערכתו. "התייצבות ריבית בנק ישראל סביב 4% נראית סבירה בתרחיש אופטימי לגבי השקל. קל לראות את הריבית עולה מעבר לרמה זו בתרחיש של מדיניות פיסקאלית מרחיבה "מדי" ופגיעה באמינות (ושקל נחלש)".