המתחרים בגמל שאבו מאלטשולר שחם כמעט 50 מיליארד שקל ב-2022. ומי בית ההשקעות שהרוויח בגדול?

בית ההשקעות הגדול בישראל לא מצליח לעצור את בריחת הכספים, והיקף נכסי הגמל שהוא מנהל קטן בשליש במהלך השנה החולפת • מנגד נייד בית ההשקעות מור 21 מיליארד שקל מהמתחרים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

אלטשולר שחם הוא עדיין בין ההשקעות הגדול בישראל ובפער ניכר מהמתחרים בכל הנוגע להיקף הנכסים המנוהלים. אולם 2022 היא בוודאי שנה שבבית ההשקעות ירצו להשאיר מאחור, במהלכה הצליחו מתחריו של בית ההשקעות בתחום הגמל לנייד ממנו סכום עתק של 48.7 מיליארד שקל ועוד כ-6 מיליארד שקל בקרנות הפנסיה שלו.

השנה הגרועה בגמל ובפנסיה מאז 2008: מי בראש, מי בתחתית ומה קרה לחיסכון שלכם?
בנק אוף אמריקה: המניות בארה"ב עשויות לצנוח ב-10% לפני שיטפסו חזרה

הסיבה לניודים היא קודם כל תשואות החסר שהציג אלטשולר שחם  אל מול המתחרים. בקרנות ההשתלמות (מסלולים כלליים ומנייתיים) סיים בית ההשקעות בפער של 3%-4% תשואה מתחת הממוצע והציבור, בין אם באופן עצמאי, דרך סוכני הביטוח או מערכות הייעוץ בבנקים, העדיף ללכת לגופים אחרים.

העברת הכספים לקופות גמל אחרות, יחד עם התשואות השליליות כפי שרשמה תעשיית החיסכון ארוך הטווח כולה, מורגשת היטב בהיקף הנכסים של אלטשולר שחם. בסוף 2021 ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף של 213 מיליארד שקל, לאחר שבחודש אוקטובר אותה שנה הוא מיזג לתוכו נכסים שרכש מפסגות בהיקף של כמעט 50 מיליארד שקל. שנה לאחר מכן עומד היקף נכסי הגמל של אלטשולר שחם על 144 מיליארד שקל "בלבד", אבדן של כשליש מהיקף הנכסים המנוהל בתוך 12 חודשים.  

בתחילת השבוע אמר יאיר לוינשטיין, בעלים ומנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, בשיחה עם גלובס כי הפער השלילי בתשואות בין אלטשולר שחם לבין המתחרים נובע אך ורק מהבדלי אלוקציות בין ישראל לארה"ב, ובבית ההשקעות מקווים כי היתרון ההיסטורי של הבורסות בניו יורק ביחס לבורסה בישראל יחזור לתת את הטון ויאפשר לאלטשולר שחם לחזור להציג תשואות עודפות.

"הסיבה לחשיפה הגדולה שלנו לשוק בארה"ב היא השנים הרבות בהן הכלכלה האמריקאית, ולא בכדי, ניצחה בגדול את כל הכלכלות האחרות וגם ב-20 השנה קדימה היא זו שתמשוך את הכלכלה העולמית. וכשצריך לקבל החלטה לגבי אלוקציית עסקאות גאוגרפית אנחנו מאמינים שצריך להיות עודף חשיפה לארה"ב. בשנה האחרונה זה לא עבד וזה הפער שנוצר לנו אל מול השוק", אמר לוינשטיין.

מור נייד כ-3 מיליארד שקל בדצמבר לבדו

הנהנה הגדול מאובדן הנכסים של אלטשולר הוא בית ההשקעות מור, שהוביל ב-2022 את התשואות בחלק ניכר ממוצרי החיסכון וגם בפרקי זמן ארוכים יותר. התשואות העודפות אפשרו למרות לנייד אליו מהמתחרים יותר מ-21 מיליארד שקל בשנה החולפת, הרבה הודות לניודים של כ-3 מיליארד שקל בדצמבר לבדו. במיטב ניידו 9.2 מיליארד שקל מהמתחרים, כלל ביטוח 8.1 מיליארד שקל, אנליסט 5.4 מיליארד שקל והפניקס 4.6 מיליארד שקל.

נציין כי בחברות המנהלות קופות גמל רשמו באופן גורף גידול הפקדות בדצמבר, בעיקר מצד עצמאים המחויבים בהפקדת סכום שנתי לטובת חיסכון פנסיוני, ובמיוחד לקופות הגמל להשקעה, כיוון שרבים (לא רק עצמאים) מיהרו להפקיד למוצר זה לפני תום שנת המס כדי לנצל את ההטבות שמבטיחה קופת הגמל להשקעה.

מבט על תעשיית הגמל כולה מגלה כי במהלך 2022 היא איבדה כ-6% מהיקף הנכסים כשירדה לסך של 648 מיליארד שקל. זאת בשל אבדן ערך כתוצאה מהירידות בשוקי ההון בעולם. לצד זאת, נרשם גם קיטון של כ-11% בהפקדות לקופות הגמל והם הסתכמו אשתקד ב-51 מיליארד שקל. במקביל נרשם גידול של כ-17% במשיכות מקופות הגמל, כשהציבור העדיף שלא להיכנס לשוק ההון ולחסוך את הכסף בפיקדונות הבנקאיים או לחילופין בקרנות הנאמנות הכספיות.

מאלטשולר שחם נמסר: "לאורך השנים אלטשולר שחם הוא בית ההשקעות המצטיין בישראל, אנו ממשיכים לנהל את ההשקעות שלנו עם ראייה ארוכת טווח. את השנה האחרונה ניתן לחלק לשניים: חציון ראשון בו היינו מאחור וחציון שני בו אנחנו בצמרת. בהסתכלות ארוכת טווח ובניסיון רב לאורך השנים, אנו יודעים שגם בתקופות עם תשואות נמוכות יותר, הרוב המוחלט של הלקוחות התמיד איתנו והרוויח מכך. נתוני החציון השני ממחישים כי חשוב להסתכל בראיה רחבה גם בחודשים הפחות טובים ולהימנע מקבלת החלטות מהירות".