נדל"ן | בלעדי

החל מ-750 מיליון שקל: קרקעות הפטריארכיה בירושלים עומדות למכירה

הקרקעות, שעליהן כ-1,000 יחידות דיור, נמכרות בשל "מחלוקות שלא ניתן לגשר עליהן" בין השותפים בניות • אחד המציעים לרכישה הוא איש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט • הקרקע עדיין מוחכרת לקק"ל, שאף בוחנת הארכה של חוזה החכירה

מלון ענבל, הנמצא על קרקעות הפטריארכיה / צילום: איל יצהר
מלון ענבל, הנמצא על קרקעות הפטריארכיה / צילום: איל יצהר

חברת ניות מוכרת את קרקעות הפטריארכיה המפורסמות בלב ירושלים: לגלובס נודע כי לאחרונה הוציאה החברה למכירה את הקרקעות, שעליהן ישנן כיום כ־1,000 יחידות דיור, במחיר מינימום של 750 מיליון שקל, וכי בימים הקרובים תפרסם את תוצאות הליך ההתמחרות.

על פי ההערכות, מחיר המכירה יהיה בסביבות מחיר המינימום שנקבע. עוד נודע לגלובס כי בין המציעים בהליך ההתמחרות נמצא איש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט, נשיא חברת אקסטל.

הישראלים רוצים בית עם גינה, וקצב התחלות הבנייה של צמודי קרקע מזנק
מדרגות מס הרכישה מתעדכנות לאחר פרסום מדד המחירים ל־2022: הפטור על דירה יחידה מטפס לכ־1.92 מיליון שקל

שותפות ניות הוקמה בשנת 2010, ולאורך הדרך הצטרפו אליה מספר שותפים. על פי פרסומים קודמים, רכשה השותפות לאורך הדרך קרקעות בסכום של כ־115 מיליון שקלים - "קרקעות מריבה" שרכישתן יצרה הדים רבים, ואף השפיעה על מחירי הדירות במקום.

פירוק שותפות ניות: התגלעו מחלוקות שלא ניתן לגשר עליהן

עם השנים נוצרו מחלוקות בין הצדדים לשותפות בניות, עד כדי פנייה לבוררות שהתקיימה בפני הבורר ד"ר עדי זרנקין, לשעבר שופט בית המשפט המחוזי בחיפה. בכתב התביעה לפירוק השותפות, שנחתם בפברואר 2022 ובו גם סוכם על מכירת הקרקעות שהחזיקה ניות, נכתב כי בין השותפים התגלעו "מחלוקות שלא ניתן לגשר עליהן".

עוד נכתב כי המחלוקות "נוגעות לתפיסות עולם שונות ממש באשר לאופן ניהול העסקים, ובין היתר בקשר לניסיונות קודמים למכירת השותפות. מעבר לכך, בין שותפים כאלו או אחרים קיימים גם חילוקי דעות נוספים. משכשלו ניסיונות הצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם, החליטו כי אין מנוס אלא לפנות לבוררות".

על כן החליטו כלל הצדדים על פירוק השותפות, בדרך של מכירת כל נכסיה של ניות - הם קרקעו הפטריארכיה. בתחילה סוכם כי מחיר המינימום לרכישת הקרקע יעמוד על 873 מיליון שקל, אך בהמשך הוא ירד, ונקבע על 750 מיליון שקל - הסכום שעל פי ההערכות היה גם סכום המכירה בסופו של דבר.

חברת אקסטל של ברנט יוזמת פרויקטי בנייה בעיקר בניו יורק, ואחראית על כ־11 פרויקטים שנבנים היום בתפוח הגדול. ברנט גר בעבר בבלגיה, וכיום מתגורר בניו יורק עצמה.

הפלונטר סביב הקרקעות עוד לא נפתר

למרות מכירת הקרקעות, הפלונטר סביבן עדיין בעיצומו: כפי שפורסם בגלובס בעבר, קרן קיימת לישראל היא בעלת זכויות החכירה בשטח, עד לשנת 2052, אך אי הידיעה בנוגע לגורל הקרקעות עם תום חוזה החכירה בעוד כ-30 שנה, בתוספת למהלכי הרכישה של ניות, שיצרו חרושת שמועות סביב הקרקעות הללו, גרמו לצניחה של מחירי הקרקעות - עד לסביבות 40% ביחס לנכסים אחרים באותה סביבה, שאינם על הקרקעות החכורות.

בדצמבר האחרון פרסמנו כאן כי כעת שוקלת קק"ל את הארכת החכירה, כדי ליצור ודאות רבה יותר לדיירים ולאפשר הסדרה של המצב המשפטי והקנייני הקיים. המשמעות עבור הרוכשים החדשים היא שהרכישה לא שמה סוף לסאגה, והם יצטרכו להתנהל, בעתיד הקרוב או הרחוק, הן מול בעלי הדירות והן מול קק"ל עצמה, אם ירצו לפתח את הקרקע וליזום בה תוכניות בנייה חדשות.