האינפלציה בארה"ב מתקררת? "יש נתון אחד שלא נרגע, וזה צריך להדאיג"

מגמת הירידה בשיעור האינפלציה בארה"ב ממשיכה זה החודש השישי ברציפות • גם מדד המחירים לצרכן האמריקאי, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, ממשיך לרדת מאז השיא ביוני האחרון • לעומת זאת, אינפלציית השירותים נותרת דביקה וממשיכה לאתגר את הפדרל ריזרב

מדד המחירים לצרכן האמריקאי מציג המשך של מגמת הירידה, חוץ מנתון אחד מדאיג / צילום: Shutterstock
מדד המחירים לצרכן האמריקאי מציג המשך של מגמת הירידה, חוץ מנתון אחד מדאיג / צילום: Shutterstock

האינפלציה בארה"ב ירדה בדצמבר זה החודש השישי ברציפות, ובהתאם לציפיות בשווקים - מדד המחירים לצרכן רשם ירידה של 0.1% והתמתן לקצב שנתי של 6.5%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, רשם בחודש שעבר עלייה של 0.3%, לקצב שנתי של 5.7%, לעומת 6% בחודש שקדם לו.

בעקבות דוח התעסוקה בארה"ב: כיצד צפוי הפדרל ריזרב לפעול בפגישה הבאה
האם מדד המחירים שיתפרסם היום בארה"ב יטלטל את השווקים?

ביוני האחרון הגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי לשיא, עם קצב שנתי של 9.1%, ומאז הוא יורד בעקביות מדי חודש. בנובמבר עמדה האינפלציה בארה"ב על שיעור של 7.1%, לאחר שהתמתנה מהר ממה שצפו החזאים.

"תקוות נגיד הפד לרגיעת הדיור התבדו"

האסטרטג הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, יונתן כץ, אומר לגלובס כי להערכתו "נתון האינפלציה לחודש דצמבר מאכזב, מאחר שתאם את הציפיות של השווקים. היו חודשים של מדדים שהיו נמוכים מהציפיות, ואז השווקים הגיבו בחיוב על הפתעות שכאלה. מלבד זאת, יש בנתוני דצמבר לא מעט סעיפים שעלייתם תדאיג במקצת את חברי הבנק המרכזי (פדרל ריזרב)".

בין סעיפים אלו, לדעת כץ, "המשך ההתייקרויות בסעיף הדיור, שעלה ב-0.8% לפי הנתון החדש - לדעתי מעל הציפיות בשווקים. בחודשים האחרונים הסעיף הזה עלה ב-0.6%-0.7%, ונגיד הפד ג'רום פאוול כבר קיווה שיירגע והעריך שתוך כמה חודשים נראה רגיעה. אך התקופה חלפה, ולא רק שנתון הדיור לא נרגע - אלא הוא תופס תאוצה מעלה. זה אמור להדאיג גם אותנו".

כץ מזכיר סעיפים נוספים שבהם חלו התייקרויות בדצמבר, ולמשל סעיף שירותי בתי חולים שעלה ב-1.7%. מנגד מחירי מכוניות יד שנייה ירדו ב-2.5% ומשכו למטה את המדד. זאת בדומה למגמה בנתון זה בשלושת החודשים האחרונים. "בסך הכול, אם מסתכלים על מחירי השירותים בארה"ב, שזה מה שמדאיג את הנגיד פאוול, הם עלו ב-0.5% בדצמבר. זה קצב עלייה שנתי של 6%, וזו אינפלציה גבוהה מדי", מדגיש כץ. "אין סימני התמתנות ברמה החודשית, ואפילו הייתי אומר יש האצה בחלק מהסעיפים. אני משער שזה תומך בהעלאת ריבית נוספת של הפד בהמשך. הנטייה שלי היא להעריך שתהיה העלאה של 0.5% ולא 0.25%, אבל יש לנו עדיין כחודש עד ההחלטה הבאה".

"הסחורות נרגעות, השירותים רק עולים"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מוסיף בשיחה עם גלובס כי "הנתון עלה בהתאם לצפי. קצב האינפלציה התמתן בדצמבר, הרבה בזכות מה שקוראים לו 'אינפלציית הסחורות' (שנרגעת, ח' ש'), ולמשל חומרי הגלם והאנרגיה, וגם מה שקורה עם שוק המכוניות בארה"ב, שחוזר בהדרגה לנורמה. לדברים יש עוד לאן לרדת, וזה מושך את אינפלציית הסחורות למטה.

"אבל באינפלציית השירותים - הסיפור שונה לגמרי", מחדד גוזלן. "כל מה שקשור לשירותים, בין שזה דיור, חינוך, בריאות או פנאי, ממשיך לעלות. זה קשור לשוק העבודה והביקושים". הוא מבחין בין "שתי כלכלות בארה"ב כרגע: כלכלת סחורות וכלכלת השירותים. בסחורות חוזרים לרמות מחירים נורמליות, בשירותים - האינפלציה יותר 'דביקה' ויותר קשה למתן, והמגמה של העלייה נמשכת. האתגר הגדול הוא לטפל באינפלציית השירותים".

גוזלן מציין כי "מאחר שהאינפלציה במגמת עלייה, זה מושך אותנו לקו יותר ניצי, גם ביחס למה שקורה בשווקים, שלאחרונה שידרו יותר אופטימיות. להערכתי זה מאותת לכיוון העלאת ריבית של 0.5%, כשהשוק מתמחר בין לבין ויותר קרוב ל-0.25%. הפד לא אוהב את האופטימיות בשווקים כרגע, ולהערכתי עשוי להעלות ב-0.5%, אבל כאמור יש עוד חודש להחלטה שלו".